• 1
  • 2
2013-03-21, 03:51
Medlem
Kingers avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16457781.ab

Någon som vet mer? Vem är personen?

Bild och info om färjan: http://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Birka_Stockholm
Senast redigerad av scheele 2013-03-21 kl. 07:45. Anledning: Artikelcitat raderat
Citera
2013-03-21, 04:33
Medlem
Lyxlirares avatar
Är det studenter det rör sig om? Det är ju en massa kryssningar som de gör innan de tar studenten...
Citera
2013-03-21, 08:02
Medlem
Man klarar inte av många minuter i vattnet vid den här årstiden. Sen om man lägger till att det var mörkt, en del sjö då det har blåst en del under gårdagen så var chanserna att hittas i tid och att överleva ytterst små.

Det äe ett par sådana incidenter varje år. En del är nog självmord och en del rena olyckor. Man festar på båten och sen med en hel del alkohol innanför västen beger man sig ut på däck för att röka, hämta frisk luft eller bara spana in natthimelen. Fulla individer som hänger över relingen eller kanske till och med ska sitta på relingen för att få en häftig bild antingen tagen av sig själva av någon annan eller en bild av sidan på fartyget med bogsvallet. Det är snarare ett under att inte fler sådana olyckor inträffar.
Citera
2013-03-21, 08:18
Medlem
Flinta82s avatar
Tippar på självmord. Planerat eller ej är desto svårare att uttala sig om. Men jag åkte med denna båt för tre veckor sen och vill minnas att det var plexiglas eller liknande runt stora delar av däck och att bara gå ut och ta frisk luft var inga konstigheter utan att behöva hänga sig över relingen etc.

Andra gången på relativt kort tid som detta händer. Fattar inte hur man bär sig åt för att genom olycka hamna i plurret. Ännu mindre begriper jag vad man ska ut på däck och göra om man är för full för sitt eget bästa.
Citera
2013-03-21, 08:51
Medlem
Lyxlirares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Tippar på självmord. Planerat eller ej är desto svårare att uttala sig om. Men jag åkte med denna båt för tre veckor sen och vill minnas att det var plexiglas eller liknande runt stora delar av däck och att bara gå ut och ta frisk luft var inga konstigheter utan att behöva hänga sig över relingen etc.

Andra gången på relativt kort tid som detta händer. Fattar inte hur man bär sig åt för att genom olycka hamna i plurret. Ännu mindre begriper jag vad man ska ut på däck och göra om man är för full för sitt eget bästa.

Om man tillåts spekulera skulle jag inte säga självmord, inte på en fartyg där det festas nonstop. Det är nog snarare alkoholen som gör det. Med tanke på hur många som åker, hur många som dricker och vad alla dessa gör; till slut hamnar nån jävel i plurret.

Som sagt, det är ett under att inte fler dör.
Citera
2013-03-21, 09:00
Medlem
NurseDiesels avatar
"Fallit över bord" säger AB.
Jag tänker att det måste vara svårt att avgöra om han just "fallit" eller "hoppat" om inga vittnen finns. Det står att han ska ha fallit överbord vid Furusundsleden. Men den angivelsen så borde det finnas vittnen som har kunnat ange att han föll/hoppade just då och där och även kunnat se om det var avsiktligt eller ej?
Tragiskt i vilket fall som helst.
Senast redigerad av NurseDiesel 2013-03-21 kl. 09:03.
Citera
2013-03-21, 09:55
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseDiesel
"Fallit över bord" säger AB.
Jag tänker att det måste vara svårt att avgöra om han just "fallit" eller "hoppat" om inga vittnen finns. Det står att han ska ha fallit överbord vid Furusundsleden. Men den angivelsen så borde det finnas vittnen som har kunnat ange att han föll/hoppade just då och där och även kunnat se om det var avsiktligt eller ej?
Tragiskt i vilket fall som helst.

Ja det finns vittne(n).

Citat:
Kl 0030 inkom larm till Sjöfartsverkets Sjö och flygräddningscentral,
JRCC om att en man har setts falla över bord från en Finlandsfärja på väg mot Mariehamn

http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjof...Finlandsfarja/
Citera
2013-03-21, 10:04
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyxlirare
Om man tillåts spekulera skulle jag inte säga självmord, inte på en fartyg där det festas nonstop. Det är nog snarare alkoholen som gör det. Med tanke på hur många som åker, hur många som dricker och vad alla dessa gör; till slut hamnar nån jävel i plurret.

Som sagt, det är ett under att inte fler dör.

Dom flesta människor blir uppåt och glada när dom festar ja, men det finns också en kategori som blir mörka i sin personlighet och sina tankar och i stundens ingivelse skulle kunna få för sig att ta livet av sig. Säg att det var tusen personer ombord, det klart det åker en del psykiskt instabila människor med taskigt ölsinne bland dessa resenärer, varje dag.
Citera
2013-03-21, 10:40
Medlem
eight8t8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82

Det är väl just det som är grejen. Man är för full för sitt eget bästa. Och då tar man dumma beslut. Som kan bli ett väldigt kontret slut.
Citera
2013-03-21, 10:43
Medlem
ColaKexs avatar
Lika tragiskt när det sker. Kommer ihåg Sara som föll/hoppade över bord i november förra året.

Tippar på att han lekte för vågat på fyllan alternativt tog livet av sig
Citera
2013-03-21, 10:56
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eight8t8
Det är väl just det som är grejen. Man är för full för sitt eget bästa. Och då tar man dumma beslut. Som kan bli ett väldigt kontret slut.

Så är det ju, men fan lite självbevarelsedrift borde man väl ha? Jag har kryssat säkert 10 gånger bara senaste 2-3 åren och har som "regel" att inte ge mig ut på däck när jag blivit full. Och som sagt, är höga plexiglas runt om stora delar av fartyget så fattar inte varför man nödvändigtvis måste till ställena utan skydd? Kräkas är väl en möjlig förklaring, men i övrigt förstår jag inte vitsen. Man är ute på sjön/havet och det är kolsvart och iskallt, varför ens utsätta sig själv för risken att något ska hända där ute? Vidrigare död har jag svårt att tänka mig.
Citera
2013-03-21, 20:56
Medlem
Hoppade, bodde i Örebrotrakten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem