2013-03-22, 10:42
Medlem
Jag skall laga middag i morgon till min svärfar (som fyller 70) och familj och han vill ha följande meny:

1. Toast Skagen
2. Wallenbergare
3. Glassdessert

Antingen göra jag alla rätter så klassiska som möjligt eller så göra jag menyn roligare/lyxigare, men lyckas inte göra rätterna mer roligare. Är det nån som har ett förslag?

Nästa fundering jag har är dryck. Min första tanke är bättre champagne (t ex Bollinger) till förrätten och sedan ett lättare rött vin (?) och avsluta med ett sött mousserande typ Muscat. Vad tror ni om det?
Citera
2013-03-22, 11:15
Medlem
Jo Lägg i lite rolig variation i form av hans intressen.
Gör ett upplägg där du har förätt:dåtid, huvudrätt:nutid och efterrätten är hans framtid.

Som ett exempel. duka upp förätten med ett porträtt vid sidan av bordet på din svärfar när han var liten.
Citera
2013-03-22, 12:41
Medlem
Argh123s avatar
Eller ta en berättelse runt rätterna. Skagen kan ju vara från en fiskeresa han gjort, eller blivit r(t)oasted
Wallenbergan kan förknippas med hur mäktig han är. Dock om han är pansis kanske man inte är mäktigat
Glassen måste givetvis vara hemgjord och om han nu som pansis flyttat ut på landet, kan du ju ta det som ett förslag och ge honom en kurs i glass. Han lär väl trivas med glass på landet.
Alltså, vet ju inget om denna karl så chansar bara.
Citera
2013-03-23, 15:57
Medlem
Tror din svärfar vill ha rätterna så klassiska som möjligt, det låter så med tanke på menyvalet.
Konstra inte till det, och skall du ta ut svängarna så gör det med desserten.
Såg halv åtta hos mig i veckan och då gjorde en kvinna messmörsglass, låter svinäckligt och det tyckte de andra deltagarna med men tydligen blev det en succé.
Kanske kan vara något?
Citera
2013-03-23, 17:46
Medlem
Nu vet jag att det redan är försent men jag sopar in mina kommentarer ändå.

Det jag skulle göra är riktigt potatispuré där man först pressar potatisen och sedan passerar den genom passersil och därefter vispar den med ballongvisp med grädde, mjölk och smör som man först kokat upp. Lite riven muskot, salt och svartpeppar på det slutligen.

Sen tycker jag att det är godare med vitt vin till Wallenbergare. Det är inte ofta jag vill ha fatigt vitt vin men just här gillar jag det. Nya världen-vin, Chardonnay. Kanske t ex Stoneleigh Chardonnay.

Det var bara mina tankar kring det.
Citera
2013-03-24, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Altec
Jag skall laga middag i morgon till min svärfar (som fyller 70) och familj och han vill ha följande meny:

1. Toast Skagen
2. Wallenbergare
3. Glassdessert

Antingen göra jag alla rätter så klassiska som möjligt eller så göra jag menyn roligare/lyxigare, men lyckas inte göra rätterna mer roligare. Är det nån som har ett förslag?

Nästa fundering jag har är dryck. Min första tanke är bättre champagne (t ex Bollinger) till förrätten och sedan ett lättare rött vin (?) och avsluta med ett sött mousserande typ Muscat. Vad tror ni om det?

Stansa skagenbrödet med någon form (cirkel eller vad du nu har hemma) och stek det i smör tills det blir gyllenbrunt och krispigt. Sedan tycker jag skagen skall vara utan sallad. Enda anledningen att ha sallad i botten är om du skall göra skagen i förväg och inte vill att brödet skall bli blött av röran. Garnera med dill och citronskiva.

Jag personligen tycker det är svårt att matcha vin till wallenbergare. Jag brukar köra på ljus lager.

Glass är din chans att glänsa. Hemmagjord glass är helt sjukt gott. Om du skall bjuda på någon sorts fruktglass eller fruktsorbet så tycker jag du skall dricka prosecco. T ex: Nivole . Om du skall käka mäktig chokladglass med nötter eller dylikt så föreslår jag någon moscatel . Annars är den bästa kombinationen att käka saffransglass med mandelflarn (+ringla över lite honung) och kombinera det med en god sauternes
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in