2015-07-04, 11:27
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Ok, så om jag beställer bespoke av exempelvis Vass så kan jag utan problem beställa nya skor som har samma form utan att behöva prova ut dem under tillverkningen, men om jag vill ha en annan form måste jag göra om allt?

Du kanske även kan svara på en annan fråga jag ställde tidigare. Jag har C&J Northcote och Exmoor. Båda har samma läst och är samma storlek, men de känns väldigt olika på fötterna. Har du någon förklaring? Visst, det är boots respektive lågskor, men jag tycker inte det borde kunna förklara den stora skillnaden.

Det Vass kallar bespoke är i själva verket det man oftast kallar semi-bespoke, med bara justeringar som inte är alltför stora på ordinarie lästutbud. Så du vet det. Men ja, din läst behålls sedan, och iom att det är semi bespoke kan du behöva åka dit för testa färdiga skon på nya lästen och så, däremot inte ta måtten igen.

Vanlig bespoke gör du en läst som naturligtvis sparas, och när man gör om lästen är det nästan alltid bara tåformen som ändras, och det kan göras utan ny process alls, bara eventuella kostnaden för göra ett par nya läster.
Citera
2015-07-04, 12:08
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Det Vass kallar bespoke är i själva verket det man oftast kallar semi-bespoke, med bara justeringar som inte är alltför stora på ordinarie lästutbud. Så du vet det. Men ja, din läst behålls sedan, och iom att det är semi bespoke kan du behöva åka dit för testa färdiga skon på nya lästen och så, däremot inte ta måtten igen.

Vanlig bespoke gör du en läst som naturligtvis sparas, och när man gör om lästen är det nästan alltid bara tåformen som ändras, och det kan göras utan ny process alls, bara eventuella kostnaden för göra ett par nya läster.
Där ser man. Tack för informationen.
Citera
2015-07-07, 18:30
Medlem
JohnDRockefellers avatar
Någon som vet hur Carminas inca-läst skiljer sig storleksmässigt från C&Js 341? Har elvor i C&J men funderar på om jag behöver gå upp till 11,5 i Carmina
Citera
2015-07-07, 21:48
Medlem
Pörrs avatar
Ballerinaskor hör vare sig hemma i tråden eller forumet.

Inlägg raderat.

/Moderator
Citera
2015-07-14, 11:58
Medlem
kinesarsles avatar
Jag såg någon med Gordon och Bros häromdagen. De såg lite halvbilliga ut, men när jag tittade under dem så verkade de vara randsydda. Han sade att de kostade 1000kr och kom från Tyskland. Kan detta verkligen stämma? Vad sparar de in på?
Citera
2015-07-15, 20:50
Medlem
JohnDRockefellers avatar
Har en fråga till er skoexperter nu när hösten snart kryper på. Jag har ett par Loake Jack som ser ut på följande vis men som jag vill ge följande oljiga look. Kan jag impregnera skodonet med någon slags hushållsolja till önskat resultat är uppnått eller måste jag köpa någon specialvariant?
Senast redigerad av JohnDRockefeller 2015-07-15 kl. 20:53.
Citera
2015-07-16, 10:21
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDRockefeller
Har en fråga till er skoexperter nu när hösten snart kryper på. Jag har ett par Loake Jack som ser ut på följande vis men som jag vill ge följande oljiga look. Kan jag impregnera skodonet med någon slags hushållsolja till önskat resultat är uppnått eller måste jag köpa någon specialvariant?

Mycket riskabelt men om du ska ge dig på ett försök är nog fett att föredra.

Matolja kommer bara missfärga och inte lägga sig på ytan så som minkfettet gör.
Citera
2015-07-16, 16:49
Medlem
JohnDRockefellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Mycket riskabelt men om du ska ge dig på ett försök är nog fett att föredra.

Matolja kommer bara missfärga och inte lägga sig på ytan så som minkfettet gör.

Tack för tipset! Brukar minkfett vanligtvis "sätta sig" eller kommer skorna förbli drypande och avge oönskade fläckar på byxor, motsvarande?
Citera
2015-07-18, 14:51
Medlem
SYSTEMexes avatar
http://shop.nordstrom.com/s/gordon-rush-abbott-double-monk-strap-shoe-men/3814254?origin=category

Kan dessa skor vara något för en kille som ska inhandla sina första "kvalitétsvardagsskor" (som även ska kunna bäras till navykostym)? Vad kollar man på när man ska handla skor? Hur vet man att de är bra lixom

http://www.skolyx.se/sv/skor/98-dubbel-munksko-morkbrun.html

Har även hittat dessa men vill helst inte lägga så pass mycket
Citera
2015-07-18, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
http://shop.nordstrom.com/s/gordon-rush-abbott-double-monk-strap-shoe-men/3814254?origin=category

Kan dessa skor vara något för en kille som ska inhandla sina första "kvalitétsvardagsskor" (som även ska kunna bäras till navykostym)? Vad kollar man på när man ska handla skor? Hur vet man att de är bra lixom

http://www.skolyx.se/sv/skor/98-dubbel-munksko-morkbrun.html

Har även hittat dessa men vill helst inte lägga så pass mycket

Kvalitet kostar. Du får helt enkelt det du betalar för.

Om du ska köpa dina första kvalitetsskor skulle jag rekommendera ett par mörkbruna cap toe oxfords. Dubbelmunkar är trevliga i vissa sammanhang. Men till kostym skulle jag själv inte bära modellen.

http://www.skolyx.se/sv/skor/95-cap-toe-oxford-morkbrun.html
Citera
2015-07-19, 13:20
Medlem
Ska på ett sommarbröllop med klädkod "kavaj" (mörk kostym, ljusare färger tillåtet) om 2 månader och skulle uppskatta lite tips på passande skor för ändamålet. Planen är att måttsy en kostym i navyblå, inhandla en vit/ljusblå MTM-skjorta och valet står nu mellan mer formella svarta oxfords (Loake aldwych/yanko) som kommer ha en ganska begränsad användning, eller ännu hellre ett par bruna skor vilket känns mer mångsidigt inför kommande tillställningar. Är dock lite rädd att välja för informella skor till detta.
Av det jag läst runt på nätet så verkar allt från loafers, double monkstraps till derbys och oxfords vara godkänt vid bröllop.

Hemskt tacksam för tips och synpunkter!
Citera
2015-07-19, 21:05
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av criztal
Ska på ett sommarbröllop med klädkod "kavaj" (mörk kostym, ljusare färger tillåtet) om 2 månader och skulle uppskatta lite tips på passande skor för ändamålet. Planen är att måttsy en kostym i navyblå, inhandla en vit/ljusblå MTM-skjorta och valet står nu mellan mer formella svarta oxfords (Loake aldwych/yanko) som kommer ha en ganska begränsad användning, eller ännu hellre ett par bruna skor vilket känns mer mångsidigt inför kommande tillställningar. Är dock lite rädd att välja för informella skor till detta.
Av det jag läst runt på nätet så verkar allt från loafers, double monkstraps till derbys och oxfords vara godkänt vid bröllop.

Hemskt tacksam för tips och synpunkter!

Vid vilken tid är bröllopet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in