2013-03-20, 14:46
Medlem
Gaspars avatar
I förrgår så tog min sambo våra två hundar till veterinären för trimning och kloklippning, min hanhund brukar inte gilla detta så min sambo är med honom hela tiden. Vi har även en tik, men hon är tuff och bryr sig inte speciellt mycket.

Min hanhund brukar bli ganska nedstämd efter ett besök hos veterinären men det brukar gå över på en dag. Men denna gång är det annorlunda. Han vill bara stanna hos mig hela tiden och han vill inte gå ut. Han äter ganska normalt men behöver lite 'övertalning'. Igår åt han bara om jag matade honom men idag gick det bättre.

Han vill inte leka med sin boll som han annars älskar utan ligger bara nära/på mig hela tiden. Jag tror inte att han har ont någonstans utan bara att han är nedstämd pga....ja vad?

Lite fakta:
Ras - Toypudel
Ålder - fyra år
Kastrerad - ja
Sjukdomshistorik - ingen

Varför är han så nedstämd tror ni, och vad kan jag göra för att hjälpa honom?
Citera
2013-03-20, 15:03
Medlem
Lek med han lite extra mkt, köp nya leksaker. Gå ut med han oftare och på längre promenader och på nya ställen. Släpp lös han ofta och kasta pinnar. Hitta på nya lekar, lär han nya tricks.
All aktivering är bara positivt.

Var glad i din ton mot han och var inte arg eller irriterad när han är i närheten (sånt smittar av sig!).
Ge han lite extra uppmärksamhet. Låt han smaka på din goda människomat. Skäm bort han lite grann men fortfarande ha disciplin över vovven. Det är fortfarande du som bestämmer. Gör han något dumt så bestraffa han inte så hårt, om du nu brukar det. Han kan vara extra känslig mot sådant.
Detta är nog det viktigaste: Låt han också träffa sina hundkompisar om han har några, om inte så skaffa!

Tuggar han på sitt ben iaf?

En traumatisk upplevelse, många hundar hatar veterinären och speciellt kloklippning. Har det hänt något hos veterinären som han kan ha uppfattat som traumatiskt? Att dom har klippt för långt och orsakat smärta, eller fått sprutor eller liknande?
Försök att klippa klorna själv hemma istället. Gör inte framtida veterinärsbesök till någon stor grej, få han att tycka att det är en rolig upplevelse istället för en jobbig. Byt veterinärsklinik för att inte förvärra det inför framtida besök.
Han kanske känner på sig när du tycker att det är jobbigt för hans skull, som du sedan överför till honom.
Är du orolig så blir din hund orolig.
Senast redigerad av HmmVadSkaJagHeta 2013-03-20 kl. 15:10.
Citera
2013-03-20, 15:12
Medlem
omedelbumsnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspar
I förrgår så tog min sambo våra två hundar till veterinären för trimning och kloklippning, min hanhund brukar inte gilla detta så min sambo är med honom hela tiden. Vi har även en tik, men hon är tuff och bryr sig inte speciellt mycket.

Min hanhund brukar bli ganska nedstämd efter ett besök hos veterinären men det brukar gå över på en dag. Men denna gång är det annorlunda. Han vill bara stanna hos mig hela tiden och han vill inte gå ut. Han äter ganska normalt men behöver lite 'övertalning'. Igår åt han bara om jag matade honom men idag gick det bättre.

Han vill inte leka med sin boll som han annars älskar utan ligger bara nära/på mig hela tiden. Jag tror inte att han har ont någonstans utan bara att han är nedstämd pga....ja vad?

Lite fakta:
Ras - Toypudel
Ålder - fyra år
Kastrerad - ja
Sjukdomshistorik - ingen

Varför är han så nedstämd tror ni, och vad kan jag göra för att hjälpa honom?

Den naturliga frågan är kanske om det hände nått speciellt hos veterinären när han trimmades och klippte klorna?

