2013-12-28, 22:36
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
En mejslad läst är väl en sko där hela tåpartiet (typ från "ballen" och framåt) ser ut som om det vore "hugget i sten med en mejsel" - därav "mejslad" (eng "chiseled"). Det är svårt att förklara bara genom ord, men Vass U-läst är ett bra exempel på en mejslad läst. Mao är hela tåboxen kantig i sin formgivning och inte bara formen på tåboxens avslut - själva "tån". En fyrkantig tå däremot behöver inte sitta på en sådan mejslad läst - se tex EG 606, GG MH71 och C&J 337.
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Hoodog beskriver det rätt bra ovan, mejslad refererar till kantigt utformade sidor, utmejslade. En sko kan alltså vara mejslad med rundad tå, även om det inte är lika vanligt. Men fyrkantig tå är fyrkantig tå, och inte synonymt med mejslad.
Då förstår jag vad ni menar. Kan man inte då prata om mejslade läster och mejslade tår?

I vilket fall känns det som jag inte gjort bort mig när jag kallat mina C&J 348 för mejslade.
Citera
2013-12-28, 22:42
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Då förstår jag vad ni menar. Kan man inte då prata om mejslade läster och mejslade tår?

I vilket fall känns det som jag inte gjort bort mig när jag kallat mina C&J 348 för mejslade.

Nej, för mejslad tå kallas det när de sista ca tre centimetrarna av tån viker neråt och är ganska platt, återigen ser lite utmejslad ut, när man ser den i profil från sidan. Det ingår så att säga i uttrycket mejslad läst, även om det i många fall bara är sidorna som är utmejslade. Men återigen så hör inte fyrkantig tå hit, det är separat, även om en mejslad tå i princip måste vara fyrkantig. Men en fyrkantig tå måste inte vara mejslad. Om du förstår vad jag menar.

Dock, 348 är definitivt en mejslad läst, så där har du haft helt rätt, men av fel anledning
Citera
2013-12-28, 23:04
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Nej, för mejslad tå kallas det när de sista ca tre centimetrarna av tån viker neråt och är ganska platt, återigen ser lite utmejslad ut, när man ser den i profil från sidan. Det ingår så att säga i uttrycket mejslad läst, även om det i många fall bara är sidorna som är utmejslade. Men återigen så hör inte fyrkantig tå hit, det är separat, även om en mejslad tå i princip måste vara fyrkantig. Men en fyrkantig tå måste inte vara mejslad. Om du förstår vad jag menar.

Dock, 348 är definitivt en mejslad läst, så där har du haft helt rätt, men av fel anledning
Jaha, man lär sig något nytt var dag. Tack för en mycket pedagogisk genomgång. Imorgon skall jag för första gången bära mina Lowndes och förstå varför de är mejslade.
Citera
2013-12-28, 23:17
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Jaha, man lär sig något nytt var dag. Tack för en mycket pedagogisk genomgång. Imorgon skall jag för första gången bära mina Lowndes och förstå varför de är mejslade.

Ingen orsak Och som sagt så är du långt ifrån ensam om att ha missförstått det där. Minns själv att det tog ett tag innan jag fattade precis vad som egentligen var vad. Problemet är ju att iom att så många blandar ihop begreppen så sprids hela tiden "felen" vidare.
Senast redigerad av AlisterG 2013-12-28 kl. 23:19.
Citera
2013-12-28, 23:17
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Har också lagt min sista skobeställning för året nu. Vet ju att Gaziano & Girling höjer sina priser i januari, och har funderat på en MTO ett tag så passade på att lägga beställningen nu innan prishöjningen. Ett par Hove på DG70 F-vidd, Vintage oak, single Dainite-sula. Beställda genom Skoaktiebolaget. Nu är det bara den lååånga väntan kvar. När man beställer från en mindre verkstad som Bestetti eller Antonio Meccariello så får man iaf bilder från tillverkningen som stillar väntan något, men nu är det ju bara tyst i fyra-sex månader innan skorna plötsligt dyker upp.

