2013-06-16, 20:04
Medlem
halvfigurs avatar
Här är en bild jag tog på sulan på mina SL med "fiddle back":

http://i.imgur.com/0uCPdWw.jpg

De är flitigt använda i 1.5 år nu så de håller bra tycker jag.
Citera
2013-06-16, 20:58
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfigur

Ja det ska tilläggas att den "fejkade" fiddle waisten inte på något sätt påverkar hållbarheten på skon. Det handlar bara om att den extra styvhet som en riktig fiddle waist ger inte existerar, men då det bara handlar om en utbyggd gelänk så är det inget negativt "fusk" ur hållbarhetssynpunkt. Har du någon bild på ovansidan av skorna med får du gärna posta den också.
Citera
2013-06-16, 23:19
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Visste inte att SL använder en fejk-variant av fiddle waist, men det är väl inte orimligt med tanke på prisnivån, men så klart lite fult. Däremot bör träpeggningen ändå innebära en mindre förstärkning av styvheten, för rimligtvis bör peggarna ändå slås igenom hela vägen till bindsulan. Sedan har de ju rätt glest mellan peggarna så är kanske ingen dramatisk skillnad.

Exakt, tror också träpeggningens påverkan är ytterst marginell. Man ska nog se det mer som en gimmick än något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av halvfigur

Tack för bilden. Träpeggarna är dock inte särskilt estetiskt tilltalande i mina ögon (finns säkert andra skäl att gilla skon, men det är en annan diskussion), för att uttrycka mig snällt.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2013-06-16 kl. 23:49.
Citera
2013-06-17, 14:44
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
På förekommen anledning: Hur anser ni att ett par loafers skall vara putsade? Skall det vara en spegelblank tå, en snygg fade a la Nurulaeff eller räcker det med en mer basic puts? Jag kör personligen på spitshine i tåpartiet och en något försiktigare glans över hälpartiet, hur gör ni andra?
Är det verkligen ingen som har några åsikter om hur ett par loafers skall vara putsade?
Citera
2013-06-17, 14:48
Medlem
Grytters avatar
Citat:
Är det verkligen ingen som har några åsikter om hur ett par loafers skall vara putsade?

Rent empiriskt känns det som de inte bör vara alltför spitshine och verkligen inte på tåpartiet.
Citera
2013-06-17, 15:02
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grytter
Rent empiriskt känns det som de inte bör vara alltför spitshine och verkligen inte på tåpartiet.
Här går våra åsikter isär märker jag. På mina pennyloafers kör jag med spegelblank tå och litet blankare hälar och det ser (i mitt tycke) riktigt bra ut. Då alltså endast över tåspetsen och inte över vampen eller någon sömnad framtill.
Citera
2013-06-17, 15:09
Medlem
Spodes avatar
Citat:

Nu äger jag inga loafers i skinn, men hade jag gjort det hade jag undvikit spitshine och bara gjort en vanlig bra putsning. Nu vet jag inte riktigt varför, men av någon anledning har jag fått åsikten att spitshine gör sig bäst på oxfords och monks. Mina boots till exempel vill jag bara ha välputsade, inte spegelblanka.

Släng upp en bild eller två så kanske du kan vinna över någon?
Citera
2013-06-17, 15:51
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spode
Nu äger jag inga loafers i skinn, men hade jag gjort det hade jag undvikit spitshine och bara gjort en vanlig bra putsning. Nu vet jag inte riktigt varför, men av någon anledning har jag fått åsikten att spitshine gör sig bäst på oxfords och monks. Mina boots till exempel vill jag bara ha välputsade, inte spegelblanka.

Släng upp en bild eller två så kanske du kan vinna över någon?
Slänger över en bild i afton. Jag har kört med neutral puts (upplever att det spegelblanka blir mindre spegelblankt i och med "transparensen" i putsen) och som vi alla vet tar det ett par omgångar innan man får en riktigt spegelblank yta.
Citera
2013-06-17, 15:51
Medlem
Point Blanks avatar
Citat:

Hur loafers skall vara putsade tycker jag hänger ganska mycket på läst och färg. Mörkare penny loafers i spetsigare läst tycker jag kan se ganska snyggt ut med lite spit shine längst fram men ljusare loafers i mer rundade läster gör sig bäst välpolerade men inte spegelblanka.
Citera
2013-06-17, 19:16
Medlem
halvfigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Ja det ska tilläggas att den "fejkade" fiddle waisten inte på något sätt påverkar hållbarheten på skon. Det handlar bara om att den extra styvhet som en riktig fiddle waist ger inte existerar, men då det bara handlar om en utbyggd gelänk så är det inget negativt "fusk" ur hållbarhetssynpunkt. Har du någon bild på ovansidan av skorna med får du gärna posta den också.
Jag förstår att det inte påverkar hållbarheten. Postade mer bilden som en FYI eftersom det snackades om SLs undersidor.
Bild på ovansidan (längesedan det putsades): http://forumbilder.se/CEJIN/bild-2-2sko.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Exakt, tror också träpeggningens påverkan är ytterst marginell. Man ska nog se det mer som en gimmick än något annat.

Tack för bilden. Träpeggarna är dock inte särskilt estetiskt tilltalande i mina ögon (finns säkert andra skäl att gilla skon, men det är en annan diskussion), för att uttrycka mig snällt.
Nej, peggningen är inte jättesnyggt utfört men det är vad man kan förvänta sig av skor i den prisklassen. Jag är dock väldigt nöjd med köpet ändå.
Citera
2013-06-17, 19:40
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Jag tycker att putsen såg väldigt bra ut. Ger lite sting till en rätt neutral sko.
Citera
2013-06-17, 19:59
Medlem
Hmm, vad ska man säga. Det här med skor har blivit något utav ett beroende. Första köpet under förra året var ett par Carmina 80188 Oscar-läst (Oxford Captoe), följt utav Carmina 80092 Robert (Grain Balmoral) och nu sist ett par Church's CG Mocka/Canvas (Navy/Off white) Longwing Derby.

Samt har nu sedan igår hoppat på förhoppningen om SF och den MTO som är på G (Carmina Cognac Shell Paratrooper boot).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in