2013-03-20, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspar
Det brukar gå över ganska fort, men nu har vi precis flyttat så det kanske spelar in.

Hmm Banan, när mina barn är kinkiga så brukar jag steka Banan i brunt-socker. Det fungerar alltid.

Nu syftade ju jag då på att banan innehåller dopamin

Personlighetsgenetik:
Det har länge varit ett faktum att dopaminet påverkar beteenden som har med lust och njutning att göra. Dopaminet påverkar dock inte upplevelsen (gör den mer njutbar) eller belöningsupplevelsen per se. Dopaminet påverkar i stället viljan till lust och njutning, orsakar ett uppsökande beteende gentemot föremål som bereder njutning och känslan av belöning, och gör individer mer njutningsbenägna. Effekten påverkar också viljan till att påverkas av andra stimuli, och ökar motivationen. Det finns belägg för att en variant av D2-receptorn påverkar graden av nyfikenhet och utforskande beteende
Citera
2013-03-20, 19:09
Medlem
Sluta ömka o tyck synd om hundar som verkar "ledsna" utan behandla den som vanligt.
Citera
2013-03-20, 23:45
Medlem
anoms avatar
jag vill inte skrämma upp dig nu, men lite skrämmande fakta:
jag har som regel att ALDRIG lämna min hund hos vet eller hos annan utan att vara där själv, om det inte är att han måste läggas in.
Vissa vet säger att hunden "är orolig för att du är här, kan du gå ut så blir det lättare"
Tyvärr så finns det fall där dom för att "underlätta" behandligen (för vet, inte för djuret) så slår man hunden med öppen handflata över ansiktet/huvudet.
Detta försätter hunden i en skräckchock, och dom blir som paralyserade.
jag vet inte vilket land du befinner dig i nu, och om dom gör så där.
Men mitt tips är att om dom säger att du ska lämna in hunden "för att det går lättare" gör det inte
se till att göra det till en positiv upplevelse istället.
ha ett underbart specialgodis som han bara får när han varit hos vet.
lek in en leksak som han bara får leka med efter ni har varit hos vet.
Träna in kommandot "stå" så att han kan stå stilla och vara ok med att nån tafsar på honom, och belöna honom i mängder så att han vet att när folk tafsar och klipper så får han massa bra saker.
det ska gynna honom att gå till vet, och det ska inte vara nåt negativt.
och istället för att oroa dig över att han ska bli nedstämd, så försök istället vara glad över att nu får du skämma bort honom.
försök att komma på nya överraskningar till honom efter besöket, så att du själv ser fram emot det.

Lycka till!
Citera
2013-03-21, 17:41
Medlem
Gaspars avatar
Idag var min hund på bättre humör han åt frukost och gick ut och kissade som vanligt. Men under dagen så fick hans 'fästmö' en öroninflammation och fick transporteras till Vet. Detta gjorde honom väldigt skrämd och han började att skaka och febrilt leta efter tiken/fästmö. Han har varit väldigt stressad av denna händelse så han kräktes. Tiken däremot bryr sig inte ett dugg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in