2013-03-20, 00:25
Medlem
Hej!

Jag ska i ett skolprojekt göra en film och som inledning samt slut hade jag tänkt att använda mig utan tekniken time lapse.

Jag har under dagen suttit och läste lite om de problem som uppstår när ljust skiftar kraftigt från mörkt till ljust och vice versa.

Finns det något lätt sätt att lösa detta så att det ser hyfsat ut?
De lösningar jag har sätt har varit att ändra inställningar under tiden man tar själva time lapsen men av ren och skär lathet samt att jag inte är någon expert på att fota så vill jag helst undvika detta.
En annan lösning har varit att använda auto inställningar men det är något jag är väldigt rädd för att använda då det sällan blir bra i andra program

Så min grund fråga är hur jag på bästa sätt tar en time lapse med stora skillnader på ljus.

Med vänlig hälsning/ Legendery
Citera
2013-03-20, 01:55
Medlem
Paijters avatar
Har för mig att magic lantern har en funktion för just det.
Citera
2013-03-20, 02:25
Medlem
Knäpp dina bilder på din kamera, tanka sony vegas på pb, sen gör du timelapsen där. Finns en jävla massa inställningar där och du kommer när du är klar vara rätt så duktig på sonyvegas och kan då göra lite roligare grejor!
Citera
2013-03-20, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Har för mig att magic lantern har en funktion för just det.

Citat:
Ursprungligen postat av Bempabempa
Knäpp dina bilder på din kamera, tanka sony vegas på pb, sen gör du timelapsen där. Finns en jävla massa inställningar där och du kommer när du är klar vara rätt så duktig på sonyvegas och kan då göra lite roligare grejor!

magic lantern är jag inte så säker på att jag vill börja med på det inte är min kamera som kommer användas..

Så du menar att jag ska redigera bilderna så att dom ser bra ut eller att jag ska gör själva time lapsen i Sony vegas?
För mitt problem är inte att skapa en time lapse utan problemet är att jag är rädd att bilderna kommer bli dåliga eftersom ljusförhållandena kommer ändras från första till sista bild
Citera
2013-03-20, 11:59
Medlem
Kanske kan LRTimelapse komma till nytta?
Citera
2013-03-20, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corsendonk
Kanske kan LRTimelapse komma till nytta?

Hmm, om jag läser rätt är det också ett program som skapar själva time lapsen, inte fixa ljusskillnaden som jag är ute efter
Citera
2013-03-21, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legendery
Hmm, om jag läser rätt är det också ett program som skapar själva time lapsen, inte fixa ljusskillnaden som jag är ute efter

Om du orkat läsa till det tredje stycket så står det '[...] and even helps them to achieve the so called “holy grail of time lapse photography”: smooth day-to-night transitions'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in