2013-11-11, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Grymt fina! Tycker att med tanke på den finare ekgarvade sulan och midjan att Radwell är ett bättre köp, och håller också dennes läst lite före Simpson. Har du märkt av något med att färgen släpper när du lägger på kräm?

+ lästade skoblock vilket är mysigt!

Körde en omgång renovateur direkt ur boxen och ja, färgen färgade av sig något på den vita putsduken men inte så att den släppte. Fortsatte med två lager pommadier (37) samt lite wax för mer skydd.

Jag tog en ny putsduk och körde en omgång över skorna och den fortsätter att färga av sig, men det kan lika gärna vara krämen som jag kanske inte fick bort helt vid putstillfället.

å så tack
Senast redigerad av Ummagumma 2013-11-11 kl. 22:11.
Citera
2013-11-12, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jo, fast nu tänkte jag mer på de närmast berörda parterna. Att du har stenkoll på varenda litet tecken som skrivs i tråden tar jag ju för givet redan.

Annars tycker jag mig ha identifierat ett symtom i forumet, att man ställer en fråga (av typen: "vad tycker herrarna om X?") med till synes öppet sinne, men i själva verket söker man bara medhåll och ryggdunkar och om man inte får det så blir man tvär och sur. Men så kanske det har varit i alla tider...

Jag vet inte om det där var lite riktat till mig men anledningen är ju att ljusbrunt känns väldigt ljust och att man gärna vill höra fler parters åsikter. Exempelvis så skrev Dr.Funke precis innan den där kommentaren att han föredrog mellanbrun för att få mer djup.

Sen förstår jag precis vad du menar i vilket fall. Precis som Pörr skrev så är det nog ett väldigt vanligt beteende bland oss alla.

Nåja, spelar ingen roll för min del. Ljusbrunt är beställt.
Citera
2013-11-12, 08:57
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillamore
Jag vet inte om det där var lite riktat till mig men anledningen är ju att ljusbrunt känns väldigt ljust och att man gärna vill höra fler parters åsikter. Exempelvis så skrev Dr.Funke precis innan den där kommentaren att han föredrog mellanbrun för att få mer djup.

Sen förstår jag precis vad du menar i vilket fall. Precis som Pörr skrev så är det nog ett väldigt vanligt beteende bland oss alla.

Om det nu inte finns någon kräm som passar perfekt, blanda ljus och mellanbrun.
Citera
2013-11-12, 09:05
Medlem
hoodogs avatar
Citat:

Jag tror du rätt rejält har överskattat det här med skokrämens förmåga att färga skon. Det är ju ingen läderfärg vi talar om trots allt. Nyansskillnaderna kommer att uppenbara sig alltmer för var gång du vårdar skorna. Första gången kanske du inte ens märker någon skillnad.

Mitt tips är därför att köpa både ljus- och mellanbrun, slappna av lite, och börja vårda så får du se var du hamnar. Blir det lite för mörkt? Kör ljusare nästa gång. Blir det lite för ljust? Kör mörkare nästa gång. Tro mig, din sko kommer bara bli vackrare för varje putsning. Din egenutvecklade nyans och djup slår nästan alltid fabriksfärgen med hästlängder!

Annars kan du ju alltid köpa neutral skokräm. Men tänk då på att kalvläder ljusnar med tiden, så det är alltid en bra idé att tillföra lite pigment då och då.
Citera
2013-11-12, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Om det nu inte finns någon kräm som passar perfekt, blanda ljus och mellanbrun.

Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jag tror du rätt rejält har överskattat det här med skokrämens förmåga att färga skon. Det är ju ingen läderfärg vi talar om trots allt. Nyansskillnaderna kommer att uppenbara sig alltmer för var gång du vårdar skorna. Första gången kanske du inte ens märker någon skillnad.

Mitt tips är därför att köpa både ljus- och mellanbrun, slappna av lite, och börja vårda så får du se var du hamnar. Blir det lite för mörkt? Kör ljusare nästa gång. Blir det lite för ljust? Kör mörkare nästa gång. Tro mig, din sko kommer bara bli vackrare för varje putsning. Din egenutvecklade nyans och djup slår nästan alltid fabriksfärgen med hästlängder!

Annars kan du ju alltid köpa neutral skokräm. Men tänk då på att kalvläder ljusnar med tiden, så det är alltid en bra idé att tillföra lite pigment då och då.