Om han var uppåt innan och neråt när han kom därifrån så var ju det utlösande.
Citera
2013-03-20, 15:46
Medlem
Gaspars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Lek med han lite extra mkt, köp nya leksaker. Gå ut med han oftare och på längre promenader och på nya ställen. Släpp lös han ofta och kasta pinnar. Hitta på nya lekar, lär han nya tricks.
All aktivering är bara positivt.
Vi har en stor rastplats där han alltid får springa lös, och jäklar vad han springer. Men nu vill han inte ens gå ut och kissa.
Citat:
Var glad i din ton mot han och var inte arg eller irriterad när han är i närheten (sånt smittar av sig!).
Arg och irriterad blir jag inte, däremot lite blödig och självömkande.
Citat:
Ge han lite extra uppmärksamhet. Låt han smaka på din goda människomat. Skäm bort han lite grann men fortfarande ha disciplin över vovven. Det är fortfarande du som bestämmer. Gör han något dumt så bestraffa han inte så hårt, om du nu brukar det. Han kan vara extra känslig mot sådant.
Mina hundar äter bara hemlagad mat då hundmaten här inte är den bästa. Jag ger inte mina hundar mat jag själv inte skulle äta.
Citat:
Detta är nog det viktigaste: Låt han också träffa sina hundkompisar om han har några, om inte så skaffa!
Han är bra polare med grannhunden och de brukar leka tillsammans några timmar om dagen, men idag ville inte min hund ens gå ut.
Citat:
Tuggar han på sitt ben iaf?
Nej, har en massa olika ben utplacerade men just nu verkar de ointressanta.
Citat:
En traumatisk upplevelse, många hundar hatar veterinären och speciellt kloklippning. Har det hänt något hos veterinären som han kan ha uppfattat som traumatiskt? Att dom har klippt för långt och orsakat smärta, eller fått sprutor eller liknande?
Det har aldrig gått 'fel' hos veterinären han har dock fått sprutor (vaccin) och när han steriliserades. Detta gillades inte.
Citat:

Försök att klippa klorna själv hemma istället. Gör inte framtida veterinärsbesök till någon stor grej, få han att tycka att det är en rolig upplevelse istället för en jobbig. Byt veterinärsklinik för att inte förvärra det inför framtida besök.
Han kanske känner på sig när du tycker att det är jobbigt för hans skull, som du sedan överför till honom.
Är du orolig så blir din hund orolig.
Jag kan inte klippa klor eller trimma honom själv, jag är för rädd. Likväl att jag själv är rädd för sjukhus. Det är mycket möjligt att detta smittar av sig.
Citat:
Ursprungligen postat av omedelbumsnu
Den naturliga frågan är kanske om det hände nått speciellt hos veterinären när han trimmades och klippte klorna?

Om han var uppåt innan och neråt när han kom därifrån så var ju det utlösande.
Han var glad innan men det hände inget speciellt hos veterinären. Det var dock en ny klinik eftersom vi flyttat.

Han har dock ätit middag nu vilket är bra. Men han är väldigt kontaktsökande och vill ligga mellan mina ben.
Citera
2013-03-20, 15:58
Medlem
Citat:
Mina hundar äter bara hemlagad mat då hundmaten här inte är den bästa. Jag ger inte mina hundar mat jag själv inte skulle äta.
Får han i sig all näring han behöver då? Och jag antar att du inte hunden sån mat den inte tål, som lök osv? Alltså, det kan inte istället vara så att hunden har fått i sig något som den inte tål och är sjuk?
Citat:
Han är bra polare med grannhunden och de brukar leka tillsammans några timmar om dagen, men idag ville inte min hund ens gå ut.
Min hund har haft såna här perioder ibland, att den inte vill leka med andra hundar eller ens gå ut ibland, det har dock gått över.

Citat:
Nej, har en massa olika ben utplacerade men just nu verkar de ointressanta.
Om dom alltid är tillgängliga så kanske dom inte är intressanta nog? Låt han längta efter benet.

