2013-03-20, 02:05
Medlem
Hej hej!

Jag gick ut gymnasiet med ett g i franska steg 3 och har i år läst italienska steg 3 på komvux. Av någon anledning fick jag för mig att jag kunde byta ut mitt G i franska mot mitt A i italienska, eftersom det i praktiken är "samma" kurs, men så verkar inte vara fallet. Det verkar som att även om mitt betyg i italienska kommer räknas med (minst VG krävs för behörighet) så kommer den där förbannade franskan ligga kvar och dra ner hela det förbannade snittet.

En syo-konsulent bekräftade det ovanstående idag men hittade precis följande: http://www.vhs.se/Global/SYV/Bedömin...epslanguage=sv

Betyg i kurs kan ersättas av nytt betyg i samma kurs eller jämförbar kurs..... Se tabeller för utbyteskomplettering. (S.58)

Kolla längst ner på sida 74, ingen distinktion görs mellan franska och italienska så borde inte min italienska steg3 räknas som en jämförbar kurs?

Finns det någon som har koll på detta?
Citera
2013-03-20, 09:02
Medlem
Hittade detta nu:
"Sökande kan höja sitt jämförelsetal med ett högre betyg i motsvarande Gy11/Vux12-kurs. Det gäller betyg i äldre kurser som kan jämföras/valideras och ingå med en enligt Skolverkets jämförelselista. Det gäller bara om jämförelse avser betyg i en äldre kurs mot nytt högre betyg i en Gy11/ Vux12-kurs."
(S.176)

Så frågan är väl egentligen om dom gör skillnad på franska 3 och italienska 3, men det antar jag att dom gör då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in