Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nu har jag väl varken bestridit eller medgett att Höss skulle ha torterats? Men om du med torterats menar att han skulle ha åsamkats sådant fysiskt eller psykiskt lidande att han falskeligen skulle ha erkänt sitt massmord på miljontals judar, så nej, det har jag inte sett något övetygande bevis för. Du har ju hänvisat till uppgifter i hans memoarer där han beskriver hårdhänt behandling av sina fångvaktare men dessa momoarer är värö snarast det främta tecknnet på att man inte har torterat fram falska erkännanden? Varför skulle man först tortera fram ett felaktigt erkännande och sedan låta offret skriva memoarer?
Höss torterades av britterna, eller rättare sagt av den brittisk-judiske Bernard Clarke, som ledde förhöret med Auschwitzkommendanten. Höss nämnde en del om tortyrmetoderna när han satt i polskt fängelse och väntade på avrättning. De polska kommunisterna hade kanske inte så mycket att invända mot att anglo-amerikanerna pekades ut som hårdhänta, det kalla kriget pågick redan, och Höss nämnde förstås inget negativt om sina polska "värdar".
Endera fattar du mycket trögt, eller också är du oerhört slarvig i din läsning av andras inlägg inklusive relevanta citat: jag upprepar för vilken gång i ordningen att Clarke på 80-talet själv skröt om tortyren i Butlers bok
Legions of Death. Din obstinata vägran att ta in den informationen tolkar jag givetvis som att du anser att tortyr i fallet Höss var berättigat, "för den goda sakens skull", och att hans vilt fabulerande bekännelse, fastän den är grundligt motbevisad av senare forskning, för dig är trovärdig och korrekt.
Du tror alltså fortfarande på fyra miljoner dödade i Auschwitz?
Citat:
Du missförstår; jag vill inte placera en människas lidande över eller under en annans, jude eller icke-judisk tysk. Det jag däremot vänder mig mot är att du jämställer händelserna 'systematisk fördrivning och deportering av Europas judar med dödlig utgång' (genom svält och sjukdom enligt dig, huvudsakligen genom mord enligt de flesta andra) med 'fördrivning av tyska civila efter krigslutet'. De händlesrna kan inte jämföras främst därför att den senare inte på något sätt var ett mål i sig vilket Hitlertyskland förföljelse av judar var.
Stupida sofismer.
Citat:
Här tycker jag du är ute på riktigt djupt vatten. Menar du på fullt allvar att judiska familjer med kvinnor och barn, totalt miljoner människor, deporterades från sina hem i central- och östeuropa för att de var säkerhetsrisker? Jag vill helst inte tro det. Det är precis den här typen av urskuldrande av nazisternas brott som jag tycker man bör vara mycket försiktig med om man vill bli trodd som en sanningssökare i frågan om gaskammarnas existens och därtill hörande frågor.
Amerikanerna uppfattade tydligen alla japaner och japanskättade på Förenta Staternas mark som säkerhetsrisker efter nationens inträde i kriget, därför internerades de i läger. Jag anser att Tyskland hade större anledning att betrakta bolsjeviksympatiserande eller tyskfientliga judar på sitt territorium som säkerhetsrisker. Det är förvisso beklagansvärt, båda dessa fall av "frihetsberövande" och etniska konfrontationer. Men det tycks mig som om du sitter och orerar i en helt ahistorisk velourvärld, och ägnar dig åt ett rätt tomt och falskt selektivempatiskt moraliserande utan täckning i verkligheten - dock är din publik här inte lättlurade barn, Barbro.