2013-03-20, 21:20
Medlem
Finns det något lärosäte där man kan söka Linjär algebra som en fristående 7,5hp kurs där man inte behöver typ 30hp grundläggande matematik för att läsa kursen, utan typ Matematik D och Fysik A?
Citera
2013-03-20, 21:39
Medlem
Lothlorias avatar
http://du.se/sv/Utbildning/Kurser-A-...er-pa-distans/

Högskolan Dalarna har en hel del distanskurser i matematik. Hittade inte analysen, men jag är lite trött så kanske har jag missat den. Däremot har de geometri. Det ligger under ämnet matematikdidaktik, men det ingår inte någon didaktik i de kurser som är "ren matte". Självklart ingår de i lärarkurserna.

Jag läste Algebra-kursen på distans samtidigt som jag jobbade heltid. Har själv lätt för matte, men tyckte det var svårt att plugga på distans eftersom det blir svårare att få hjälp och dyl. Att jag jobbade heltid gjorde säkert även också sitt. Däremot är Högskolan Dalarna riktigt bra då det gäller distansundervisning då de har en bra lärplattform och streamade föreläsningar så att man antingen kan titta live eller senare när man har tid. Det är en fördel om man kollar live, för då kan man ställa frågor samtidigt.

Lycka till!
Citera
2013-03-20, 23:47
Medlem
Jag läste Matematik I på SU, ej distans dock.
I den ingick envariabelanalys och linjär algebra. Båda gick bra att tillgodoräkna sig på KTH (även om jag bara tillgodoräknade ena kursen nämndes att detta ej var något problem).

En fördel är ju att du får dubbelt så många hp, det är ett lugnt tempo och lättare än på KTH.
En nackdel är att du inte lär dig lika väl som om du skulle läst kursen på KTH.

Finns kanske andra bättre alternativ, men detta funkade för mig.
Citera
2013-03-21, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothloria
http://du.se/sv/Utbildning/Kurser-A-...er-pa-distans/

Högskolan Dalarna har en hel del distanskurser i matematik. Hittade inte analysen, men jag är lite trött så kanske har jag missat den. Däremot har de geometri. Det ligger under ämnet matematikdidaktik, men det ingår inte någon didaktik i de kurser som är "ren matte". Självklart ingår de i lärarkurserna.

Jag läste Algebra-kursen på distans samtidigt som jag jobbade heltid. Har själv lätt för matte, men tyckte det var svårt att plugga på distans eftersom det blir svårare att få hjälp och dyl. Att jag jobbade heltid gjorde säkert även också sitt. Däremot är Högskolan Dalarna riktigt bra då det gäller distansundervisning då de har en bra lärplattform och streamade föreläsningar så att man antingen kan titta live eller senare när man har tid. Det är en fördel om man kollar live, för då kan man ställa frågor samtidigt.

Lycka till!

Men jag hittade inget alls där om linjär algebra...?
Citera
2013-03-21, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luceat
Jag läste Matematik I på SU, ej distans dock.
I den ingick envariabelanalys och linjär algebra. Båda gick bra att tillgodoräkna sig på KTH (även om jag bara tillgodoräknade ena kursen nämndes att detta ej var något problem).

En fördel är ju att du får dubbelt så många hp, det är ett lugnt tempo och lättare än på KTH.
En nackdel är att du inte lär dig lika väl som om du skulle läst kursen på KTH.

Finns kanske andra bättre alternativ, men detta funkade för mig.

Linj algen samt envarre vore mums, men förutom linjär algebra och envariabelanalys, vad ingick mer i det 30hp blocket med matte? Dessutom, tittar man på blocket så är det en väldans massa småkurser i ett block. Hur fungerar det med betyg? Om man ska ha dom poängen i ditt program från SU, får man ETT betyg då i Matematik 1 30hp? Eller får man fler betyg i mindre kurser inom blocket? Vore ju trist med bara ett enda betyg
Senast redigerad av Janejja 2013-03-21 kl. 16:45.
Citera
2013-03-21, 17:05
Medlem
one_sizes avatar
Vad jag vet har både halmstad och gävle kurser i linjär algebra:
http://www.hh.se/utbildning/naturvet...8&termin=20132

http://utbdb.hig.se/webkat/kurs.php?..._type=internet

Gävle verkar även ha en fortsättningskurs Avancerad linjär algebra, kommer förmodligen själv välja Gävles kurs till hösten då 25% låter perfekt vid sidan av studierna.
Citera
2013-03-21, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janejja
Linj algen samt envarre vore mums, men förutom linjär algebra och envariabelanalys, vad ingick mer i det 30hp blocket med matte? Dessutom, tittar man på blocket så är det en väldans massa småkurser i ett block. Hur fungerar det med betyg? Om man ska ha dom poängen i ditt program från SU, får man ETT betyg då i Matematik 1 30hp? Eller får man fler betyg i mindre kurser inom blocket? Vore ju trist med bara ett enda betyg

Här är länken till kursen:

http://kurser.math.su.se/course/view.php?id=829

Man får ett betyg i Algebra, ett i Analys. Några saker som ingick här som inte fanns i motsvarande kurs på KTH är några småuppgifter i Mathematica. Alltså att lära sig använda ett matematikprogram till datorn.

I övrigt har man seminarium (precis som på KTH), etentor, vilket är små miniprov man gör på datorn samt en vanlig tenta. Tempot är lugnare än på KTH vilket hjälper mycket när man inser hur mycket man glömt/hur mycket gymnasiets matte sög.

I algebrakursen ingår även lite kombinatorik.
Citera
2013-03-21, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luceat
Här är länken till kursen:

http://kurser.math.su.se/course/view.php?id=829

Man får ett betyg i Algebra, ett i Analys. Några saker som ingick här som inte fanns i motsvarande kurs på KTH är några småuppgifter i Mathematica. Alltså att lära sig använda ett matematikprogram till datorn.

I övrigt har man seminarium (precis som på KTH), etentor, vilket är små miniprov man gör på datorn samt en vanlig tenta. Tempot är lugnare än på KTH vilket hjälper mycket när man inser hur mycket man glömt/hur mycket gymnasiets matte sög.

I algebrakursen ingår även lite kombinatorik.

Skulle du säga att man efter Matematik 1 har har ungefärligen motsvarande kunskaper inom linjär algebra och envariabelanalys som man har efter KTH-kurserna Linjär algebra och geometri och Envariabelanalys på KTH i Kista (ICT-skolan)? Och man får alltså 15hp Analys och 15hp Algebra (linjär algebra och geometri, för geometri ingår väl?

Isåfall tänker jag med 100% läsa Matematik 1. För övrigt är jag sjukt tacksam för tipset! Läser datavetenskap på DSV och vi läser bara diskret matematik här. Men eftersom jag vill kunna hålla på med spelprogrammering efteråt behöver jag linjär algebra och envarre och vår hösttermin i 3an är helt valbar, så det passar ju perfekt
Senast redigerad av Janejja 2013-03-21 kl. 19:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in