• 1
  • 2
2013-03-22, 11:56
Medlem
Hej!
Jag fick mina föräldrars gamla dator då de aldrig använde den, jag skulle ta bort alla gamla program som fanns på datorn och nu i efterhand tror jag att jag råkade ta bort själva vista-programmet av misstag (väldigt dumt och klantigt gjort, jag vet), då den helt plötsligt startades om och jag fick upp "Disk Booth"-texten när den startades om. Jag var alltså tvungen att ominstallera datorn, men då jag inte hade någon vista skiva (vista fanns i datorn) installerade jag om den med en XP skiva istället. Det fungerade bra ett tag, men sedan nu stänger datorn av sig när man kommit in på skrivbordet, ibland tar det några sekunder & ibland några minuter.
Vad ska jag göra? Måste jag köpa en vista skiva? Går det inte att använda XP på en vista dator?

Ska även tillägga att jag spelar the Sims 3 på datorn, spelar det någon roll? Jag har även BARA det på datorn.
Senast redigerad av hjeerta 2013-03-22 kl. 12:09.
Citera
2013-03-22, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjeerta
Hej!
Jag fick problem för ett tag sedan med min dator, då den helt plötsligt fick upp "Disk Booth"-texten när man startade datorn. Jag var alltså tvungen att ominstallera datorn, men då jag inte hade någon vista skiva (vista fanns i datorn) installerade jag om den med en XP skiva istället. Det fungerade bra ett tag, men sedan nu stänger datorn av sig när man kommit in på skrivbordet, ibland tar det några sekunder & ibland några minuter.
Vad ska jag göra? Måste jag köpa en vista skiva? Går det inte att använda XP på en vista dator?

Ska även tillägga att jag spelar the Sims 3 på datorn, spelar det någon roll? Jag har även BARA det på datorn.

Jag antar att det är någonting fel med din hårddisk.
Citera
2013-03-22, 12:43
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Hej!
Jag fick mina föräldrars gamla dator då de aldrig använde den, jag skulle ta bort alla gamla program som fanns på datorn och nu i efterhand tror jag att jag råkade ta bort själva vista-programmet av misstag (väldigt dumt och klantigt gjort, jag vet), då den helt plötsligt startades om och jag fick upp "Disk Booth"-texten när den startades om. Jag var alltså tvungen att ominstallera datorn, men då jag inte hade någon vista skiva (vista fanns i datorn) installerade jag om den med en XP skiva istället. Det fungerade bra ett tag, men sedan nu stänger datorn av sig när man kommit in på skrivbordet, ibland tar det några sekunder & ibland några minuter.

Formaterade du om hårddisken ordentligt innan du installerade XP? Det kan ligga något gammalt kvar som stör.
Citera
2013-03-22, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Formaterade du om hårddisken ordentligt innan du installerade XP? Det kan ligga något gammalt kvar som stör.

Jag satte bara in XP skivan och installerade den. Ska man formatera den på något speciellt sett?
Citera
2013-03-22, 13:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Jag satte bara in XP skivan och installerade den. Ska man formatera den på något speciellt sett?

Om du bläddrar i denna tråd -> https://www.flashback.org/t952925 och börjar mot slutet och bläddrar in så finner du lösningar.
Citera
2013-03-22, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Om du bläddrar i denna tråd -> https://www.flashback.org/t952925 och börjar mot slutet och bläddrar in så finner du lösningar.
Menar du när man ska trycka på "Repair Your Computer"? Jag har nämligen inte det alternativet att välja mellan.
Dessa alternativ har jag att välja mellan när jag är inne i F8: http://oi45.tinypic.com/j78feo.jpg
Citera
2013-03-22, 15:15
Medlem
Såhär ser det ut när datorn stänger av sig: http://oi49.tinypic.com/34il0t3.jpg
Citera
2013-03-22, 15:26
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Menar du när man ska trycka på "Repair Your Computer"? Jag har nämligen inte det alternativet att välja mellan.
Dessa alternativ har jag att välja mellan när jag är inne i F8: http://oi45.tinypic.com/j78feo.jpg

Har du en Windowsskiva?

Har du felsökt HDD med hjälp av kommandot? -> chkdsk
Citera
2013-03-22, 15:37
Medlem
Citat:
Har du en Windowsskiva?

Har du felsökt HDD med hjälp av kommandot? -> chkdsk

Ja, jag har en windowsskiva, dock bara en XP, inte en Vista, som fanns i datorn från början.
Citera
2013-03-22, 15:46
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ja, jag har en windowsskiva, dock bara en XP, inte en Vista, som fanns i datorn från början.

Vilket operativsystem vill du använda i denna dator?

Om jag nu skulle välja här så väljer jag XP istället för Vista. Detta är av olika anledningar.
Citera
2013-03-22, 15:48
Medlem
Citat:
Vilket operativsystem vill du använda i denna dator?

Om jag nu skulle välja här så väljer jag XP istället för Vista. Detta är av olika anledningar.

Det spelar ingen roll, det enda jag vill är att datorn ska fungera. Det fungerar lika bra med vista som med XP, dock vill jag ha den som tar minst minne då jag ska använda datorn för att spela Sims 3 på det, vilket jag antar är XP? Eller jag kanske har helt fel?
Citera
2013-03-22, 15:52
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Det spelar ingen roll, det enda jag vill är att datorn ska fungera. Det fungerar lika bra med vista som med XP, dock vill jag ha den som tar minst minne då jag ska använda datorn för att spela Sims 3 på det, vilket jag antar är XP? Eller jag kanske har helt fel?

Nej, du har rätt. Vista kräver mer resursminne än XP.

Du kan provar då att göra en nyinstallation med hjälp av XP-skivan. Se om felkoden som beskrivs i en av länkarna försvinner med hjälp av denna installation. Det kan föreligga klusterfel på HDD.

Men provar kan man alltid göra. Vet du hur man utför en installation?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in