2013-03-22, 15:48
Medlem
Hej, antar att det inte är många som missat att det sker en hel del hundstölder just nu..
Jag själv är en 20-åring som har en chihuahua och börjar såklart bli lite nojig och paranoid eftersom små hundar tydligen är attraktivt för dem att sno.

Jag är inte speciellt stor, (1.70, 53 kg) och känner att jag inte har mycket att sätta emot om någon skulle försöka ta min hund.

Har ni några tips på hur man kan vara förberedd om det skulle hända? Vad är lagligt/olagligt att göra? Hur långt får jag gå för att försvara oss?
Vad händer om jag använder ex olagligt pepparspray och händer det något om jag använder lagligt pepparspray?
Och vad är bästa sättet att försvara sig på?

Tacksam för svar!
Citera
2013-03-22, 15:58
Medlem
peachybums avatar
Har oxå tänkt på det där. Jag har en mellanstor hund som är blandras men hemskt söt och riktigt trevlig mot allt och alla. Skulle någon vilja sno honom när han är uppknuten utanför affären hade han följt med utan att blinka.

Det är nog inte så lätt att undvika om det skulle hända tex utanför affären eller på gården om man råkar ha blicken på annat håll. Chippa hunden så man kan spåra upp honom om han är försvunnen.

Jag vet inte dock...
Citera
2013-03-22, 15:59
Medlem
Aquaracers avatar
Hur vanligt är det att någon stjäl ens hund egentligen?
Citera
2013-03-22, 16:06
Medlem
Ptolemaioss avatar
Finns relativt billiga överfallslarm, som låter som f-n, ryms i fickan och är lätta att aktivera. Kämpa emot, håll i kopplet och skrik. Även om fröken är småväxt stressar larm och skrik gärningsmännen/mannen så de eventuellt går över till "flight" (flykt) läge.
Citera
2013-03-22, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aquaracer

Blivit rätt vanligt att folk snor t:ex chihuahua för att använda i valpfabriker för att folk betalar ungefär vad som helst för en valp, var t.o.m nån kvinna som blev rånad på en i Göteborg för inte så länge sedan..
Citera
2013-03-22, 16:07
Medlem
Ptolemaioss avatar
Samt lämna aldrig hunden ensam utanför butiker.
Citera
2013-03-22, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
Finns relativt billiga överfallslarm, som låter som f-n, ryms i fickan och är lätta att aktivera. Kämpa emot, håll i kopplet och skrik. Även om fröken är småväxt stressar larm och skrik gärningsmännen/mannen så de eventuellt går över till "flight" (flykt) läge.

Vet du vart man kan hitta överfallsalarmen? Och hur långt får jag gå i självförsvar ex? Och för att svara på ditt andra svar så skulle jag aldrig i livet våga lämna honom utanför en affär..
Citera
2013-03-22, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aquaracer

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavledala/hundnappning-i-hedemora

http://www.expressen.se/nyheter/vem-har-stulit-chihuahuan-wilja/

http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.1895856-kidnappade-hunden-hemma-igen

En bekant till mig var även med om att två stycken försökta stjäla hennes chihuahua i Stockholm nu för några veckor sen, men hon skrek och fick med sig sin hund och sprang därifrån.

Vet inte hur "vanligt" det är, men det händer ju iallafall och det har hänt mer nu det senaste. Och eftersom jag är ganska liten och har en hund av rasen som är attraktiv att stjäla så vill jag gärna vara förberedd ifall ifall det skulle hända något.
Citera
2013-03-22, 16:24
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linda93
Vet du vart man kan hitta överfallsalarmen? Och hur långt får jag gå i självförsvar ex? Och för att svara på ditt andra svar så skulle jag aldrig i livet våga lämna honom utanför en affär..

Har man inget att sätta emot blir det nog ganska svårt, man vill ju inte skada hunden heller. Är väl extra svårt när det är en liten hund som din. Jag hade satsat på pepparspray Det man kan göra är att förebygga. Aldrig lämna hunden själv utanför affären osv(vilket jag såg att du inte gjorde)
Jag har aldrig hört om en hund som blivit knyckt när den varit i ägarens händer. Har däremot hört om hundar som blivit stulna i bilar och utanför affären.

http://www.bodyguard.nu/trygghetspaket.htm
Citera
2013-03-22, 16:28
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:

http://bestbuysweden.com/kategori/overfallslarm-ljudlarm Är ingen jurist, men hundar räknas som egendom. Så du har rätt att avvärja stöldförsöket. Tror inte du skulle bli anmäld om du skadade dem heller, bara hänvisa att du var rädd för ditt och hundens liv. Dock tror jag motstånd, larm och skrik stressar dem mer så de ger upp.
Citera
2013-03-22, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Har man inget att sätta emot blir det nog ganska svårt, man vill ju inte skada hunden heller. Är väl extra svårt när det är en liten hund som din. Jag hade satsat på pepparspray Det man kan göra är att förebygga. Aldrig lämna hunden själv utanför affären osv(vilket jag såg att du inte gjorde)
Jag har aldrig hört om en hund som blivit knyckt när den varit i ägarens händer. Har däremot hört om hundar som blivit stulna i bilar och utanför affären.

http://www.bodyguard.nu/trygghetspaket.htm

Du kan se om några hundstölder i inlägget jag skrev ovanför. Det är därför jag börjar bli lite nojig, känner mig lite "easy target".
Hur är det med pepparspray då? Vet att det finns ett lagligt men känns lite som att om det är lagligt så fungerar det inte speciellt bra? :P
Citera
2013-03-22, 16:44
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Du kan se om några hundstölder i inlägget jag skrev ovanför. Det är därför jag börjar bli lite nojig, känner mig lite "easy target".
Hur är det med pepparspray då? Vet att det finns ett lagligt men känns lite som att om det är lagligt så fungerar det inte speciellt bra? :P

Ja läste artiklarna nu. Tror att risken är ganska liten att just din hund blir stulen om man tänker på hur många hundägare det finns utspridda över sverige. Men är förjävligt att man ska behöva skydda sin hund för att den kan bli stulen, fan vilka puckon det finns.

Vet faktiskt inte hurvida laglig pepparspray fungerar eller inte. Vet heller inte vart man skulle hitta riktig pepparspray, det kanske går att beställa från utländska hemsidor. Jag vet att några polare höll på att sålde en massa pepparspray, batonger, el-pistoler och dylikt för en fem sex år sedan när det var populärt. Vet dock inte var dom köpte in partierna ifrån.

Du kanske får skaffa en större hund som kan skydda dig och den lilla

Edit: Kan lägga till att jag själv fått pepparspray i ögonen, och det är fruktansvärt effektivt. Kunde inte annat än att stöna och stånka i en kvart, faaan vad det sved och brände.
Senast redigerad av herrcarlsson 2013-03-22 kl. 17:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in