2014-10-24, 13:22
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McRoadkill
Tack Gurkan...

Är din rekommendationen att jag köper samma bruna färg på BÅDE 1925 och Pate de lux?

Eller räcker det med att köpa färg på 1925 och köra Pate de lux med neutral färg?

Jag har alltid kört med neutrala krämer och vax... Har mao ingen erfarenhet av detta...

MVH
Alltså, har du brun kräm i botten spelar det inte så stor roll. Det kan vara lite lättare att få upp snygg glans med färgad polish.

Så köp en brun kräm i lagom nyans till skon och sedan kan du fylla på förrådet med polish i olika färger om du känner att det behövs.
Citera
2014-10-24, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Jo, Cambridge är ju en hyfsat högt snörad känga så det är klart att den är stabilare. Märkligt att Gardener är så mycket smalare, jag hade ju trott att den nättare skon skulle vara smalare.

Vis av erfarenhet så inser jag att jag måste ta mig till storstan och prova, alt beställa hem några par från CoC.

Tänkte inte alls på stabiliteten utan på hur skön sulan är att gå i, hur skön den är för foten, uppbyggnad m.m. Vad det nu heter i skovärlden.

Men, visst är det bäst att prova före köp.
Citera
2014-10-24, 15:09
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Kanon - stort tack för svar. Det var precis det jag misstänkte. Dock så är skon lite "flammig". Det bruna färger har lite svarta kontraster som jag helst vill få bort. Jag upplever den lite "smutsig av gammal svart skokräm" eller ngt liknande. Dessutom är skons bruna färg extremt lik ett annat par skor som jag redan har. Vilket jag vill försöka ändra på.

Därför tänkte jag att med den bruna skokrämen kan jag "slå två flugor i en smäll".
Jag kan få bort de svarta flammiga inslaget och även få en lite annan ton på det bruna så de skiljer sig mer från de andra likvärdiga paret som jag redan har.

Kan jag därför applicera enligt följande:
1. Herrings egna bruna skokram
2. Saphir 1925 neutral
3. Pate de lux neutral

Tack på förhand.

MVH

Jag förstår inte riktigt det du säger, hhar du lagt svart skokräm på bruna skor, eller är det en ny sko vars "burnish/antiqueing" du beskriver?

Gurkan har svarat bra på dina frågor och mina åsikter skulle bara vara ett upprepande.
Citera
2014-10-24, 16:12
Medlem
Hej!

har ett par bruna Oxfords som är rejält slitna undertill, behöver göra en omsulning snart.

Hur ofta bör man göra detta? Är det bäst att vänta tills det nästan är hål i sulan eller lika bra att lämna in direkt? Borde förstås ha satt på ngt från början, lite sent nu dock...
Citera
2014-10-24, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Jag förstår inte riktigt det du säger, hhar du lagt svart skokräm på bruna skor, eller är det en ny sko vars "burnish/antiqueing" du beskriver?

Gurkan har svarat bra på dina frågor och mina åsikter skulle bara vara ett upprepande.

Tack Keke...

Det är helt nya Herrings skor med kulör brun "tan"... Jag har ännu inte behandlat skorna men de har en del svarta/mörkare inslag i skinnet... Är det "burnish/antiqueing" och skall det vara så???

Jag fick en uppfattning att skorna hade blivit "smutsiga" vid tillverkningen.

MVH
Citera
2014-10-24, 16:55
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Tack Keke...

Det är helt nya Herrings skor med kulör brun "tan"... Jag har ännu inte behandlat skorna men de har en del svarta/mörkare inslag i skinnet... Är det "burnish/antiqueing" och skall det vara så???

Jag fick en uppfattning att skorna hade blivit "smutsiga" vid tillverkningen.

MVH
Många betalar stora premium för en sådan effekt. Vackert är det också:

http://www.theshoesnobblog.com/2014/10/bontoni-magic-as-per-usual.html
Citera
2014-10-24, 17:04
Medlem
Det skulle vara lättare att veta om det är en defekt eller effekt om du sa vilka skor det rör sig om.
Citera
2014-10-24, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wayto
Det skulle vara lättare att veta om det är en defekt eller effekt om du sa vilka skor det rör sig om.

Nix, det är inte en sådan fin effekt som Gurkan länkar...

Skorna är dessa - http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=6&shoeid=8732

Kan tänka mig att det är skokräm från tillverkningen som inte "torkats" ut jämn och fint...

Om jag putsar upp dem med en brun skokräm så hoppas jag att det försvinner...

Har en identisk modell och färg från Loake 1880 som inte är lika "flammig"...

MVH
Citera
2014-10-24, 17:40
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Nix, det är inte en sådan fin effekt som Gurkan länkar...

Skorna är dessa - http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=6&shoeid=8732

Kan tänka mig att det är skokräm från tillverkningen som inte "torkats" ut jämn och fint...

Om jag putsar upp dem med en brun skokräm så hoppas jag att det försvinner...

Har en identisk modell och färg från Loake 1880 som inte är lika "flammig"...

MVH

Ta en bild på skon istället för att länka till herring.. Färgen är ju tan, vill du ha en brun istället? Jag antar att du har ett par Loake Buckingham i brown calf, eller är den också i tan?
Citera
2014-10-24, 18:18
Medlem
cramuss avatar
Köpte ett par blaxland i mocka från RMW(bild) idag. Är helt kass på att sköta efter skor. Har redan en mockaborste men vad behöver jag mer köpa?
Citera
2014-10-24, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cramus
Köpte ett par blaxland i mocka från RMW(bild) idag. Är helt kass på att sköta efter skor. Har redan en mockaborste men vad behöver jag mer köpa?
Impregnering. Personligen så använder jag mig av saphir medaille d'or super invulner och den fungerar strålande. Finns hos lokala skomakaren eller herrstil/skolyx på nätet.
Citera
2014-10-24, 18:58
Medlem
hellbringers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cramus

Som ovannämnda skrev så behöver du impregneringsspray. Rekommenderar att du läser igenom Alister G:s blogginlägg om mockavård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in