2013-05-03, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoteborgsKex
Kul! Jag vet att det inte så populär att diskutera loakes 1880 serie men jag har likadana! Tycker dom är helt okej, lästen passade dock inte mig så har hälilägg i! Men bra val!

Är det någon som har lite bilder på loake aldwych mörkbruna?

Tackar På mig sitter dom som gjutet. Kul att du har likadana.

Om du scrollar ner lite på denna sida hittar du lite bilder och bedömmning av aldwych: http://shoegazingpunktse.blogspot.se/
Citera
2013-05-03, 20:06
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laht
Tackar På mig sitter dom som gjutet. Kul att du har likadana.

Om du scrollar ner lite på denna sida hittar du lite bilder och bedömmning av aldwych: http://shoegazingpunktse.blogspot.se/

Tack!

Började intressera mig för riktiga skor för ca sex månader sen och har än så länge bara loake av randsytt. Har modellerna bayswater, Cannon (bruna), chester och embankment (bruna). Har ett par dms från meermin i brun mocka och ett par aldwych i mörkbrunt på ingång. Har ett gäng andra skor också men ej värda att nämna!
Citera
2013-05-03, 20:14
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Ok, då var jag inte helt ute och cyklade då. Skönt att åldern inte har drabbat minnet än så länge... Men då antar jag att de du har beställt inte är i samma utförande som SkoAB:s MTO?

Nä, beställde ett utförande som jag såg Leffot gjorde för nåt år sen och som jag fastnade för.

Snarlik SkoAB. Läst 82, dark oak inklusive skaftet ( dvs inget grainläder ) och dubbel dainitesula. Vill helst ha lädetsula men har insett att det bli så kort tid man kan ha det i Sverige på ett par kängor, typ fyra månader.
Citera
2013-05-03, 20:19
Medlem
Pörrs avatar
Antar att jag inte är ensam om att ha problem med att nubbarna i klacken i samband med att denna slits ner blir vassa?! Har inte kameran på mig nu så kan inte fota det, men jag antar att ni förstår hur jag menar.

Är man hos skomakaren brukar han slå tillbaka dem med en körnare eller liknande, men jag har hittills inte velat göra det hemma själv, eftersom det känns som att skoblocken inte svarar tillräckligt bra.
Citera
2013-05-03, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Antar att jag inte är ensam om att ha problem med att nubbarna i klacken i samband med att denna slits ner blir vassa?! Har inte kameran på mig nu så kan inte fota det, men jag antar att ni förstår hur jag menar.

Är man hos skomakaren brukar han slå tillbaka dem med en körnare eller liknande, men jag har hittills inte velat göra det hemma själv, eftersom det känns som att skoblocken inte svarar tillräckligt bra.

sålänge du inte går på parkettgolven hemma spelar det inte så stor roll. Jag skulle inte slå ner de för mycket i klacken.
Citera
2013-05-03, 21:05
Medlem
Jag har tänkt att gå in på mina första par kvalitetsskor och skulle gärna få lite tips om vad som kan vara lämpligt. Jag hade själv tänkt mig två par skor för att kunna alternera, ett par lite dyrare oxford och några billigare derbys. De ska ffa användas till jeans och chinos men åtminstonde det dyrare paret vill jag kunna ha till en kostym (mörkblå) också.

Det jag just nu är sugen på är följande:

http://www.crockettandjones.com/Product/Connaught-Chestnut#.UYP-DivORmg

http://www.loake.co.uk/stamford.html

Vad tror ni, är det en bra start på skogarderoben eller ska jag satsa på nåt annat? Dessutom, jag har pratat med min skomakare som säljer de här skorna och han säger att på CJ vill han lägga på en tunn gummisula som skydd och för att motverka halka. Detta gör han gratis vid köp. Är det nåt ni rekommenderar?
Citera
2013-05-03, 21:19
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madbomber
Jag har tänkt att gå in på mina första par kvalitetsskor och skulle gärna få lite tips om vad som kan vara lämpligt. Jag hade själv tänkt mig två par skor för att kunna alternera, ett par lite dyrare oxford och några billigare derbys. De ska ffa användas till jeans och chinos men åtminstonde det dyrare paret vill jag kunna ha till en kostym (mörkblå) också.

Vad tror ni, är det en bra start på skogarderoben eller ska jag satsa på nåt annat? Dessutom, jag har pratat med min skomakare som säljer de här skorna och han säger att på CJ vill han lägga på en tunn gummisula som skydd och för att motverka halka. Detta gör han gratis vid köp. Är det nåt ni rekommenderar?

