• 1
  • 2
2013-03-22, 16:20
Bannlyst
Ny i staden tänkte jag beställa mat från ett gatukök då jag inte har tid att laga någon idag men till min stora förvåning så har nästan alla att man kan välja kebab eller gyros.

Vad är det för skillnad och vad är godast och håller bäst kvalité? Vilket brukar ni välja och varför?
Citera
2013-03-22, 16:24
Medlem
cbatbhs avatar
Kebab är väl oftast nötkött medan gyros är fläsk. Eller?
Citera
2013-03-22, 16:28
Medlem
PhatPhils avatar
Kan jag så väljer jag gyros, är sjukt mycket godare och saftigare enligt mitt tycke
Citera
2013-03-22, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PabloPicachu
Ny i staden tänkte jag beställa mat från ett gatukök då jag inte har tid att laga någon idag men till min stora förvåning så har nästan alla att man kan välja kebab eller gyros.

Vad är det för skillnad och vad är godast och håller bäst kvalité? Vilket brukar ni välja och varför?

Skillnaden är mest namnet, Kebab är i grunden persiska, Gyro är grekiska. Och, sen är dom dessutom kryddade olika.
Citera
2013-03-22, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PhatPhil
Kan jag så väljer jag gyros, är sjukt mycket godare och saftigare enligt mitt tycke

Har bara ätit kebab innan men är gyros ett nytt fenomen eller? Nästan alla erbjuder att man kan välja kebab eller gyros. Det har jag inte sett innan.

De är ju inte precis de fina bitarna som blir kebab men hur är de med gyrosen? Även slasket och resterna som blir till gyros?
Citera
2013-03-22, 16:31
Medlem
users avatar
Gyros finns bara på vissa ställen i Sverige och det består av fläskkött och är en grekisk uppfinning. Bra mycket godare och bättre kött än kebab som bara är slaktavfall och stärkelse.
Citera
2013-03-22, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cbatbh
Kebab är väl oftast nötkött medan gyros är fläsk. Eller?

Kebab är faktisk lamm eller get i sitt ursprungsformat. Gyros kan vara fläsk men också samma som Kebab, kan vara lamm, get eller nöt. Gyro betyder egentligen bara att man snurrar köttet under tillagningen.
Citera
2013-03-22, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user
Gyros finns bara på vissa ställen i Sverige och det består av fläskkött och är en grekisk uppfinning. Bra mycket godare och bättre kött än kebab som bara är slaktavfall och stärkelse.

Du tänker på den typiska "Svenska" Kebaben? Riktig Kebab är 100% grillat kött.
Citera
2013-03-22, 18:35
Medlem
Nhetiks avatar
Kebab är nötkött
Gyros är griskött
Citera
2013-03-22, 18:55
Medlem
DingusMcDucks avatar
Svensk kebab är finmalet/emulgerat och sedan formpressat nötkött, ungefär som korv utan fjälster. Såvitt jag vet betyder ordet kebap grillat kött. Gyros, shawarma och döner kebap/kebab är i princip samma sak, sånär som på vilket kött som används i vissa fall (inte så mycket fläsk i muslimska länder). Tunna skivor marinerat kött som staplas på varandra på ett vertikalt roterande spett och grillas. Oavsett vilket djur det handlar om är det smak- och konsistensmässigt överlägset svensk kebab. Och jag har inget emot att äta svensk kebab då och då.
Citera
2013-03-23, 00:01
Medlem
Dirges avatar
En riktigt god gyros hänger mycket på såsen tycker jag (kan verkligen rekomendera ett gatukök i Alvik vid rondellen brevid en bensin mack i närheten av stora mossen. Dom har grym gyros och kanonsås ser rätt sjabbigt ut på utsidan men grymt käk.
Citera
2013-03-23, 02:37
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user

Fast när jag tänker kebab på pizzerior etc tänker jag;
http://alexanderikina.files.wordpres.../kebab1big.jpg

och när jag tänker på giros tänker jag; (fläsk på rulle som kebaben?)
http://www.manos.rs/galerije/01-Giros-pocija.jpg
Och på gyros; (skurna bitar fläsk?)
http://us.123rf.com/400wm/400/400/pe...d-tsatsiki.jpg

Dvs, större bitar än giros.
Däremot så har jag upplevt att när man beställer kebab t.ex nedåt i landet, så får man giros istället.
Medans man får det bruna nötköttet här i Stockholm/Västmanland etc. Föredrar dock gyros/giros framför vanlig kebab.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in