2013-04-15, 17:00
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spode
För tillfället lutar det nog lite mer åt Westbourne. Båda är ruskigt fina, men jag är lite mer förtjust i lästen Westbourne är gjord på. Men det är ju ett tag till återbäringen. Jag kommer nog hinna ändra mig hundra gånger innan det är dags.

Hur är 348an i storlekarna? Mina Loakes (Buckingham och Aldwych) gjorda på Capital-lästen har jag i UK 8.5F. Kan jag ligga kvar där?

Köpte mina Westbourne här, riktigt bra pris, under 3 lök är fan inte dåligt med dagens växelkurs. Jag har samma storlek på mina skor på Capital-lästen och 348, dock är 348 betydligt tightare men det släpper när du går in dem. Har du möjlighet skulle jag råda dig till att testa dem först ändå för att vara på säkra sidan.
Citera
2013-04-15, 18:11
Medlem
WhiteCollarCrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Köpte mina Westbourne här, riktigt bra pris, under 3 lök är fan inte dåligt med dagens växelkurs. Jag har samma storlek på mina skor på Capital-lästen och 348, dock är 348 betydligt tightare men det släpper när du går in dem. Har du möjlighet skulle jag råda dig till att testa dem först ändå för att vara på säkra sidan.

Pockets.co.uk är riktigt bra. Har bara goda erfarenheter av dem. Kundservicen är top-notch.

Jag måste fråga dig Bleu vilken storlek du valde och vad du har för fotmått. Är nämligen själv i färd med att få hem en 7,5E Westbourne och mina fötter mäter +-265mm i längd och +- 98mm i bredd på bredaste stället. Efter att ha provat 8E kan jag konstatera att den med stor sannolikhet är för lång. Hjälp mig gärna här.
Citera
2013-04-15, 18:43
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LazardNYC
Precis unboxade, gissa dojan? Får vänta tills att gatorna är rensopade innan det är dags för premiär.

http://i.imgur.com/n8eepyn.jpg

Hehe ja du får allt fota utan skopåsar och i en vinkel där man inte ser innersule-emblemet om det ska vara någon sport.. Om vi ska vara mer specifika än bara JL så ser det ut som William II i antingen red- eller parisian museum calf. Riktigt fina hur som!

Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Står också däremellan. Vass är betydligt mer intressant, men ogillar sättet de för handel. Krångligt. Westbourne är också en rätt fin sko.

Men, var får men egentligen tag på dessa subbor folk pratar om härinne då och då? Någon särskild ebay-säljare ni kan bidra med?

Visst är det krångligare att beställa Vass än att bara klicka hem ett par C&J från Bodiley's eller dylikt (om modellen finns inne...), men då kan du med Vass också välja modell, läst, vidd, läder, sula, spännfärg osv också helt efter vad du själv vill ha. Det är lite som att säga att man ogillar bespoke för att det är för krångligt Det handlar liksom om helt olika saker.
Senast redigerad av AlisterG 2013-04-15 kl. 18:57.
Citera
2013-04-15, 19:15
Medlem
Dancerboys avatar
Har läst sporadiskt i den gamla tråden, och följt den här sedan start. Börjar intressera mig för skor av högre kvalitet än de som bärs av gemene man.

I julas var jag i London och köpte ett par lite finare skor än de enklare varianterna för någon tusenlapp som jag har haft tidigare. Köpte ett par Loake 1880. Låg mitt emellan två storlekar och valde den större. Säljaren insisterade på att det var rätt storlek, men jag tyckte att de var något stora (hälen glappade lite mycket när jag gick). Han sade att det blir bättre när sulan är uppmjukad. Eftersom jag fick så bra hjälp i övrigt så trodde jag på det och köpte dem.

Nu är sulan mjukare och de glappar fortfarande, men inte lika mycket. Här därför några frågor som jag hoppas att något sko-guru där ute kan svara på. Vore mycket tacksam för bra svar

1. Finns det något man kan göra? Halvsula för framfoten blir för trångt för tårna och fortfarande inte 100 % bak i hälen.

2. Nästa gång jag köper skor, ska jag helt enkelt ta en mindre storlek som sitter tight runt foten och hoppas att skinnet töjer sig något eller ska jag försöka hitta en läst som passar min fot bättre?

3. Finns någon affär i Stockholm där det jobbar riktigt kunnig personal som kan hjälpa mig att hitta rätt läst och storlek för mina fötter? Har sett att många rekommenderar Skoaktiebolaget. Finns det fler alternativ? Vad gäller prisnivå så är 5000 kr för nuvarande absoluta prisgränsen. Helst lägger jag mig mellan 2000-4000 kr.
Citera
2013-04-15, 19:53
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dancerboy
Har läst sporadiskt i den gamla tråden, och följt den här sedan start. Börjar intressera mig för skor av högre kvalitet än de som bärs av gemene man.

I julas var jag i London och köpte ett par lite finare skor än de enklare varianterna för någon tusenlapp som jag har haft tidigare. Köpte ett par Loake 1880. Låg mitt emellan två storlekar och valde den större. Säljaren insisterade på att det var rätt storlek, men jag tyckte att de var något stora (hälen glappade lite mycket när jag gick). Han sade att det blir bättre när sulan är uppmjukad. Eftersom jag fick så bra hjälp i övrigt så trodde jag på det och köpte dem.

Nu är sulan mjukare och de glappar fortfarande, men inte lika mycket. Här därför några frågor som jag hoppas att något sko-guru där ute kan svara på. Vore mycket tacksam för bra svar

1. Finns det något man kan göra? Halvsula för framfoten blir för trångt för tårna och fortfarande inte 100 % bak i hälen.

2. Nästa gång jag köper skor, ska jag helt enkelt ta en mindre storlek som sitter tight runt foten och hoppas att skinnet töjer sig något eller ska jag försöka hitta en läst som passar min fot bättre?

3. Finns någon affär i Stockholm där det jobbar riktigt kunnig personal som kan hjälpa mig att hitta rätt läst och storlek för mina fötter? Har sett att många rekommenderar Skoaktiebolaget. Finns det fler alternativ? Vad gäller prisnivå så är 5000 kr för nuvarande absoluta prisgränsen. Helst lägger jag mig mellan 2000-4000 kr.

1. Som du beskriver problemet tror jag att du kan komma långt med något så enkelt som ett par hälgrepp/hälkuddar: http://3.bp.blogspot.com/-woTpF9Zc-eo/UQg2RhjI_pI/AAAAAAAABRo/pOt4zugTvww/s1600/HR_203-009-00_campmor_heel_liner.jpg
Kostar en femtiolapp på Coop eller valfri skomakare. Se bara till att rengöra och torka hälen ordentligt innan du fäster dem.

2. Det beror på hur tajt de sitter och var de sitter tajt, skor töjer sig i regel en del, men olika mycket på olika ställen. Ex kan de töja sig en hel del i hälen och vid knölarna på fotens bredaste del, men knappt alls framme vid tådelen. Men bäst är att hitta skor som sitter riktigt bra och bekvämt, och kanske lite, lite tajt i början.

3. Skoaktiebolaget är ett bra alternativ, kunniga och har Carmina som är i din prisklass. Även Paul & Friends i NK har Carmina, och jobbar deras "skosnubbe" så är han hyfsat kunnig. Vet inte vad han heter, men fråga efter killen som sköter alla Carmina-beställningar. Annars har Grafford längre ner på Humlegårdsgatan mycket bra utbud av Crockett & Jones, och skomakaren Bäckmans skomakeri på Nybrogatan har en del Crockett & Jones och kan garanterat hjälpa till med passform.
Citera
2013-04-15, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spode
Tack för tipsen! Nu blev ett svårt beslut ännu svårare. Rent spontant tycker jag att skon från AS var snyggast av de du länkade. Riktigt fin!

Moore Cherry i tunnelbanan och i direkt solljus.

Har du möjlighet att åka till NK och klämma på AS för J.Lindeberg gör det! Visserligen har de ingen sko på 724-lästen, och endast helstorlekar men du får ett hum om skorna och deras kvalité. Dessa är mina första skor av handgrade-kvalité och blev positivt överraskad under skornas jungfrufärd - lädret är så mycket mer gediget än vad jag erfarat tidigare av bla C&J benchgrade, Church's, och Cheany (Herring).

Är riktigt nyfiken på vad Vass har att erbjuda, så nästa beställning blir helt klart från Budapest!
Citera
2013-04-15, 20:46
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteCollarCrime
Vilken storlek du valde och vad du har för fotmått?

Jag tror dessvärre att mina stats kommer vara föga till hjälp, jag vill nog påstå att jag innehar KSoE's minsta fötter. De mäter 24 cm och kör UK5
Citera
2013-04-15, 21:04
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
[...] skomakaren Bäckmans skomakeri på Nybrogatan har en del Crockett & Jones och kan garanterat hjälpa till med passform.

Loake ska det stå, inte Crockett & Jones.
Citera
2013-04-15, 22:29
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Visst är det krångligare att beställa Vass än att bara klicka hem ett par C&J från Bodiley's eller dylikt (om modellen finns inne...), men då kan du med Vass också välja modell, läst, vidd, läder, sula, spännfärg osv också helt efter vad du själv vill ha. Det är lite som att säga att man ogillar bespoke för att det är för krångligt Det handlar liksom om helt olika saker.

Självklart är det så. Men det är mer ansträngande icke desto mindre, och vilken sjuhelskottas beslutsångest därtill!
Citera
2013-04-15, 23:45
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Självklart är det så. Men det är mer ansträngande icke desto mindre, och vilken sjuhelskottas beslutsångest därtill!

Hehe jo, men det är angenäma problem. En sak är bra att ha med sig: det går alltid att beställa fler par senare..
Citera
2013-04-16, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jahapps, det var ju en rätt egendomlig ståndpunkt. Det vore intressant att höra dig utveckla den lite mer. Har du något sakligt skäl till denna åsikt, dvs något som inte i grunden har att göra med din högst personliga smak?

Okej. Jag tycker så pass illa om loafers att jag tar ut det på andra genom att avråda dem från att ha denna vedervärdiga skotyp.
Citera
2013-04-16, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dancerboy

Skomakare kan sy på en skinnbit i hälen som gör skorna kortare. Det kanske kan fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in