2012-04-17, 18:04
Medlem
Cerebral Paress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuzzen
Har du fler grannar som har samma uppfattning som dig så snacka med dom och sedan hyresvärden om det finns möjlighet till att rensa bort skymmande grenverk eller att toppa kronan helt enkelt.
Med största sannolikhet så stör sig fler personer än bara jag på detta träd men det kommer förmodligen vara en jävla process innan något händer så kommer denna sommaren vara förbi den också.
Citat:
Ursprungligen postat av tribe-
Skaffa ekoplugg.

Slå in "patronerna" i stammen, vänta några veckor och trädet kommer att börja dö..
Vad jag har googlat fram så är dessa ekoplugg till stubbar för att de inte ska skjuta nya skott bla bla bla. Det kanske funkar bra för att döda ett fullvuxet träd om man kör i ett par plugg i rötterna? Detta är det bästa och mest diskreta förslaget hittills. Tål att tänkas på
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Du ska vara medveten om att du kan dömas i domstol för att ha fällt ett träd olovligen och tvingas böta och ersätta trädet mot ett motsvarande nytt vilket kan gå lös på x antal hundra tusen, det finns ett antal domar i detta om du googlar lite.

Kanske du ska höra med grannarna om de vill ha kvar eller ta bort trädet är det många som vill få bort det kanske de som äger bostäderna går med på att såga ner det.
Just därför jag inte kan gå ut mitt på dagen och fälla trädet. Måste ju skötas lite snyggt så man inte fångas av något ögonvittne. Därav lät pluggen jävligt intressanta.

Bilder på trädet om någon bryr sig:
http://i41.tinypic.com/10xditd.jpg
http://i39.tinypic.com/fad500.jpg
Citera
2012-04-17, 20:14
Medlem
Jag skrev ett inlägg tidigare men såg att den hamnade mitt i en diskussion om hur man tar ner ett stort träd på en innergård. För att inte störa tråden nåt mer börjar jag om och ställer min fråga en gång till:

Jag bor på i en lägenhet med en gård som är nedlusad av skitfula pensionärstujor och granbuskar. Det ser hemskt ut och förpestar min tillvaro varje gång jag ser det. Min fråga är om man kan använda roundup för att döda små tujor och små granbuskar. Hur gör man, vilken styrka på medlet krävs och hur lång tid tar det innan de dör?
Citera
2012-04-18, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av essoxx
........ Hur gör man, vilken styrka på medlet krävs och hur lång tid tar det innan de dör?
konc. roundup (som de flesta bönder har tillgång till) är ett mycket effektivt och snabbverkande växtgift.
Citera
2012-05-06, 01:38
Medlem
OggeOJs avatar
Vad blir det för brott om man slår i ett par Ecoplug i ett träd som man inte äger?
Citera
2012-11-25, 22:12
Medlem
Crossmacks avatar
Hur blir man av med klarbärsträd? Hela nordöstra hörnet av tomten är fullt med dem och vi testade att ringbarka dem i våras. Kronorna verkade dö av men de sköt skott som satan under jacken. Om vi ens har hindrat några rotskott vet jag inte än.

Låter det som om vi bara behöver vänta eller finns det något knep vi kan ta till?
Citera
2012-11-25, 22:34
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Hur blir man av med klarbärsträd? Hela nordöstra hörnet av tomten är fullt med dem och vi testade att ringbarka dem i våras. Kronorna verkade dö av men de sköt skott som satan under jacken. Om vi ens har hindrat några rotskott vet jag inte än.

Låter det som om vi bara behöver vänta eller finns det något knep vi kan ta till?

Jag vet att vissa buskar och träd tenderar att skjuta nya skott så länge man inte tar bort eller dödar rotsystemet, det kanske är nödvändigt i ditt fall så kanske ni ska testa roundup eller något liknande medel för att döda trädet och dess rotsystem.
Citera
2012-11-25, 22:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Gräva 20-30cm och plocka rötterna med tigersåg torde ta död på det mesta.
Citera
2014-01-01, 18:11
Medlem
Är det någon av er som testat Ecoplug på en relativt stor gran eller tall??

Ecoplug:
http://www.jula.se/ecopluggar-med-roundup-10-pk-704003
Citera
2014-04-20, 13:14
Medlem
Hur tar man död på trän på effektivast vis?

Ja man har ju hört talas om att om man sätter en kopparspik i ett träd så dör den, men stämmer det verkligen?

Låt oss säga att det handlar om stora granar på 10-15 meter, fungerar det med spik då? Ska man sätta 10-15 st för att vara på den säkra sidan?
Eller ska man doppa dem i bensin också så att dem blir "giftiga"?
Alla tips mottages =)
Citera
2014-04-20, 13:24
Medlem
En sak jag har hört, men vet inte säkert om det stämmer, det är att man kan ta o såga ned trädet, då dör det. Låter dock helt sjukt om det skulle stämma.

Man kan även ta bort allt vatten sägs det, för utan det så ska det inte kunna leva.

Klart man kan hälla på allehanda gifter men man lär ju förgifta saker runt omkring och i slutändan måste du ändå såga ned trädet för att bli av med det, om det inte ruttnar o trillar ned över ditt hus innan då.

Lövträd ska nog ringbarkas först.
Citera
2014-04-20, 13:30
Medlem
puttedrulls avatar
Står granarna på egen eller någon annans mark?

Kopparspik har ja aldrig prövat men däremot har jag bra erfarenhet av Roundup och liknande glyfosatbaserade ämnen.

Men då krävs det ju att man har en färsk snittyta för ''behandlingen''.
Citera
2014-04-20, 15:00
Citat:
Ursprungligen postat av Hagall123
Ja man har ju hört talas om att om man sätter en kopparspik i ett träd så dör den, men stämmer det verkligen?

Låt oss säga att det handlar om stora granar på 10-15 meter, fungerar det med spik då? Ska man sätta 10-15 st för att vara på den säkra sidan?
Eller ska man doppa dem i bensin också så att dem blir "giftiga"?
Alla tips mottages =)

Kopparspik kan du helt glömma det måste vara en skröna, för jag pepprade en björk med kopparspikar den fan såg nästan ut att må bättre, fick då tips om batterisyra tömde två bilbatterier vid roten, tror tammefan björken står kvar än i dag.

Vad jag hört så skall man borra ett hål in i trädet och sedan peta in något giftigt skit i hålet, kanske ett ogräsmedel funkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in