• 1
  • 2
2013-03-22, 12:28
Bannlyst
De senaste veckorna har en svenskpolitisk debatt varit sådär lite extra het, och ni känner nog igen det om jag säger reva-projektet (som numera är nedlagd). För de som missat vad detta är så är det kort och gått ett arbetssätt hos polisen som tillämpats där civilpoliser ska gå fram till människor och be om att vissa ID och någonting som bekräftar att personen har rätt att vistas i landet. Man vill helt enkelt ta fast papperslösa. Detta fick yttringar som att polisen haffade folk med utländskt utseende på ställen som tunnelbanan, och 9/10 av de drabbade hade emellertid koll på sina papper.

En av de mest uppmärksammade gensvaren på detta skrevs av Jonas Hassen Khemiri i ett offentligt brev till Beatrice Ask där han krossar bilden av Sverige som ett land utan rasism och beskriver hur och varför reva inte är en okej behandling av människor. Utdrag:

Riksdagsman och rättspolitiska talesperson Richard Jomshof (SD) som är en av förespråkarna för reva skrev såhär istället så:

På något sätt har vi kommit till en situation där det står mellan lag och människor och man ställs inför frågan om vad som är viktigast? Upprätthållande av lagen på moralens bekostnad eller upprätthållande av moral på bekostnad av rättssamhället.

Hur känner ni att man borde lösa detta?
Vem gör rätt och vem gör fel?
Senast redigerad av FriaTider 2013-03-22 kl. 12:33.
Citera
2013-03-22, 12:45
Medlem
Jag tycker REVA är bra. Har man ingen rätt att vara i Sverige så ska man inte vara det och därmed utkastas. Så är det i dom flesta länderna varför ska Sverige vara ett undantag?
Citera
2013-03-22, 13:01
Bannlyst
Självklart skall folk som fått avslag avlägsnas och omhändertas. Annars blir asylprocessen rätt meningslös. Stor jävla skam att sinneslöa journalister bestämmer vad som är rätt och fel. Polisen fick ett uppdrag av regeringen och gjorde bara sitt jobb. Media har fått galet stor makt och försöker överträffa sig med bajsnödiga snyftreportage. I min utopi skulle vi stänga ner i stort sett all befintlig media. De sprider sitt gift och svenskhat utan att stöta på patrull. Journalister är en hög jävla får som bräker!! Slaktmask någon?
Citera
2013-03-22, 13:01
Medlem
Låt REVA leva!
Citera
2013-03-22, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Låt REVA leva!
Varför? Motivera gärna.

EDIT: Det var inget, trodde du ville ha bort REVA får väl skylla på att jag är nyvaken,hehe.
Senast redigerad av StonedFrank 2013-03-22 kl. 13:08.
Citera
2013-03-22, 15:23
Bannlyst
HUr bra som helst, jag tycker att polisen får gå på utseende, jag menar hur många vita är det som är illegala i Sverige idag? Kan inte vara så många.
Citera
2013-03-22, 15:49
Medlem
Om det var så att polisen kollade id-handlingar på folk som plankade in på tunnelbanan, som är otillåtet, och fann att 1/10 av alla som plankade var illegala så har jag inga problem med det egentligen. Om de bara gick fram till folk på gatan som hade utländskt utseende så är det inte ok. Gillar inte utseendeprofilering även när det gäller storväxta killar heller. De stannar folk på grund av de är muskulösa hela tiden på gatan för pissprov alt. blodprov.
Citera
2013-03-22, 16:17
Medlem
Freitag.der.13.s avatar
REVA är den logiska följden av att:

-Sverige har inte fri invandring
-Svensk polis förväntas verkställa utvisning av de som fått avslag
-Samtidigt har man upprättat ett parallellsamhälle för illegala med en mängd förhållningsregler för polisen var och var de inte får leta efter illegala, kombinerat med Schengen-avtalets avskaffande av yttre gränskontroller.
-Polisen som har krav på sig verkställa utvisningar blir då kreativa för att kunna uppfylla det kravet och skapar REVA.

Vill man inte ha något REVA finns alltså ett antal möjligheter:

-Fri invandring
-Återinförande av passkontroll vid nationella gränser
-Ett borttagande av de förhållningsregler och förbud som gäller för polisen vid spanandet på illegala som lett fram till denna kreativa arbetsmetod.
Senast redigerad av Freitag.der.13. 2013-03-22 kl. 16:21.
Citera
2013-03-22, 17:17
Moderator
manamanahs avatar
Vi testar PI istället

Integration och invandring --> Politik - Inrikes
/Moderator
Citera
2013-03-22, 17:30
Medlem
Asurmans avatar
Jag tycker att land ska med lag byggas. Dom som inte har rätt att vara i Sverige ska inte få vara i Sverige. Just nu bestämms din "rätt" genom t.ex. födelserätt eller asyl. Om vi börjar strunta i vissa lagar, varför ska vi då följa andra lagar?
Citera
2013-03-22, 17:32
Medlem
lampross avatar
Jag ser att topic i denna tråd är personliga åsikter om REVA. OK, här är min åsikt: REVA är utmärkt. Lagen måste upprätthållas. Lagen styr, inte skitnödiga media. Illegela personer ska uppsökas och avvisas.

Och for the record, minns att projektet ännu pågår. Mediaelitens motstånd är fruktlöst. Fria Tider skrev om det här:
http://www.friatider.se/polisen-vi-h...-gett-upp-reva

Bland annat sades detta:
Citat:
”Nej vi har inte gett upp Reva och kommer inte att göra det”, skriver Anders Persson som är kommissarie vid gränspolisen i ett mail till Fria Tider. Istället fortsätter polisen sitt arbete med att leta upp illegala invandrare men med andra metoder, vilka de är vill polisen däremot inte avslöja.
Att som övriga media och vissa aktörer hetsa mot denna operation, med känslomanipulationen som vapen, är värsta formen av sammetsdiktatur. Ett diktatursentiment som utger sig för att vara humant och tolerant, men låt er inte luras. Motivet bakom allt är att massinvandring ska råda och att svensken bara ska hålla käften.

Har du som svensk fått nog av detta och annat? -- Gör i så fall motstånd. Säg upp din prenumeration på DN och SvD och rösta på ett invandringskritiskt parti 2014. Jag tillhör inget parti. Men jag har fått nog av att i 20 år, som invandringskritiker, höra "håll käften". Nu vänder jag på spelet. Nu säger jag samma sak till eliten. Jag har till och med diktat en visa på detta tema, se här:
https://www.flashback.org/sp42557138
Citera
2013-03-22, 18:23
Medlem
KonservAktivs avatar
Om vi vill ha ett (välfärd)samhälle som är långsiktigt hållbart måste vi ha regler och lagar och följa dessa, t.ex. att illegala invandrare skall ut ur landet... och för att hitta dessa måste polisen få göra kontroller. Att kontrollera tjuvåkande personer i Tjockhults tunnelbana och få 10% hit ratio är ju lysande resultat. ... mer sådana kontroller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in