Citat:
Ursprungligen postat av
WalkStrong
Hej.
Jag är relativt ny på området kvalitetsskor, äger endast ett par instegsskor men jag har läst hela J's blogg och mycket annat, så nu vänder jag mig till er. Har tänk att köpa mig min första riktiga läderkänga som ska tåla allt väder utom kanske slask. Jag har hittat ett par till halva priset som är perfekta ända ner till sulan, där sitter det en dubbel lädersula. Skulle den klara ovanstående krav?
EDIT: Skulle påläggning av en slitsula i gummi avvärja problemet?
Jag förstår ditt dilemma, min hjärna är i kamp mot mitt hjärta över att köpa en tredje vinterkänga med lädersula. Det är allt annat än optimalt.
Det finns de i tråden som menar att en sparsula magiskt förvandlar en sko till en vintersko, men jag håller inte med. Den skyddar bara delvis sulan mot väta, resten och sulkanterna är fortfarande exponerade. Visst, man kan smörja och preppa för att de ska få vattenavstötande egenskaper, men det blir inte lika bra, och man har fortfarande skovärldens motsvarighet till blankslitna vinterdäck under fötterna (man vill ju inte att det slutar som för stackars girouf förra vintern med benbrott).
En vintersko måste gå att använda - hur kul är det att manisk följa väderleksrapporten hela vinter och hålla tummarna för torrt väder och så slutar det med att dyrgriparna får stå i garderoben mest hela tiden för att det är isigt och/eller blaskigt?
Sista utvägen är ju att "helt enkelt" låta skomakaren byta till en gummisula, en operation som går loss på uppemot 1500 spänn. Är kärleken till skon så stark att det är berättigat? Och ska man halka omkring på lädersulorna i ett par år innan man gör ingreppet?