Citat:
Det har aldrig gått 'fel' hos veterinären han har dock fått sprutor (vaccin) och när han steriliserades. Detta gillades inte.
Där kan vi ha ett av problemen, sprutorna. Eller att det har gått våldsamt till när veterinären skulle klippa klorna, typ tvinga ner hunden på britsen?
Citat:
Jag kan inte klippa klor eller trimma honom själv, jag är för rädd. Likväl att jag själv är rädd för sjukhus. Det är mycket möjligt att detta smittar av sig.
Också ett problem du måste jobba på. Du måste visa hunden att det inte är någon fara med såna saker.

Citat:
Han har dock ätit middag nu vilket är bra. Men han är väldigt kontaktsökande och vill ligga mellan mina ben.
Detta är ju helt normalt med mindre hundar (knähundar).

Om detta var i förrgår så kan det mkt väl gå över om ett par dagar. Hunden glömmer och går vidare, bara du inte påminner den eller visar att något är fel. Hundar lever tack och lov alltid i nuet.
Citera
2013-03-20, 16:18
Medlem
Gaspars avatar
Citat:
Får han i sig all näring han behöver då? Och jag antar att du inte hunden sån mat den inte tål, som lök osv? Alltså, det kan inte istället vara så att hunden har fått i sig något som den inte tål och är sjuk?
Han äter mer än gärna morötter och ärtor samt kyckling, biff, och gris. Det har aldrig varigt några problem med det.
Citat:
Min hund har haft såna här perioder ibland, att den inte vill leka med andra hundar eller ens gå ut ibland, det har dock gått över.
Jag tror det gäller för min hund också, han är nog bra sur för tillfället. Hoppas jag.

Citat:
Om dom alltid är tillgängliga så kanske dom inte är intressanta nog? Låt han längta efter benet.

Mina hundar får specialben samt köttben på helgerna eller vid särskilda tillfällen. Annars har de vanliga hudben att knapra på.
Citat:

Där kan vi ha ett av problemen, sprutorna. Eller att det har gått våldsamt till när veterinären skulle klippa klorna, typ tvinga ner hunden på britsen?
Detta är mycket möjligt, jag har/kan inte vara där när det sker.
Citat:
Också ett problem du måste jobba på. Du måste visa hunden att det inte är någon fara med såna saker.
Jag försöker att visa att det bara är en tur med bilen, men mitt kroppsspråk visar säkert något annat.

Citat:
Detta är ju helt normalt med mindre hundar (knähundar).

Om detta var i förrgår så kan det mkt väl gå över om ett par dagar. Hunden glömmer och går vidare, bara du inte påminner den eller visar att något är fel. Hundar lever tack och lov alltid i nuet.
Jag hoppas det går över då han alltid är en 'clownhund' som alltid vill underhålla familjen.
Citera
2013-03-20, 16:28
Medlem
omedelbumsnus avatar
Citat:

Han var glad innan men det hände inget speciellt hos veterinären. Det var dock en ny klinik eftersom vi flyttat.

Nu är det ju så nära in på händelsen så du kanske inte ska oroa dig så. Om det fortsätter så får du väl åka tillbaka till veterinären och kolla honom.

Man behöver inte klippa klorna utan det går lika bra att fila ner dem. Många hundar föredrar det. Då behöver du inte vara rädd för att klippa i pulpan om du inte är van. Men om du är rädd för hunden så ska du inte ens göra det. Din sambo kanske kan göra det?

Annars uppsök ett annat trim för det är ju lite mer än just klorna när det gäller pudlar. De ska rakas regelbundet också.
Jag trimmar själv mina och andras hundar och ser alltid till att det är en positiv stämning och hundarna är avslappnade och glada. Det är som sagt bättre om ni hittar ett trim som faktiskt bryr sig om hunden och kan hjälpa rehabilitera den i att inte tycka trimningen är så farlig. Små steg i taget och inte en hel omgång på kort tid för att man inte har tid. Den är 4 år gammal nu och kommer förhoppningsvis leva flera år framöver så det är den bästa lösningen... ta tag i problemet.
Citera
2013-03-20, 16:32
Medlem
Gaspars avatar
Tack alla för svar och fortsätt gärna att svara så att jag kan lära mig mer.

