2014-04-20, 15:19
Medlem
sommarlovs avatar
Ringbarka.
Efter 1-2 år tar man ner trädet och sågar golvplank av det.
Hållbarare virke får man leta efter!
Citera
2014-04-20, 15:59
Medlem
Slå i pluggar med roundup.
Citera
2014-04-20, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puttedrull
Står granarna på egen eller någon annans mark?

Kopparspik har ja aldrig prövat men däremot har jag bra erfarenhet av Roundup och liknande glyfosatbaserade ämnen.

Men då krävs det ju att man har en färsk snittyta för ''behandlingen''.

Citat:
Ursprungligen postat av triljam
Slå i pluggar med roundup.
Japp, de står på kommunens mark men mitt i ingenstans ute i skogen.
Min tanke var att "döda" träden och sedan vänta på att stormen tar dem till hösten..

Så det med kopparspik är alltså en myt..
Roundup gillar jag inte riktigt pga att det finns en fiskesjö alldeles intill..

Fast om man då doppar 6-7 spik i round up (för 1 träd) tror ni det skulle fungera?
Citera
2014-04-20, 21:22
Medlem
TeEsErs avatar
Även om du ringbarkar så att träden tar så tar det lång tid innan de faller för en storm. Trä håller sig länge på rot även om det är dött.

/T
Citera
2014-04-20, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
Och vad är "trän"?
#InavladWT

Hur tar man effektivast död på träd.
Det är plural. Ett träd, flera trän..
Hur som helst, efter att ha kollat runt endel så blir det första att ta en jävla massa salt blandat med vatten och hälla runt. Fungerar inte det får det bli Ecoplug
Citera
2014-04-25, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av what-IF
Är det någon av er som testat Ecoplug på en relativt stor gran eller tall??

Ecoplug:
http://www.jula.se/ecopluggar-med-roundup-10-pk-704003

var precis och inhandlade ett 25 pack där, står en björkjävel precis vid parkeringen så fåglarna skiter ner varenda bil i närheten, blir ett samtal på måndag att dom ska ta bort det annars blir det plan B.
Så det kanske blir en recension på det sen

Men om det är någon som testat dom, hur lång tid kan det ta att döda en björk på kanske 25cm i diameter? Kommer eventuellt att plugga för att sedan att borra håll och hälla i flytande roundup.
Citera
2014-07-14, 18:36
Medlem
johannes111s avatar
Jag vill döda ett träd!

Det är så att min morsa och farsa på 50-55år bor i ett hus som man nu den senaste månaden renoverat utsidan på och målat om. Allt har blivit kanonbra, om det inte vore för den förbannat fula tallen som står på framsidan, och täcker halva huset.

Har tjötat på båda, utan lycka. Trädhelvetet försvinner inte. Jag har till och med erbjudit mig att ta ner skiten, med allt vad det innebär, men ICKE!

Som om inte trädet är illa nog, så har en skatfamilj byggt världs största bo i det, och gör trädet bara ännu fulare. Boet i säg är nog iaf 1-1,5m.

Så nu behöver jag hjälp. Hur får jag bort trädet?
Kan jag inte på nåt sätt döda trädet, lite långsamt utan att nån märker?
Vad kan det kosta att ta in profesionell hjälp?
Har vi andra lösningar?

Trädet är som sagt en ful tall. Kottar och barr till förbannelse.
Trädet är väl bort åt 10m högt.

Tack på förhand!
Citera
2014-07-14, 18:41
Medlem
steveharrisffss avatar
Vad sägs som att acceptera att dina föräldrar vill ha kvar sitt träd på sin tomt?
Citera
2014-07-14, 18:42
Medlem
Spackelackans avatar
Borra ett hål i stammen och skjut in något giftigt. Klorin skall visst funka har jag hört.
Citera
2014-07-14, 18:46
Medlem
Hyr en motorsåg och såga ner trädet😈
Citera
2014-07-14, 18:49
Medlem
Bor du hemma?, antar att eftersom du är medlem här är du 18+. Alltså om du bor hemma och stör dig på trädet, skaffa egen bostad och försörj dig själv.

Bor du inte hemma? Låt dom ha sitt träd. Inte ditt problem.
Citera
2014-07-14, 19:16
Medlem
insectqueens avatar
Kopparspik dödar träd det är en enkel lösning på problemet du har med tallen på dina föräldrars tomt.
Slå in ett par spikar i stammen trädet kommer dö inom ett par månader och har dina föräldrar inget annat val än att ta bort tallen.
Ingen behöver få reda på att det var du som dödade trädet.
Med tanke på den oroande bilden du målar upp kring dina föräldrars tillvaro med kottar, barr och oroväckande stora skatbon tycker jag det är föredömligt av dig att kliva in och ta tag i problemet, så här ska dina föräldrar inte behöva ha det och dom förstår ju uppenbarligen inte sitt eget bästa.
Jag önskar att fler barn visade en sådan omsorg för sin föräldrars välbefinnande som du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in