2017-12-19, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Det stod (står?) i Guinness Rekordbok om världens längsta kanaltunnel, utanför Marseille, men den kanske inte räknas som "fartygstunnel" och den används inte längre.

Den 7 km långa Tunnel du Rove användes för pråmtrafik mellan floden Rhône och djuphamnen i Marseille. Tunneln är stängd sen mer än 50 år efter ett större ras som blockerar tunneln.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rove_Tunnel
Citera
2017-12-19, 21:43
Medlem
En tunnel är inte konstigare än en kanal.

Sjöfart är inte bara stora containerfartyg och oljetankers. Det är en massa medelstora fartyg som trafikerar kusterna. Gå in på www.marinetraffic.com/ och kolla på vad som färdas längst kusten. Jag har seglat upp längst Norska kusten och 26m bredd täcker gott och väl vad som åker omkring längst kusten (inkl. hurtigruten) så behovet för en tunnel/kanal finns.

Personligen skulle jag gärna se nått utökad kanal/passage runt Lindesnes/Lista med.
Citera
2017-12-19, 23:42
Medlem
Neksnors avatar
Den övre kanalen som ansluter till Falkirk Wheel i Skottland går ca 100 meter i tunnel under en liten kulle/ås och ett järnvägsspår. https://www.youtube.com/watch?v=DxKWSQDeA78
Citera
2017-12-20, 07:45
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontbethatguy

Sjöfart är inte bara stora containerfartyg och oljetankers. Det är en massa medelstora fartyg som trafikerar kusterna. Gå in på www.marinetraffic.com/ och kolla på vad som färdas längst kusten. Jag har seglat upp längst Norska kusten och 26m bredd täcker gott och väl vad som åker omkring längst kusten (inkl. hurtigruten) så behovet för en tunnel/kanal finns.

Personligen skulle jag gärna se nått utökad kanal/passage runt Lindesnes/Lista med.

Tack för länken! Hade ingen aning om att så många fartyg och skepp befann sig längs kusterna och i synnerhet kring Bergen. Lättare att se och förstå behovet utifrån den kartan.
Citera
2017-12-20, 07:51
Är det inte risk för strömmar och därmed svårt att manövrera i en trång tunnel?

Det var min första tanke.
Citera
2017-12-20, 12:50
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Den 7 km långa Tunnel du Rove användes för pråmtrafik mellan floden Rhône och djuphamnen i Marseille. Tunneln är stängd sen mer än 50 år efter ett större ras som blockerar tunneln.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rove_Tunnel

Det stod om tunneln i en rekordbok betydligt senare men den var alltså inte i bruk då. Nu ska det finnas planer på att använda tunneln på nytt för att få in mer saltvatten i lagunen och därmed förbättra den ekologiska statusen. Det blir ingen båttunnel. Därmed blir den norska tunneln den längsta i bruk.
Citera
2017-12-20, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Det stod (står?) i Guinness Rekordbok om världens längsta kanaltunnel, utanför Marseille, men den kanske inte räknas som "fartygstunnel" och den används inte längre.
Ja, det finns uppenbarligen tunnlar för kanaler men jag tror norrmännen menar att det är den första för oceangående sjöfart.
Citera
2017-12-20, 22:40
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Är det inte risk för strömmar och därmed svårt att manövrera i en trång tunnel?

Det var min första tanke.
Knappast något problem. Inne i tunnelröret kanske det blir medströmt eller motströms, men det blir ganska konstant, förutsatt att tunneln inte ändras allt för mycket i tvärsnittsarea. Möjligen kan det bli någon jobbig sidoström vid en trång infart eller utfart, men man bör kunna kompensera det.
Citera
2017-12-21, 06:15
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontbethatguy

Ad Lista:

Du er kjent med Framvaren?

http://kanaler.arnholm.nu/skandinavi...atunnels.shtml

http://www.norgeskart.no/#!/?zoom=10...yers=1002,1015
Citera
2017-12-21, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Knappast något problem. Inne i tunnelröret kanske det blir medströmt eller motströms, men det blir ganska konstant, förutsatt att tunneln inte ändras allt för mycket i tvärsnittsarea. Möjligen kan det bli någon jobbig sidoström vid en trång infart eller utfart, men man bör kunna kompensera det.
Tidvatten kanske?
Citera
2017-12-24, 04:39
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
En slussport i endera änden fixar det.
Citera
2017-12-24, 14:50
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Tidvatten kanske?
Kanske, men det bara en väldigt förutsägbar typ av ström i det här fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
En slussport i endera änden fixar det.
Känns som en onödigt dyr och komplicerad lösning på problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in