Citat:
Ursprungligen postat av
chillamore
Jag vet inte om det där var lite riktat till mig men anledningen är ju att ljusbrunt känns väldigt ljust och att man gärna vill höra fler parters åsikter. Exempelvis så skrev Dr.Funke precis innan den där kommentaren att han föredrog mellanbrun för att få mer djup.
Sen förstår jag precis vad du menar i vilket fall. Precis som Pörr skrev så är det nog ett väldigt vanligt beteende bland oss alla.
Nåja, spelar ingen roll för min del. Ljusbrunt är beställt.
Jag tror du rätt rejält har överskattat det här med skokrämens förmåga att färga skon. Det är ju ingen läderfärg vi talar om trots allt. Nyansskillnaderna kommer att uppenbara sig alltmer för var gång du vårdar skorna. Första gången kanske du inte ens märker någon skillnad.
Mitt tips är därför att köpa både ljus- och mellanbrun, slappna av lite, och börja vårda så får du se var du hamnar. Blir det lite för mörkt? Kör ljusare nästa gång. Blir det lite för ljust? Kör mörkare nästa gång. Tro mig, din sko kommer bara bli vackrare för varje putsning. Din egenutvecklade nyans och djup slår nästan alltid fabriksfärgen med hästlängder!
Annars kan du ju alltid köpa neutral skokräm. Men tänk då på att kalvläder ljusnar med tiden, så det är alltid en bra idé att tillföra lite pigment då och då.