Connaught är en populär modell, har den inte själv men kommer säkerligen göra sitt jobb! Dock bör du inte sätta på en gummisula från dag ett, mitt råd är ist att sätta på detta när du har slitit lädersulan vilket kommer ta lång tid. Argumentet om halka kan jag inte dela, det glatta försvinner när du går med dem på asfalt.

Du bör helst varva med flera skor och inte ha samma flera dagar i rad. Personligen är jag inget stort fan av derbys, jag skulle ist leta efter en full brogue, semi brogue eller adelaide.

Till sist kan jag bara rekommendera att gå upp ett par steg i pris från t.ex. Loake, det tjänar du på i längden.
Citera
2013-05-03, 21:26
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:

Connaught var mina första kvalitetsskor och jag har fortfarande dem kvar. Klassisk läst, snygg färg som går att patinera själv om man vill. Passar till det mesta och är enligt mig ett mycket bra köp.

Vad det gäller slitsula eller ej har detta diskuteras massor av gånger i denna och föregående skotråd. Sök, läs och bilda dig en egen uppfattning.
Citera
2013-05-03, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Connaught är en populär modell, har den inte själv men kommer säkerligen göra sitt jobb! Dock bör du inte sätta på en gummisula från dag ett, mitt råd är ist att sätta på detta när du har slitit lädersulan vilket kommer ta lång tid. Argumentet om halka kan jag inte dela, det glatta försvinner när du går med dem på asfalt.

Du bör helst varva med flera skor och inte ha samma flera dagar i rad. Personligen är jag inget stort fan av derbys, jag skulle ist leta efter en full brogue, semi brogue eller adelaide.

Till sist kan jag bara rekommendera att gå upp ett par steg i pris från t.ex. Loake, det tjänar du på i längden.

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Connaught var mina första kvalitetsskor och jag har fortfarande dem kvar. Klassisk läst, snygg färg som går att patinera själv om man vill. Passar till det mesta och är enligt mig ett mycket bra köp.

Vad det gäller slitsula eller ej har detta diskuteras massor av gånger i denna och föregående skotråd. Sök, läs och bilda dig en egen uppfattning.
Tack för snabba och bra svar. Känns definitivt som att det blir ett par Connaught, sen får jag se hur det blir med det andra paret. Westbourne var Jävligt snygga också.

När det gäller slitsula får jag ta och läsa på lite mer. Jag bor i södra norrland, gör det nån skillnad tycker ni?
Citera
2013-05-03, 22:54
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Tack för snabba och bra svar. Känns definitivt som att det blir ett par Connaught, sen får jag se hur det blir med det andra paret. Westbourne var Jävligt snygga också.

När det gäller slitsula får jag ta och läsa på lite mer. Jag bor i södra norrland, gör det nån skillnad tycker ni?

Westbourne är en riktigt fin Adelaide men kolla runt lite för det finns fler märken än CJ.

Jag är absolut ingen motståndare mot slitsula men jag håller med om att det känns onödigt att lägga på dem direkt. Särskilt om man köper en sko i april, använd skon flitigt i sommar och höst och lägg isf på slitsulan till senhösten.
Slitsulan skyddar lädersulan mot väta men det gör inte att man kan ha skorna i dåligt väder eftersom ovanlädret är det som är ömtåligt, lädersulor tål mer än vad man tror.
Citera
2013-05-03, 23:04
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
I och med att jag, av diverse omständigheter, inte hade särskilt mycket tid för att just knäppa bilder blev det tyvärr inte fler än dessa:
http://imgur.com/a/UqBcq

Trevligt med lite bilder från eventet. Tack för din insats återigen Fixie!

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Nä, beställde ett utförande som jag såg Leffot gjorde för nåt år sen och som jag fastnade för.

Snarlik SkoAB. Läst 82, dark oak inklusive skaftet ( dvs inget grainläder ) och dubbel dainitesula. Vill helst ha lädetsula men har insett att det bli så kort tid man kan ha det i Sverige på ett par kängor, typ fyra månader.

Ok. Jag tror jag sett den där Leffot-varianten tidigare. Snygg sko. I övrigt har Leffot rätt ofta riktigt fina store MTO:s. Synd att man inte bor NYC...
Citera
2013-05-03, 23:06
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumpted
sålänge du inte går på parkettgolven hemma spelar det inte så stor roll. Jag skulle inte slå ner de för mycket i klacken.

Fast det är ju just det jag gör (går på parkettgolven hemma hos mig och hos andra).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in