2013-03-22, 10:54
Medlem
klättermuss avatar
Jag har klurat på att bygga en filserver till hemmet och klurar lite på hur andra gör.
Lägger ni operativet på en egen disk och lagringen på några raidade hårddiskar?
Citera
2013-03-22, 11:14
Medlem
Stance7331s avatar
Ja det är ju smartast. Eller i alla fall partitionera bort OS från resten av filerna. Om man ska ha raid och på vilket sätt får man ju själv välja beroende på vad du har möjlighet till och smaksak. Har du bara en enkel filserver till hemmet lär du inte märka gigantisk skillnad mellan 2 diskar och RAID-0 och 2 diskar utan RAID. Däremot är du körd om en disk kraschar i RAID-0.
Citera
2013-03-22, 11:39
Medlem
klättermuss avatar
Jag tänkte nog köra på RAID-1 för säkerheten.
Skulle även vilja att operativet ligger säkert så man kanske ska lägga allt på samma.

Alternativet är väl att jag kör med fyra diskar, två i RAID-1 med operativsystemet och två i RAID-1 med lagringen, men det är lite overkill kanske.
Citera
2013-03-22, 11:58
Medlem
Stance7331s avatar
RAID-1 är en toppenidé för fil-diskarna. Ser dock ingen riktig anledning att ha det till OS'et. Om det kraschar är det bara att installera om, och tror inte det är hela världen för dig med lite nertid om det skulle hända. Men samtidigt skadar det ju absolut inte, så har man tillgång till billiga 80GB diskar så är det ju bara att tuta och köra.
Citera
2013-03-22, 12:10
Medlem
klättermuss avatar
Det har du ju iofs rätt i.

Så får det nog bli. En systemdisk och två lagringsdiskar i RAID-1.
Finns det någon nackdel med att köra operativet på lagringsdiskarna?
Citera
2013-03-22, 13:00
Medlem
Stance7331s avatar
Det tar upp plats, så mindre plats till filerna om du ska raida fil-partitionen. Nog inget som märks, men körs filerna från samma disk som OS'et så går det lite långsammare. Kan faktiskt inte komma på något bra konkret svar, men best practice att splitta upp det. Men ingen större betydelse för hemmaanvändare.
Citera
2013-03-22, 13:12
Medlem
klättermuss avatar
Tackar så mycket för infon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in