2013-03-20, 13:01
Medlem
Jag har nyligen fått ett växande intresse för matlagning och därmed även börjat samla på mig recept. Började med att skriva ner några vanliga maträtter och till min förvåning så blev det över 50 st trots att det alltid är samma 2-3 förslag som dyker upp när någon ber om förslag.

Använder mig i nuläget av Paprika för att dra nytta av teknikens fördelar men är något osäker på kategorierna och tänkte därför hör hur just din receptsamling ser ut.

I nuläget har jag skissat fram följande upplägg utifrån Familjens stora receptskatt:

Entrérätter
Potatisrätter
Sallader
Såser
Soppor
Fågel
Kött
Fisk
Efterrätter
Drinkar
Matbröd

Överväger en bättre uppdelning av efterrätter med bl.a. tårtor och bullar men det känns inte särskilt prioriterat i dagsläget.
Citera
2013-03-20, 17:01
Medlem
Har en gammal sönderanvänd kokbok av klassiskt snitt. I den sticker jag in recept klippta från tidningar, handskrivna recept från vänner/kollegor osv. Ingen ordning alls så jag får leta ordentligt varje gång jag söker något men jag vet var jag har dom.
Brukar även kladda i marginalen och kommentera recept i kokboken.
Sedan har jag den utmärkta appen Kokaihop där man kan söka recept, läsa kommentarer från dom som lagat samt se bilder på rätterna från respektive användare.
Citera
2013-03-20, 21:15
Medlem
DingusMcDucks avatar
Min största ser ut så här. I övrigt har jag diverse recept sparade på datorn i text- och pdf-format, organiserade i ett mappträd, samt ett antal kokböcker gjorda på döda träd. Paprika såg intressant ut. Verkar vara en del jobb att konvertera alla recept jag har sparade på lokala media till något som kan laddas till appens moln, dock.
Citera
2013-03-23, 10:15
Medlem
Jag använder mig av Big Oven som jag tycker fungerar bra. Det finns ett antal färdiga tags att använda, som typ av rätt, tillagningsmetod, säsong, special (t ex barnvänlig, vegetarisk, för diabetiker) och man kan lägga till egna tags. Man kan skapa egna receptboxar allt efter behov. Det går lätt att kopiera recept från nätet och spara i Big Oven.

Förutom att använda Big Oven för att samla på recept så kan man även skapa inköpslistor, göra en måltidsplanering, ta reda på näringsinnehållet i olika livsmedel.
Citera
2013-03-23, 17:55
Medlem
Tre hyllmeter kokböcker och hundratals recept sparade som bokmärken, vilket är lite vanskligt. Började matblogga bara för att få ner mina egna alster då inget annat funkade.
Citera
2013-03-23, 19:29
Medlem
klybans avatar
gett upp allt sparande.
Kör bara efter huvudet på egen kompinerade.
Sen de få rätter jag lagar efter recept, är inte svåra att hitta på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in