2013-04-21, 03:31
Medlem
Är det nån på forumet som läst Thaddeus Russells senaste bok om hur libertinism och skörlevnad var pådrivande i skapandet av de friheter som vi idag tar för självklara? Typ att horor var viktigare än feminister för kvinnans lika rätt osv. Jag har tyvärr bara läst artiklar och intervjuer om den, men snart ska den sättas tänderna i. Den heter "A renegade history of the United States".

Jag kom att tänka på den apropå libertariansk privatkonservatism, som detta inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av Tradition
Man kan säga att jag till stor del är libertarian just för att jag vill ha ett konservativt samhälle. För att främja sparsamhet, hårt arbete, frivillig solidaritet, familjens värde, goda dygder, redlighet, och anständighet, så krävs det att staten tar ett ordentligt steg tillbaka. Innerst inne tror jag människan vill vara just en människa, inte en hjärndöd robot som är slav under dekadensens och modernismens gissel.
Det påminner på ett hjärtskärande sätt om de förhoppningar "the Founding Fathers" hade på en självständig republik. Här talar John Adams:

"Under a well regulated Commonwealth, the People must be wise, virtuous and cannot be otherwise. Under a Monarchy they may be as vicious and foolish as they please, nay, they cannot but be vicious and foolish. ... Virtue and Simplicity of Manners are indispensably necessary in a Republic among all orders and Degrees of Men. But there is so much Rascallity, so much Venality and Corruption, so much Avarice and Ambition such a Rage for Profit and Commerce among all Ranks and Degrees of Men even in America, that I sometimes doubt whether there is public Virtue enough to Support a Republic."

Den nominella frihet som den konservative libertarianen önskar åt alla ökar den ekonomiska friheten, ekonomisk frihet ger social frihet, social frihet öppnar upp för alla möjliga böjelser, och snart nog transformeras samhällets tolerans av alla dessa yttringar. Det är ingen orimlig tanke att en nattväktarstat skulle få vårt nuvarande samhälle att likna Saudiarabien. Den libertarianska drömmen visar sig som ett hyperförmöget pyjamasparty som dräller av libertiner och genmanipulerade genier som betjänas av robotar...

Hoppe och de andra dinosaurierna får ta sin tillflykt till bergen och hitta en ny strategi för att rädda den vite mannen från dekadensens undergång. Fascism kanske är ett säkrare kort?

(Menar förstås inte att paleolibertärer är kryptofascister. Eller ja, Hoppe kanske är det. Hur som helst är förväntningarna på frihet oviktiga, men inte desto mindre intressanta. Det vänsteranarkistiska experimentet i Spanien under inbördeskriget ledde i städerna till kapitalism, inte kommunism, visserligen med arbetarägda fabriker, men ändå. Det blir sällan som man tänker sig med frihet...)
Citera
2013-04-21, 06:11
Medlem
andrers avatar
Citat:
Haha, där slog du huvudet på spiken!

Skulle gärna ta mig tid någon gång och skriva en bok med titeln: Tragedin Sverige - historien om en nations undergång. En historia om hur ett stolt och fritt folk förvandlades till en själlös grå massa, förslavade under den välfärdsstat de själva hade röstat fram.

Ägna inte tiden. Det finns redan ett åtal böcker om detta ämnet, samt boken i min signatur har i stort sett samlat allt som finns om ämnet. Han skriver om hur svensken har stängt av delar av hjärnan efter "välfärdsstaten" har växt fram. Han kallade Sverige 1990 för "den mentala hjälplöshetens land", där folket har avsagt så mycket av tankeverksamheten och ansvaret att de inte är längre kapabla längre ens till enkla analyser.

Jag har skrivit tidigare om att jag är övertygad om att "välfärdsstaten" gör folk både otrevligare och betydligt trögare än vad de varit annars.

Hur som helst så står jag nära dig i många frågor. Är till beteendet konservativ, individualistisk. Man kan nog enklast beskriva mig med extremt misstroende till auktoritet. Är inte ute efter horor eller droger, utan att se till att politikerna och deras byråkrater ger fan i att försöka reglera folkets vilja.
Citera
2013-04-21, 10:06
Medlem
zala's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ravnat
Jag får väl stå upp för den liberala dekadensen. Kryptoanarkistisk libertarian med en smak för det goda. Tycker dom flesta droger har sin charm (förutom opiater och benzo), ligger gärna med shemales. Har betalat för sex. Är ovän med staten även i praktiken.
Inte särskilt konservativ med andra ord. Försöker leva så fritt jag bara kan, praktiserar agorism så ofta och mycket jag kan.
Jag tar och skriver under pa allt forutom shemales i ditt inlagg. Livet blir bra mycket roligare nar man lever det fullt ut.
Citera
2013-04-28, 14:50
Medlem
Warattes avatar
Citat:
Jag skulle säga att jag lever ganska så konservativt. Jag tar inga droger, dricker med motta, håller mig i fysisk form, undviker skräp-serier på teve, läser mest klassisk litteratur, och klär mig ordentligt.

Look at this, I am not the only one!
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in