Anledningen till att jag frågade handlade inte riktigt om hur pass mycket skokrämen skulle färga, utan mer att mellanbrun kändes närmare. Med tanke på att krämen inte skulle färga så mycket, som du sa, så trodde jag det var ett bättre alternativ.

Första tanken var att köpa två nyanser ändå så det lär bli så i slutändan. Tack i alla fall.
Citera
2013-11-12, 10:28
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Ja just det ja. Jag har sett att vissa på SF har fått Galways i DOAK/mink levererade den senaste tiden. Men det kanske inte är samma MTO?

Jo, sett det också. Vilket inte gör väntan lättare... Men ingen från den MTO jag är med i.
Citera
2013-11-12, 10:57
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Första tanken var att köpa två nyanser ändå så det lär bli så i slutändan.

Helt rätt. En del av tjusningen med kvalitetsläder är ju att se hur den utvecklas och får näst intill ett eget liv. Det är ju också därför folk härinne tenderar att avråda från att köpa främst svarta skor.

Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie
Jo, sett det också. Vilket inte gör väntan lättare... Men ingen från den MTO jag är med i.

Väntan är värd det, tro mig. Det är den alltid när det handlar om Galways.
Citera
2013-11-12, 12:45
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Jag vet inte om det där var lite riktat till mig...

Bara så du slipper leva i ovisshet, nej, det var inte dig jag hade i åtanke.

Däremot utgör du ett exempel på ett mycket allvarligare problem, nämligen folk som inte respekterar min ställning och pondus i forumet, och inte direkt gör som jag säger. Hålla på och invänta andra utlåtanden, ifrågasätta och diskutera och sådan skit. Hoodog t.ex. vet vad som gäller: "Vad ska jag ha för färg och material på mina Galway, JD?" "Du ska ha dark oak + grain." "Tack goe herrn, nu ska jag genast springa och köpa ett par sådana." Exemplariskt, så ska det gå till!
Citera
2013-11-12, 12:52
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Bara så du slipper leva i ovisshet, nej, det var inte dig jag hade i åtanke.

Däremot utgör du ett exempel på ett mycket allvarligare problem, nämligen folk som inte respekterar min ställning och pondus i forumet, och inte direkt gör som jag säger. Hålla på och invänta andra utlåtanden, ifrågasätta och diskutera och sådan skit. Hoodog t.ex. vet vad som gäller: "Vad ska jag ha för färg och material på mina Galway, JD?" "Du ska ha dark oak + grain." "Tack goe herrn, nu ska jag genast springa och köpa ett par sådana." Exemplariskt, så ska det gå till!

För övrigt väntar jag fortfarande på att goe herrn ska bidra med ögonblicksbilder på sina nya JW-boots. Eller vågar inte herrn riktigt?
Citera
2013-11-12, 18:23
Medlem
jonnizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Blir inte ett dugg jobbigare. Snarare tvärtom.

Citat:
Ursprungligen postat av RolleFC
Instämmer helt. Mocka är mer lättskött, inte mindre.

Men mocka tål väl ändå väder sämre? (vilket var vad jag hade i åtanke) Alltså, jag kommer antagligen utsätta dessa skor för brutalt mycket regn. Vi snackar litervis. Vandring i Amazonas. Ungefär.

Men jag kanske har blivit förd bakom ljuset? Det kanske fungerar bra i vått väder ändå?
Citera
2013-11-12, 18:31
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonniz
Men mocka tål väl ändå väder sämre? (vilket var vad jag hade i åtanke) Alltså, jag kommer antagligen utsätta dessa skor för brutalt mycket regn. Vi snackar litervis. Vandring i Amazonas. Ungefär.

Men jag kanske har blivit förd bakom ljuset? Det kanske fungerar bra i vått väder ändå?

Om du är seriös kanske du ska tänka på om inte gummistövlar skulle klara den uppgiften bättre...
Citera
2013-11-12, 18:50
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonniz

http://www.youtube.com/watch?v=FRtWlmCjgTs

Men om du ska vandra genom Amazonas så kommer du ju inte ha möjlighet att impregnera dem så ofta som man kanske borde.

Kör på bara! Ska skorna användas i tuffa miljöer så får man räkna med lite slitage, och det kan ju vara snyggt, ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Om du är seriös kanske du ska tänka på om inte gummistövlar skulle klara den uppgiften bättre...

Gummistövlar är bara ok tillsammans med ett galonställ. Ett gult sådant, förslagsvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in