Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Ditt grundproblem verkar vara att du inte är säker på om du skulle få hjälp av främmande människor om du var i knipa (nu tolkar jag dig välvilligt).
En man (se intervjun i Skavlan) utsatte sig för att leva som Robinson, på riktigt. Helt ensam på en öde ö, naken. Det första han gjorde var att tillverka kläder, det kändes obekvämt att gå runt naken. Han kom fram till att det antagligen var en djupt mänsklig drift att skyla sig. Den allra viktigaste insikten var dock att helt ensam var allt meningslöst. Han hade ingen att skapa något för, ingen att skriva eller sjunga för, ingen att glädjas med. Framför allt upptäckte han vilken enorm trygghet det ligger i att det alltid finns någon att rådfråga eller få hjälp av. Som du ju gör här. Andra människor finns alltid runt oss, isolering är ett onaturligt tillstånd.
Vi söker hjälp och stöd av varandra, det är helt naturligt för oss. Liksom att hjälpa. När allt verkar meningslöst, är känslan av att hjälpa det som får folk på banan igen. Du vet inte om det, men du skulle hjälpa en människa i nöd. Alla har det i sig. Du tycker egentligen om människor, men – det finns undantagsvis människor som är sociopater och personlighetsstörda. De bryr sig bara om den egna familjen, så som du beskriver. Vem du än är, är din fråga inte politisk, utan djupt mänsklig. Lär känna dig själv.
Svaret på frågan är att jag skulle ingripit. Jag har räddat kända som okända män från att bli misshandlade många gånger, gått mellan, avbrutit. Jag är en ingripare och i sådana situationer skiter jag i konsekvenserna för min egen del. Det har hittills räddat folk. Jag har också själv räddats ur diverse situationer. Hela livet är en fråga om att ge och ta, vi tänker inte på det stundligen. Det bara är så, det ligger så djupt i den mänskliga kärnan. Det är därför vi är människor. Du kan inte ändra på det, mer än i krig då våra mänskliga drifter sätts ur spel, medvetet. Grupptryck och sånt. Passa dig för det, det är en biljett till psykisk misär och tanken med livet är inte mer komplex än att må bra.
Hm, intressant och intellektuellt men tror du har missförstått det lite. Jag kan tycka om att hjälpa en människa, ser det som min skyldighet gentemot vissa. Men det är som sagt människor jag känner. Dom flesta Svenska kvinnor har i princip slitit som hundar för att skapa denna situation för sig själva, samtdigt som dom vigt sina liv åt att smutskasta vita män. Dessutom skulle det aldrig falla dom in att bryta en nagel för någon, man kan inte både ha kakan och äta den..