Citat:
Ursprungligen postat av
kinesarsle
Ok, så om jag beställer bespoke av exempelvis Vass så kan jag utan problem beställa nya skor som har samma form utan att behöva prova ut dem under tillverkningen, men om jag vill ha en annan form måste jag göra om allt?
Du kanske även kan svara på en annan fråga jag ställde tidigare. Jag har C&J Northcote och Exmoor. Båda har samma läst och är samma storlek, men de känns väldigt olika på fötterna. Har du någon förklaring? Visst, det är boots respektive lågskor, men jag tycker inte det borde kunna förklara den stora skillnaden.
Det Vass kallar bespoke är i själva verket det man oftast kallar semi-bespoke, med bara justeringar som inte är alltför stora på ordinarie lästutbud. Så du vet det. Men ja, din läst behålls sedan, och iom att det är semi bespoke kan du behöva åka dit för testa färdiga skon på nya lästen och så, däremot inte ta måtten igen.
Vanlig bespoke gör du en läst som naturligtvis sparas, och när man gör om lästen är det nästan alltid bara tåformen som ändras, och det kan göras utan ny process alls, bara eventuella kostnaden för göra ett par nya läster.