Jag har dock bestämt att jag hädanefter kommer att betala privat till en veterinär efter arbetstid för att utföra trimning och kloklippning så att hela familjen kan vara med, och vi kan göra något skoj över det hela.

Vi bor inte i Sverige så det fungerar lite annorlunda här.
Citera
2013-03-20, 16:39
Medlem
omedelbumsnus avatar
Citat:

Jag har dock bestämt att jag hädanefter kommer att betala privat till en veterinär efter arbetstid för att utföra trimning och kloklippning så att hela familjen kan vara med, och vi kan göra något skoj över det hela.

Det låter som en bra idé och ni kanske kan lära er att göra vissa bitar själv.

Uppmuntran och belöningar såsom att tala om hur duktig han är i en glad uppåt ton och godisbitar. Många pauser och lite i taget så ni hela tiden kan avsluta med nått bra. Är det så att någon av er i familjen är oroliga så är det bättre att inte dessa är närvarande för det försämrar bara stämningen och förstärker inte att få hunden lugn och harmonisk i situationen.
Citera
2013-03-20, 16:45
Medlem
Citat:

Då är det bara att vänta ut det och hoppas på att det går över, är det likadant om 1-2 veckor så får du väl tänka på hur du ska lösa problemet.

Konstigt att man inte får följa med in med hunden där du bor

Och jag kom att tänka på detta nu. Vet inte om det fungerar på hundar, men det fungerar på människor iaf... Men... banan?
Kanske inte fungerar i ditt fall, men rent generellt mot nedstämda hundar. Någon som vet?
Senast redigerad av HmmVadSkaJagHeta 2013-03-20 kl. 16:47.
Citera
2013-03-20, 16:51
Medlem
Gaspars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omedelbumsnu
Det låter som en bra idé och ni kanske kan lära er att göra vissa bitar själv.

Uppmuntran och belöningar såsom att tala om hur duktig han är i en glad uppåt ton och godisbitar. Många pauser och lite i taget så ni hela tiden kan avsluta med nått bra. Är det så att någon av er i familjen är oroliga så är det bättre att inte dessa är närvarande för det försämrar bara stämningen och förstärker inte att få hunden lugn och harmonisk i situationen.
Den som är mest orolig är jag, och det är mig hunden/hundarna har mest respekt för. Kanske för att det är jag som tränar dem. Jag måste dock ibland resa bort på affärsresor och då blir båda hundarna väldigt ledsna och vägrar att äta och vill bara sova på mitt täcke. När jag är i huset så sover de bara hos mig när jag är vaken.

Men visst kan även jag göra något kul av veterinärbesöken när det sker privat även fast jag är rädd. Vem vet kanske jag kan sköta trimmern en dag.
Senast redigerad av Gaspar 2013-03-20 kl. 16:54.
Citera
2013-03-20, 16:58
Medlem
Gaspars avatar
Citat:
Då är det bara att vänta ut det och hoppas på att det går över, är det likadant om 1-2 veckor så får du väl tänka på hur du ska lösa problemet.

Konstigt att man inte får följa med in med hunden där du bor

Och jag kom att tänka på detta nu. Vet inte om det fungerar på hundar, men det fungerar på människor iaf... Men... banan?
Kanske inte fungerar i ditt fall, men rent generellt mot nedstämda hundar. Någon som vet?
Det brukar gå över ganska fort, men nu har vi precis flyttat så det kanske spelar in.

Hmm Banan, när mina barn är kinkiga så brukar jag steka Banan i brunt-socker. Det fungerar alltid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in