Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-18, 14:27
  #10609
Medlem
Hollenriks avatar
Ska man ha skoblock i kängor och skor av mocka också, eller gäller det bara "vanliga" skinnskor?
Citera
2024-01-22, 08:55
  #10610
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Var hittar jag ett par Oxfords i storlek 38 (~UK 4.5)? Eller kommer det funka med storlek UK5 med en sula eller annat typ av inlägg? Skolyx har ju flera Oxfords i storlek UK5.
Annars är väl alternativet Davidssons här i stan men de verkar ju huvudsak ha Loake och Crockett & Jones sen blir ju prislappen lite högre. Är deras skor helt bespoke eller handlar det om RTM?

De flesta säger ju att man skall gå ner lite i storlek för randsydda skor jämfört med vad man vanligtvis har och jag har på sneakers storlek 38-38.5 (UK 5/UK5.5) och mina fötter mäter strax under 24 cm.

Många frågor här från en okunnig..
Tror inte du behöver gå ner i strl det har aldrig jag gjort och tycker det fungerar bra. Risken är snarare att de blir rejält trånga och därmed inte bra för fötterna, visst de anpassar sig lite efter foten men skulle inte säga att de går ut en hel strl och i varje fall inte utan påtagligt obehag innan.
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Ska man ha skoblock i kängor och skor av mocka också, eller gäller det bara "vanliga" skinnskor?

Ja det bör du absolut.
Citera
2024-01-24, 12:39
  #10611
Medlem
Voglys avatar
Tar och skriver i denna tråd eftersom antalet lädervårdsgurus är koncentrerat här

Har en dyr läderjacka som är runt 50 år gammal.. ganska smutsig. Har inte haft på mig den. Bytte den några år sedan mot en dyr och sällsynt skiva.

Vad bör jag rengöra jackan med? Saphir Saddle Soap, Saphir Leather Cleanser, Saphirs lädertvål (som jag tror är lite mildare än deras sadeltvål) eller vanlig hederlig galltvål? Fläckarna sitter i. Ganska säker på att det är steerhide, så det lär ju tåla en del. Ang. lotion så har jag tänkt köra på med Bick 4 som jag vet är rejält återfuktande.
Citera
2024-01-24, 18:22
  #10612
Medlem
Jag har börjat bygga en liten skogarderob efter enbart kört Stan smith sneakers hela mitt liv.
Har köpt ett par Iron Rangers och vill nu ha ett par chelseaboots.
Är myrqvist elfvik för 2309 en bra deal?
https://myrqvist.com/products/elfvik-black-calf
Citera
2024-01-24, 18:54
  #10613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Tar och skriver i denna tråd eftersom antalet lädervårdsgurus är koncentrerat här

Har en dyr läderjacka som är runt 50 år gammal.. ganska smutsig. Har inte haft på mig den. Bytte den några år sedan mot en dyr och sällsynt skiva.

Vad bör jag rengöra jackan med? Saphir Saddle Soap, Saphir Leather Cleanser, Saphirs lädertvål (som jag tror är lite mildare än deras sadeltvål) eller vanlig hederlig galltvål? Fläckarna sitter i. Ganska säker på att det är steerhide, så det lär ju tåla en del. Ang. lotion så har jag tänkt köra på med Bick 4 som jag vet är rejält återfuktande.

Jag har personligen använt galltvål på kalv läder skor, både loafers chelsea o sneakers flera gånger som varit jääävligt nedsmutsade av vad som brukar ske på stökiga utekvällar o techno spelningar, så alkohol, nedstampade av andras skor, säkert en del spya etc och det har alltid funkat väl.
Citera
2024-01-28, 15:59
  #10614
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Kavat är väl främst barnskor?

Det är det de varit är kända för initialt ja, men idag gör de även herrskor i 2000-kronorklassen.
Citera
2024-01-29, 19:29
  #10615
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Ska man ha skoblock i kängor och skor av mocka också, eller gäller det bara "vanliga" skinnskor?

I alla läderskor men kanske inte i ett par Stan Smith.
Citera
2024-03-09, 23:55
  #10616
Medlem
Litetmongobarns avatar
Någon som har erfarenhet av Horatio?

https://www.horatio-london.com/produ...oafer-dk-brown
Citera
2024-03-14, 13:15
  #10617
Medlem
Q-s avatar
Funderar på att köpa mina första "riktiga" skor.
Tänker mig antingen ett par Derbys eller Oxford.
Är det någon som vet hur kvalitén är på skolyx skor till exempel dessa

https://www.skolyx.se/oxfordskor/494...kaAvuVEALw_wcB

Eller är det mera värt att köpa begagnat/billiga skor tills man vet att man trivs i den stilen av sko för att sedan köpa ett par dyrare som Crockets, Loakes osv?
Citera
2024-03-15, 10:28
  #10618
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litetmongobarn
Någon som har erfarenhet av Horatio?

https://www.horatio-london.com/produ...oafer-dk-brown
Noll, men lustigt nog har jag jättesvårt att hitta tillverkningsland för deras dojor. En del verkar göras i Italien. Gissar att de övriga tillverkas i Spanien eller Portugal.
Citat:
Ursprungligen postat av Q-
Funderar på att köpa mina första "riktiga" skor.
Tänker mig antingen ett par Derbys eller Oxford.
Är det någon som vet hur kvalitén är på skolyx skor till exempel dessa

https://www.skolyx.se/oxfordskor/494...kaAvuVEALw_wcB

Eller är det mera värt att köpa begagnat/billiga skor tills man vet att man trivs i den stilen av sko för att sedan köpa ett par dyrare som Crockets, Loakes osv?
Skolyx egna dojor är förmodligen det mest prisvärda alternativet på den svenska skomarknaden. Det är inget fel med dem, har provat och inspekterat flera modeller grundligt. Misstänker att mitt nästa par loafers eller oxfords blir därifrån, dels eftersom alla mina oxfords och loafers har lädersulor och det vore rätt praktiskt att ha i alla fall ett par med gummisulor.
__________________
Senast redigerad av fuzzpedal 2024-03-15 kl. 10:32.
Citera
2024-04-14, 18:31
  #10619
Medlem
Vantskruvs avatar
Är det någon som vet om det går att köpa Sanders Oxford ”Camberley” i Stockholm?
Sanders Camberley
__________________
Senast redigerad av Vantskruv 2024-04-14 kl. 18:36.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback