Har läst sporadiskt i den gamla tråden, och följt den här sedan start. Börjar intressera mig för skor av högre kvalitet än de som bärs av gemene man.
I julas var jag i London och köpte ett par lite finare skor än de enklare varianterna för någon tusenlapp som jag har haft tidigare. Köpte ett par Loake 1880. Låg mitt emellan två storlekar och valde den större. Säljaren insisterade på att det var rätt storlek, men jag tyckte att de var något stora (hälen glappade lite mycket när jag gick). Han sade att det blir bättre när sulan är uppmjukad. Eftersom jag fick så bra hjälp i övrigt så trodde jag på det och köpte dem.
Nu är sulan mjukare och de glappar fortfarande, men inte lika mycket. Här därför några frågor som jag hoppas att något sko-guru där ute kan svara på. Vore mycket tacksam för bra svar
1. Finns det något man kan göra? Halvsula för framfoten blir för trångt för tårna och fortfarande inte 100 % bak i hälen.
2. Nästa gång jag köper skor, ska jag helt enkelt ta en mindre storlek som sitter tight runt foten och hoppas att skinnet töjer sig något eller ska jag försöka hitta en läst som passar min fot bättre?
3. Finns någon affär i Stockholm där det jobbar riktigt kunnig personal som kan hjälpa mig att hitta rätt läst och storlek för mina fötter? Har sett att många rekommenderar Skoaktiebolaget. Finns det fler alternativ? Vad gäller prisnivå så är 5000 kr för nuvarande absoluta prisgränsen. Helst lägger jag mig mellan 2000-4000 kr.