2013-03-21, 11:46
Medlem
ManUniteds avatar
Loggade in och kollade på min kommande deklaration och såg att jag kommer att få betala ~6700 i restskatt

Då jag inte alls är så insatt i detta så skulle jag uppskatta om någon kunde hjälpa mig reda ut detta lite...

Det jag undrar är helt enkelt....hur gör jag för att sänka detta?
Citera
2013-03-21, 11:58
Medlem
Ptja. Du har tjänar mer pengar än du skattat för.

Man kan göra en jämkning hos skatteverket där du uppskattar ungefär hur mycket du kommer tjäna under året, de räknar då ut hur stor %-sats av din lön som ska skattas. Vill du helt och hållet undvika att få restskatt kan du överdriva beloppet lite, dvs. Du tror du kommer tjäna 200.000 men du jämkar på 220.000, då kommer du få återbäring motsvarande skatten du skulle betalat på de sista 20.000 kronorna.
Citera
2013-03-21, 12:01
Medlem
Backafalls avatar
Du gör avdrag om du har rätt att göra det. Annars så tackar du staten för att du fått låna 6,7 tkr i nästan ett år av staten...
Citera
2013-03-21, 12:04
Medlem
ManUniteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energigenier

Man kan göra en jämkning hos skatteverket där du uppskattar ungefär hur mycket du kommer tjäna under året, de räknar då ut hur stor %-sats av din lön som ska skattas. Vill du helt och hållet undvika att få restskatt kan du överdriva beloppet lite, dvs. Du tror du kommer tjäna 200.000 men du jämkar på 220.000, då kommer du få återbäring motsvarande skatten du skulle betalat på de sista 20.000 kronorna.

Ja jo. Men bygger deklarationen endast på tjänade pengar under året? Eller bygger det också på hur mycket man har sparade från andra håll sedan tidigare?

EDIT: Jag ska med andra ord helt enkelt be min arbetsgivare att dra mer skatt på lönen?
Senast redigerad av ManUnited 2013-03-21 kl. 12:12.
Citera
2013-03-21, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManUnited
Ja jo. Men bygger deklarationen endast på tjänade pengar under året? Eller bygger det också på hur mycket man har sparade från andra håll sedan tidigare?

EDIT: Jag ska med andra ord helt enkelt be min arbetsgivare att dra mer skatt på lönen?

Ditt sparande får du ha ifred än så länge men inkomster som kommer från ditt sparande får du skatta för.

Om man har väldigt ojämna löner kan det hända att såna här situationer uppstår.
En annan orsak kan vara att du har inkomst från flera utbetalare. Dessa kommer då att dra skatte enligt tabellen för den summa du får av just den utbetalaren och de har ingen aning om vad de andra gör.

En möjlig lösning på ditt problem är att antingen välja ett belopp som du ber arbetsgivarna dra "extra". ( Men det kommer alltid att vara en form av chansning om du t ex inte har koll på vilka avdrag du har rätt och göra så att du kan göra ett bra överslag på hur mycket extra de ska dra ).
En bättre lösning är att du framöver höstkanten ( säg direkt efter att du har fått septemberlönen ) försöker uppskatta din årsinkomst, ränteutgifter och reseavdrag så bra som möjligt och ansöker om skattejämkning.
Det som händer då är att skatteverket gör en förhandsberäkning av vad din totala skatt för hela året ska ligga på. De tar hänsyn till vad du tjänat och skattat hittils under året och kommer fram till en procentsats som gäller för resten av året för dig. Det tar ca 7-14 dagar innan du får hem ett besked som du lämnar in till dina arbetsgivare.
Om du har uppskattat dina siffror väl så kommer du att landa väldigt nära plus minus noll.
Om du vill få tillbaka lite till så kan du antingen överdriva dina inkomster eller ange lägre kostnader än dina verkliga.
Citera
2013-03-21, 14:14
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energigenier

Varför skulle man göra detta? Det innebär ju bara att man lånar ut 20 000 till staten utan någon ränta. Bättre att lägga undan pengarna på ett sparkonto och sen betala restskatten med de undanlagda pengarna.
Citera
2013-03-21, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Varför skulle man göra detta? Det innebär ju bara att man lånar ut 20 000 till staten utan någon ränta. Bättre att lägga undan pengarna på ett sparkonto och sen betala restskatten med de undanlagda pengarna.

En förutsättning är då att man engagerar sig och gör en överslagsberäkning på var den slutliga skatten landar, så att inte kvarskatten kommer som en chock!

Det finns dem som tycker att det är smidigare att bara betala in lite extra för att slippa bry sig, och en del av dem tycker att jag är en idiot som påpekar att det är bra mycket listigare att göra som du föreslår ( förutom att om du bara sätter pengarna på ett sparkonto så handlar det bara om hundralappar som du tjänar på det ).
Citera
2013-03-21, 14:50
Medlem
ManUniteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Ditt sparande får du ha ifred än så länge men inkomster som kommer från ditt sparande får du skatta för.

Om man har väldigt ojämna löner kan det hända att såna här situationer uppstår.
En annan orsak kan vara att du har inkomst från flera utbetalare. Dessa kommer då att dra skatte enligt tabellen för den summa du får av just den utbetalaren och de har ingen aning om vad de andra gör.

En möjlig lösning på ditt problem är att antingen välja ett belopp som du ber arbetsgivarna dra "extra". ( Men det kommer alltid att vara en form av chansning om du t ex inte har koll på vilka avdrag du har rätt och göra så att du kan göra ett bra överslag på hur mycket extra de ska dra ).
En bättre lösning är att du framöver höstkanten ( säg direkt efter att du har fått septemberlönen ) försöker uppskatta din årsinkomst, ränteutgifter och reseavdrag så bra som möjligt och ansöker om skattejämkning.
Det som händer då är att skatteverket gör en förhandsberäkning av vad din totala skatt för hela året ska ligga på. De tar hänsyn till vad du tjänat och skattat hittils under året och kommer fram till en procentsats som gäller för resten av året för dig. Det tar ca 7-14 dagar innan du får hem ett besked som du lämnar in till dina arbetsgivare.
Om du har uppskattat dina siffror väl så kommer du att landa väldigt nära plus minus noll.
Om du vill få tillbaka lite till så kan du antingen överdriva dina inkomster eller ange lägre kostnader än dina verkliga.

Jag har ju (kom jag på nu) i sommar jobbat på lite andra håll och därmed ökat min inkomst i år under 2 månaders tid.

Jag skattade 30% på det jobbet i somras och ser nu att jag endast skattar 23% på mitt nuvarande jobb.

Så jag misstänker att det är boven i dramat?

Ber om ursäkt för min okunnighet och därmed korkade frågor
Citera
2013-03-21, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManUnited
Jag har ju (kom jag på nu) i sommar jobbat på lite andra håll och därmed ökat min inkomst i år under 2 månaders tid.

Jag skattade 30% på det jobbet i somras och ser nu att jag endast skattar 23% på mitt nuvarande jobb.

Så jag misstänker att det är boven i dramat?

Ber om ursäkt för min okunnighet och därmed korkade frågor

Det är inte dumma frågor. Dum är den som inte frågar och sitter och inte förstår.

Det är alldeles säkert att du har inkomster från flera håll som ställer till det.

Man behöver dock inte vänta på 21a mars varje år för att få reda på hur en skatt kommer att bli.
Det går att gå till http://www.skatteverket.se/privat/skatter/betalafatillbaka/raknautdinskatt.106.233f91f71260075abe880009734.ht ml och få en ganska exakt uppfattning om vad skatten kommer att landa på och hur man ligger till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in