Kul! Är ju inte ett stort fan av split toes men börjar väl mjukna lite, gissar att jag kommer att gilla dem lagom till jag fyller 40 Mellan Hove och Dover håller jag Dover högre och tycker att de snyggaste är i nån mörk grain eller mocka med dubbel läder- eller dainite-sula.

Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Mjo, men att 236:an has av så många är nog snarare en budgetfråga. Det är inte alla som har råd med ett par EG, trots allt... Skönt att det löste sig med leveranserna! Synd bara att de inte dök upp innan resan... Men men, den som väntar på något gott...

Var lite snabbare i tanken än på tangenterna. Menade att det är konstigt att inte 202 omtalas mer, dvs att folk skriver att de gärna skulle vilja ha en sko på den lästen mm. Annars håller jag med om att det inte är konstigt alls att CJ är vanligare än EG här i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Utan att veta skicket på dem låter det onekligen som ett rätt bra pris (och jag vill minnas att du inte har någon kromosom storlek heller utan en rätt median sådan). Antar att det är jag som numera alldeles för sällan söker på Ebay, eftersom när jag gör det dyker det bara upp subs för 600 pund och det känns lite väl mastigt.

De såg rätt sunkiga ut men granskade bilderna noga och lädret så helt ut och ytan kan man ju fixa till. Sulan såg ok ut men med en slitsula. Om jag inte lyckas väcka liv i dem så får jag väl skicka dem till EG alt. Dandy shoecare. Har UK8E i EG så en rätt ordinär strl...
Citera
2013-12-29, 03:31
Medlem
Ofredens avatar
Citat:
Vet att elegant inte är ett så bra ord, då det som du säger ligger i betraktarens ögon, även om de flesta verkar förstå vad man menar när man skriver elegant. Är rätt svårt att sätta ord på, nätt och slimmad är andra adjektiv jag använder ibland. Många gör ju misstaget att kalla alla den här typen av läster för mejslade, i alla fall när de har fyrkantig tå, trots att mejsling inte har någonting med detta att göra.
Smäcker är väl ett väldigt lämpligt ord?
Citera
2013-12-29, 11:28
Medlem
Kopparstadens avatar
För mig känns det som elegant läst är ett vedertaget begrepp så jag kommer att fortsätta att använda det.
Citera
2013-12-29, 13:51
Medlem
Spodes avatar
Väldigt intressant diskussion de senaste sidorna!
Citera
2013-12-29, 13:54
Medlem
Jag har en burk creme surfine från Saphire jag aldrig använt. Blir inte riktigt klok på vad den fyller för funktion. Är det mer skokräm eller polish?
Citera
2013-12-29, 15:28
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Jag har en burk creme surfine från Saphire jag aldrig använt. Blir inte riktigt klok på vad den fyller för funktion. Är det mer skokräm eller polish?

Inte för att vara dryg men har du testat att gå in på Saphirs hemsida alt googla?
Citera
2013-12-29, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Inte för att vara dryg men har du testat att gå in på Saphirs hemsida alt googla?

Absolut. Jag tyckte resultaten var lite varierande, så tänkte att det var bättre att fråga här.
Citera
2013-12-29, 18:08
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-

Jag förstår ärligt talat inte riktigt vad det är som är så konfunderande? Saphir har två serier av skovårdsprodukter, Medaille d'Or och standardserien. I båda serierna finns i stort sett samma produkter: skokräm, polish, rengöring, renovateur, impregneringsspray och så vidare. MdO-serien görs av i stort sett rakt igenom naturliga ingredienser och är dyrare, finare produkter. Standardserien använder en del kemikalier i produkterna (därför det finns så många fler färger av produkterna i den serien, då man kan använda artificiella pigment) och är billigare. Creme surfine är namnet på skokrämen i standardserien. Det är en klart duglig skokräm, inte lika dryg och pigmenterad som MdO-skokrämen dock, och alltså med vissa kemikalier i.
Senast redigerad av AlisterG 2013-12-29 kl. 18:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in