Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-21, 23:02
  #1
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Hejsan, jag bor i en bostadsrätt, mina fönster är inte ett dugg täta och måste bytas (nej det räcker inte med att isolera, redan testat det). Måste jag stå för det själv eller är det föreningens uppgift? Det går väl an på sommaren men det är lagom kul att få -25-gradig luft blåst i ansiktet på sig när man försöker sova..
Citera
2013-03-21, 23:46
  #2
Medlem
LiteVilsens avatar
Jag tror att fönsterna tillhör föreningen, du kan fråga vaktmästaren eller bostadsrättsföreningen hur det ligger till och om det finns nån planering på att byta fönsterna. Min man bodde i bostadsrätt innan och han stod inte för bytet av fönsterna, det gjorde föreningen.
Vet hur det känns att bo i lägenhet med otäta fönster, detta var en hyresrätt så flyttade efter 3 år..och nu tittar jag alltid noga på om fönsterna är i bra skick innan jag flyttar till en annan lägenhet.
Är trött så ber om ursäkt om jag skriver lite konstigt.
Citera
2013-03-21, 23:47
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Blåser det in luft har du ett läckage, läckage går att täta och bland det simplaste är att tejpa över alla skarvar.
Citera
2013-03-22, 00:44
  #4
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTENMITTONS
Hejsan, jag bor i en bostadsrätt, mina fönster är inte ett dugg täta och måste bytas (nej det räcker inte med att isolera, redan testat det). Måste jag stå för det själv eller är det föreningens uppgift? Det går väl an på sommaren men det är lagom kul att få -25-gradig luft blåst i ansiktet på sig när man försöker sova..
i de flesta föreningars stadgar står att föreningen ansvarar för utvändigt ytskikt av fönster o dörrar, resten står lägenhetsinnehavaren för, dock brukar föreningen (du och alla andra) besluta om gemensamt fönsterbyte - det blir liksom billigare, enklare och enhetligare så än att var o en ska byta själv. Har faktiskt aldrig hört talas om att någon bytt själv.

du visste väl om att föreningen hade gamla 2-glasfönster när du köpte lägenheten? hus från 60-talet va?
Citera
2013-03-22, 01:10
  #5
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Blåser det in luft har du ett läckage, läckage går att täta och bland det simplaste är att tejpa över alla skarvar.
Läste du igenom min TS alls?

Här är är ett snabbexempel på kvalitén på fönstrena... det ena handtaget går det inte ens att stänga pga att trät har svullnat upp genom åren.

Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
i de flesta föreningars stadgar står att föreningen ansvarar för utvändigt ytskikt av fönster o dörrar, resten står lägenhetsinnehavaren för, dock brukar föreningen (du och alla andra) besluta om gemensamt fönsterbyte - det blir liksom billigare, enklare och enhetligare så än att var o en ska byta själv. Har faktiskt aldrig hört talas om att någon bytt själv.

du visste väl om att föreningen hade gamla 2-glasfönster när du köpte lägenheten? hus från 60-talet va?
Inget jag tänkte på när jag köpte det Var bara glad att få bo i en egen lägenhet! Låter klokt det du skriver, får ta ett snack med vaktis.
Citera
2013-03-22, 15:00
  #6
Medlem
borrizs avatar
Det är viktigt att ts anmäler problemen med fönstret så snart som möjligt så att skadan kan åtgärdas, slarvar du med detta finns chansen att du blir ersättningsskyldig.
Det naturliga kan tyckas vara att föreningen sätter in nys fönster så snart som möjligt. Problemet är bara att många föreningar styrs av uvar, som är mer intresserade av en billig hyra i dagsläget än en välmående förening i morgon. Konsekvensen blir därför att nödvändiga förbättringar skjuts på framtiden.

Det mest naturliga åtgärden för ts bör därför vara att fundera på att bli medlem i styrelsen (det är inga problem, i nio av tio fall så folk bara glada ifall någon frivilligt anmäler sig) tänk på att detta är det bästa sättet du kan skydda din investering.
Citera
2013-03-22, 15:26
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTENMITTONS
Läste du igenom min TS alls?
Jodå men du verkar sakna den mentala kapaticet som behövs för att förstå enkel svenska, kommer det in luft har du ett läckage, läckage kan man täta det är inte direkt raketforskning...hade du sökt hade du hittat drösvis med trådar där folk tätar läckande fönster med tejp, gummilister, tätar hål med bomull eller glasfiberull etcetera så sluta va så djävla gnällig och lös problemet istället.

Att gå och vänta på att föreningen ska byta fönster är idioti för det är nåt som kan ta åratal, att sätta upp tejp över skarvar och trycka in bomull i hål är nåt du kan göra idag.
Citera
2013-03-22, 15:51
  #8
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jodå men du verkar sakna den mentala kapaticet som behövs för att förstå enkel svenska, kommer det in luft har du ett läckage, läckage kan man täta det är inte direkt raketforskning...hade du sökt hade du hittat drösvis med trådar där folk tätar läckande fönster med tejp, gummilister, tätar hål med bomull eller glasfiberull etcetera så sluta va så djävla gnällig och lös problemet istället.

Att gå och vänta på att föreningen ska byta fönster är idioti för det är nåt som kan ta åratal, att sätta upp tejp över skarvar och trycka in bomull i hål är nåt du kan göra idag.
Jag har redan provat att täta flera gånger, men fönstret är såpass nedgånget att det inte löser alla problem. Om det är en fet flisa som fattas från fönstret som gör att det läcker in luft tycker du att jag ska nöja mig med att täta den också?
Citera
2013-03-22, 16:01
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Vll du få det tätt idag så får du nöja dig med ja eller sitta hemma och frysa, fönsterbyte är inget du får gjort varken idag, imorgon eller nästa månad typ...
Citera
2013-03-24, 03:02
  #10
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vll du få det tätt idag så får du nöja dig med ja eller sitta hemma och frysa, fönsterbyte är inget du får gjort varken idag, imorgon eller nästa månad typ...
Eller så testar jag att ta ett snack med min hyresvärd istället? Och tar reda på vad som står i stadgarna?
Citera
2013-03-24, 05:29
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Någon hyresvärd har du inte men är det så att du vill sitta hemma och frysa i väntan på att föreningen beslutar om fönstren ska bytas eller inte så visst
Citera
2013-03-24, 06:30
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Någon hyresvärd har du inte men är det så att du vill sitta hemma och frysa i väntan på att föreningen beslutar om fönstren ska bytas eller inte så visst

Hyresvärd eller ej så finns det ett företag som äger fastigheten. Detta bolag har skyldigheter. Så länge det inte finns några stadgar som talar om att fönster är medlemmens ansvar skiljer sig det inte mycket från hyresrätt.


Som skydd för boende finns tex http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2005-15

Är det rikligt läckage så bör förstås föreningen åtgärda det omgående, gör dom inte det finns det förstås instanser att gå via.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback