Citat:
Ursprungligen postat av
Siegfrid
Jag tänkte att jag skulle läsa om Broken Bird på nätet här i detta forum, men får inte så mycket saklig input.
Däremot läser jag att Carlos Santos får betyget "In conclusion, we can say that the manufacturing quality of this shoe does not justify its price."
http://herrskobloggen.blogspot.se/2011/01/skor-fran-portugal-carlos-santos.html
Det finns också en poäng med att kunna prova skon på plats i Stockholm , även om det inte gör från eller till på kvaliteten.
Vilket är ganska långt ifrån vad Jesper skriver, han tycker tvärtom att man får mycket skor för pengarna.
Herrskobloggens inlägg är sex år gammalt och det du refererar till är en kommentar med en länk som inte fungerar. Jesper har (till skillnad från HSB) provat skorna själv, om än inte skurit sönder dem.
Sammanfattning
Jag förstår varför jag ofta hört det pratas varmt om Carlos Santos skor. Intrycket är gott med bland annat en mycket fin finish på färgningen och putsen för att vara en sko en bit under 4000 kronor, och där material och bygge är på en bra nivå. Portugal är ett land med relativt låga löner etc, och det är onekligen en hel del skor man får för pengarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stabskapten
Jag vet inte mer än vad jag redan skrivit. De kallar sina skor för handgjorda, vilket inte stämmer. De låter påskina att det är en produkt jämförbar med hantverksmässigt gjorda skor från bespoke-skomakare, vilket inte stämmer. De utger sig för att saluföra "bespoke hand made shoes" på sin hemsida, vilket inte heller stämmer. Och att ta 6 495 kr för en måttbeställningstjänst av tvivelaktigt värde är vanvettigt dyrt.
Ungefär så ja, även om jag inte förstår vad du menar med "dra lite" i lästen. Anpassningar brukar göras genom att man filar bort material eller tillför läderskivor på ställen där lästen ska vara större.
Priset är inte lågt. Det är ett påslag på 150 % jämfört med vad RTW-skorna kostar. Du kunde alltså fått 1,5 par skor till för vad du betalar för scanningprocessen.
De allra flesta tillverkare av randsydda skor kallar sina skor handgjorda även om de använder maskiner till vissa moment. Loake gör det, C&J gör det, Edward Green gör det.
BBB gör en 3D-scanning av dina fötter och anpassar en befintlig läst utifrån det. Det är ytterst få skomakare som tar en helt ny bit trä och börjar karva, I stort sett alla tar en förbearbetad grundläst och filar eller bygger på. Spelar det egentligen någon roll om man gör det med trä och läderbitar eller en 3D-skrivare?
Sen kan jag inte hjälpa att fundera på vad man skall ha 2,5 par skor till om de inte passar? Det är förvisso inte bespoke i det ordets gamla betydelse eller ortopediska skor men för en del är det kanske räddningen och ett seriöst alternativ till sneakers året runt.