Citat:
Ursprungligen postat av
bleu
Då var resan till Budapest bokad, åker i mitten av december. Har under lång tid funderat över vilken sko som ska bli mitt första par från VASS, har kommit fram till att det kommer bli ett par
Old English men är inte klar med läst, material och färg, enkel sula+rubber toe taps och förmodligen standardvidd.
Läst
Valet av läst står mellan F eller U, K ser ut att vara alldeles för spetsiga. F är ju något rundare och U mer mejslad, egentligen jättesvårt att på förhand bestämma sig för utan att jämfört irl men vad jag förstått är U egentligen ingen särskilt lång läst utan karaktäriseras snarare av tight tåparti (vilket gör att många går upp 1/2-1 storlek)? F är svårt att få en riktig uppfattning om på bild och ser inte "lika intressanta" ut som U.
Material och färg
Har egentligen dömt ut mocka och är inne på nappaskinn (är det rätt benämning?), tänker mig något mörkare typ, 6125 dark cognac, antique cognac, oxblood, bordeaux eller dark brown.
Färgkarta
Nedan är ett par exempel på olika OE. Tar tacksamt emot tips och inputs
OE F-last 6319 cognac
OE U-last Medium Brown Suede
OE U-last Bordeaux(?)
OE U-last Bordeaux (?)
Kul att du ska ner, se till att ta mycket bilder! Och besök också Roznyai och Buday shoes också, som ligger på samma gata som Vass båda butiker.
Vad gäller skoval så tycker jag OE är ett utmärkt alternativ, och håller inte med Hoodog om att den skulle vara baktung. Det är en urklassisk quarter brogue, inga konstigheter alls. Huruvida du ska gå på F eller U tycker jag du ska avgöra när du provat och sett dem på plats. Personligen så är jag ju en U-älskare, men i detta fall skulle jag nog nästan säga att F gör sig ännu bättre, blir klassiskt och elegant på samma gång i OE. Ett "problem" är att du högst troligt bara kommer att kunna prova U-lästen i standardvidd där nere, de har sällan olika vidder i lager. Så försök göra en bedömning själv där, oftast räcker det med att gå upp i vidd på ens standardstorlek, går man upp en halv (hel är för mkt) så blir de gärna lite långa. Färgmässigt tycker jag du ska göra på antingen dark cognac eller burgundy, för att komplettera din garderob bra. Oxblood är gör mörk, den upplevs ofta som nästan svart.
Citat:
Ursprungligen postat av
YYMMDD-XXXX
Hur ser utbudet ut när det gäller "boots med knappar"(finns det något bättre ord?) De enda jag har lyckats hitta är dessa:
http://www.skoaktiebolaget.se/news/bonaf%C3%A9-button-boot-blackgrey
Inte särskilt mycket. Leffot säljer Aubercys, men den kostar mycket. Ed et al är ett budgetalternativ, men måste göras som MTO där.