2015-07-20, 00:13
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av criztal
Ska på ett sommarbröllop med klädkod "kavaj" (mörk kostym, ljusare färger tillåtet) om 2 månader och skulle uppskatta lite tips på passande skor för ändamålet. Planen är att måttsy en kostym i navyblå, inhandla en vit/ljusblå MTM-skjorta och valet står nu mellan mer formella svarta oxfords (Loake aldwych/yanko) som kommer ha en ganska begränsad användning, eller ännu hellre ett par bruna skor vilket känns mer mångsidigt inför kommande tillställningar. Är dock lite rädd att välja för informella skor till detta.
Av det jag läst runt på nätet så verkar allt från loafers, double monkstraps till derbys och oxfords vara godkänt vid bröllop.

Hemskt tacksam för tips och synpunkter!

Är bröllopet i Sverige så kommer det ändå vara så mycket faux pas att ditt val av skofärg är sekundärt.
Citera
2015-07-20, 09:48
Medlem
Citat:
Ska på ett sommarbröllop med klädkod "kavaj" (mörk kostym, ljusare färger tillåtet) om 2 månader och skulle uppskatta lite tips på passande skor för ändamålet. Planen är att måttsy en kostym i navyblå, inhandla en vit/ljusblå MTM-skjorta och valet står nu mellan mer formella svarta oxfords (Loake aldwych/yanko) som kommer ha en ganska begränsad användning, eller ännu hellre ett par bruna skor vilket känns mer mångsidigt inför kommande tillställningar. Är dock lite rädd att välja för informella skor till detta.
Av det jag läst runt på nätet så verkar allt från loafers, double monkstraps till derbys och oxfords vara godkänt vid bröllop.

Hemskt tacksam för tips och synpunkter!

Köp mörkbruna oxfords så har du skor som passar till det mesta. Är ljusare färger tillåtet måste även bruna skor vara det.
Citera
2015-07-20, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Vid vilken tid är bröllopet?

Bröllopet är klockan 16.

Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminGraham
Är bröllopet i Sverige så kommer det ändå vara så mycket faux pas att ditt val av skofärg är sekundärt.

Jag omformulerar mig litegrann. Om ett par nya bruna skor ska inhandlas för ett mångsidigt syfte och även passa på detta bröllop, vilken skomodell av de nämnda skulle vara att föredra?
Citera
2015-07-20, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggar
Köp mörkbruna oxfords så har du skor som passar till det mesta. Är ljusare färger tillåtet måste även bruna skor vara det.

Tackar för tipset.

Edit: Vad sägs om dessa? Tycker deras vanliga cap toe i mörkbrun är lite väl mörk.
Senast redigerad av criztal 2015-07-20 kl. 14:28.
Citera
2015-07-20, 15:17
Medlem
Citat:
Tackar för tipset.

Edit: Vad sägs om dessa? Tycker deras vanliga cap toe i mörkbrun är lite väl mörk.

Jag gillar balmoralsömen och skulle nog ha valt dem. Vad säger fbs stilpolis? Ett par klassiska captoes är väl det mest gångbara sett till antalet olika tillställningar du kan bära skorna vid.
Citera
2015-07-20, 18:42
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggar
Jag gillar balmoralsömen och skulle nog ha valt dem. Vad säger fbs stilpolis? Ett par klassiska captoes är väl det mest gångbara sett till antalet olika tillställningar du kan bära skorna vid.

Förvisso gör sömmen dem något mindre formella men då är vi inne på gradskillnader av det mindre slaget. Med dessa skor och med den angivna klädkoden kommer du inte göra bort dig och har då dessutom en högst versatil sko för framtida bruk.
Citera
2015-07-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Förvisso gör sömmen dem något mindre formella men då är vi inne på gradskillnader av det mindre slaget. Med dessa skor och med den angivna klädkoden kommer du inte göra bort dig och har då dessutom en högst versatil sko för framtida bruk.

Tackar och bockar för all input.

Skulle de även kunna fungera ihop med en charcoal/mörkgrå kostym? Något åt det här, eller här hållet.
Citera
2015-07-20, 21:16
Medlem
JohnDRockefellers avatar
Citat:
Tackar för tipset.

Du får dock ett par Loake 1880 Aldwych till ett motsvarande pris
Citera
2015-07-21, 13:13
Medlem
Citat:
Tackar och bockar för all input.

Skulle de även kunna fungera ihop med en charcoal/mörkgrå kostym? Något åt det här, eller här hållet.

Jag tror att det råder konsensus kring att mörkbruna skor går att använda till mörkgråa kostymer om skorna är tillräckligt mörka relativt kostymen. Skorna du länkade till tidigare borde passa till många nyanser av grått men kanske inte de som är allra närmast svart.

Både här och här hade sett bättre ut med mörkare kanske svarta skor i mitt tyckte.
Citera
2015-07-21, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDRockefeller
Du får dock ett par Loake 1880 Aldwych till ett motsvarande pris

Ja, men det är väl inget fel med att välja ett par Yanko före Loake 1880?
Citera
2015-07-21, 18:39
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Bröllopet är klockan 16.

Jag omformulerar mig litegrann. Om ett par nya bruna skor ska inhandlas för ett mångsidigt syfte och även passa på detta bröllop, vilken skomodell av de nämnda skulle vara att föredra?
Har man inte ett par svarta oxfords köper man det. Man kanske inte använder dem så ofta, men de är de viktigaste skorna.
Citera
2015-07-22, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charmkvarken
Ja, men det är väl inget fel med att välja ett par Yanko före Loake 1880?

Nej det kan jag inte tänka mig. Personligen tycker jag att yankos läster ser trevligare ut än vda loakes gör. Läs Jespers recension av yanko på shoegazing. Han håller dem rätt högt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in