Citat:
Ursprungligen postat av
KSOEskribent
Hur stor väntas prisökningen bli? Vad blev totalpriset för Hove + MTO hos Skoaktiebolaget?
Tacksamt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kopparstaden
Priset brukar öka runt 5% eller 300-400 kr. MTO:er kostar grundpriset + 1500 kr. Det innebär att en MTO brukar landa runt 9000 kr.
Citat:
Ursprungligen postat av
KSOEskribent
Intressant, tack! Har du eller någon annan någon uppfattning om hur prisläget bland övriga tillverkare kommer att se ut? Vill minnas att såväl Church's som C&J höjde sina priser vid förra årsskiftet.
Som Kopparstaden säger så brukar prisökningen ligga någonstans där kring 4-5 procent. Vet inte exakt vad höjningen blir nu, men både G&G och Edward Green kommer kosta lite mer inom kort hos Sko-AB. Inte hört något om ny C&J prishöjning, men inte omöjligt att det kommer en ny höjning senare i år. Då kanske det följer med i Sverige också till skillnad från senast, nu när pundet är starkare igen.
Gällande MTO-pris så är tillägget 1200 kronor för G&G MTO hos Sko-AB, vilket är ett rätt bra MTO-pris. Hove kostar pga den ökande delen handarbete på modellen 8400 SEK ordinarie, så kalaset nu kostar 9600 SEK sammanlagt. Betalas 50 procent nu och resten vid leverans.
Citat:
Ursprungligen postat av
hoodog
Nej nej, det jag menade var snarare "ett till par Hoves inköpta av en av trådens skribenter". Klumpigt uttryckt av mig. Jag har självfallet full koll på alla inköpen i tråden!
Vad "trenden" säger är ju i allmänhet rätt oväsentligt - där vet jag att vi är överens. Med det sagt är frågan om vad som är en "elegant läst" nog en rätt subjektiv fråga. Men jag förstår vad du menar med en jämförelse med mer "bulliga" läster.
Jag vet inte om jag sett en GG single Dainite - det ska bli intressant att se detta på dina skor när de väl landar in. När beräknas detta bli förresten?
Aha, då förstår jag, dumt av mig att underskatta din koll

Vet att elegant inte är ett så bra ord, då det som du säger ligger i betraktarens ögon, även om de flesta verkar förstå vad man menar när man skriver elegant. Är rätt svårt att sätta ord på, nätt och slimmad är andra adjektiv jag använder ibland. Många gör ju misstaget att kalla alla den här typen av läster för mejslade, i alla fall när de har fyrkantig tå, trots att mejsling inte har någonting med detta att göra.
Normalt ska det ta 4-6 månader, men lite osäkert vad flytten till nya fabriken innebär för väntetiderna. Om det tar ännu längre tid för att det blir bök innan allt fungerar som det ska i nya fabriken, eller om det går fortare för att de nu redan direkt får igång den tänka kapacitetsökningen.