• 1
  • 2
2013-03-19, 11:53
Bannlyst
Skulle vilja köpa en sådan. Har googlat lite och det är tydligen olagliga utan licens, stämmer det? Är det emot reglerna att fråga här på forumet om vilka hemsidor som är pålitliga som säljer replica pistoler? Vad skulle ni max ge för en sådan pistol? När jag surfat kostar de ca 1000 men på blocket 3500, varför är de så? Vad kan jag få för straff om jag beställer och den fastnar i tullen?

Mvh
Citera
2013-03-19, 12:07
Medlem
IncognitoReckittss avatar
I USA är det bara poliser och militär som får äga den, vet inte hur reglerna ser ut i Sverige men jag kan tänka mig att det knappast är mildare. Breivik lyckades ju få tag på en.....
Citera
2013-03-19, 12:11
Bannlyst
En replica kan jag inte avlossa skarpa skott? Den gör ju bara höga ljud?
Citera
2013-03-19, 12:49
Medlem
swede1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kassapose
Skulle vilja köpa en sådan. Har googlat lite och det är tydligen olagliga utan licens, stämmer det? Är det emot reglerna att fråga här på forumet om vilka hemsidor som är pålitliga som säljer replica pistoler? Vad skulle ni max ge för en sådan pistol? När jag surfat kostar de ca 1000 men på blocket 3500, varför är de så? Vad kan jag få för straff om jag beställer och den fastnar i tullen?

Mvh

Du behöver inte licens för en icke-fungerande replika.
Citera
2013-03-19, 12:50
Medlem
swede1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IncognitoReckitts
I USA är det bara poliser och militär som får äga den, vet inte hur reglerna ser ut i Sverige men jag kan tänka mig att det knappast är mildare. Breivik lyckades ju få tag på en.....

Nej, nej och åter nej.
Citera
2013-03-19, 12:50
Medlem
swede1986s avatar
Citat:
En replica kan jag inte avlossa skarpa skott? Den gör ju bara höga ljud?

En replika gör ingenting. Du tänker på en startpistol.
Citera
2013-03-19, 12:57
Medlem
SauerPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IncognitoReckitts

Fel Fel..

Glock 17 och Glock 19 är väl snarare standard pistolen för civila i USA och även har många sådana pistoler här, jag har ägt ett tiotal.. trevliga pistoler.

Och angående TS så är replikor lagliga och licensfria så länge dom inte har varit riktiga vapen och någon har pluggat dom.. då är det licens som gäller.

Finns även signal pistoler som liknar riktiga vapen dessa är dock ej licensfria dom får du köpa ifall du kan visa att du har behov för dom t.ex. hundträning osv dom skjuter patroner utan någon projektil ett exempel på sådana 9mm PAK.
Citera
2013-03-19, 13:06
Bannlyst
Exakt det är en sådan pistol jag vill köpa. Singal pistol, om jag köper en via blocket måste jag visa licens? Finns det butiker i Sverige? Finns det glock 17 signal pistoler?
Citera
2013-03-19, 13:23
Medlem
smirnoffices avatar
du åker ditt för vapen smuggling varför vill du ha en glock 17 föresten ?
Citera
2013-03-19, 13:38
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Exakt det är en sådan pistol jag vill köpa. Singal pistol, om jag köper en via blocket måste jag visa licens? Finns det butiker i Sverige? Finns det glock 17 signal pistoler?

Det du troligtvis söker är en på engelska Cap Gun.

1: Ja, det finns Cap Guns i Glock 17 modell.
2: Nja, I Sverige hittar sannolikt ingen butik som säljer den.
3: Om du hittar i landet, eller vill importera en Cap Gun så kräver Svensk Vapenlagstiftning att du innehar licens. Licens på en sådan kommer du troligtvis aldrig att få.
Citera
2013-03-19, 17:59
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Det du troligtvis söker är en på engelska Cap Gun.

1: Ja, det finns Cap Guns i Glock 17 modell.
2: Nja, I Sverige hittar sannolikt ingen butik som säljer den.
3: Om du hittar i landet, eller vill importera en Cap Gun så kräver Svensk Vapenlagstiftning att du innehar licens. Licens på en sådan kommer du troligtvis aldrig att få.

Nja, cap guns eller model guns är lagliga i sverige pga ett slags kryphål, dom använder inte gastäta enhetspatroner. Dom låter inte heller alls lika högt som tex gas/signalpistoler från Tyskland. En gas/signalpistol som använder 9m.m. PAK låter minst lika högt som äkta vara och brukar ge en duktig mynningsflamma.

Men TS menar nog start/gas/signalpistoler, som var licensfria i svea tills 1988. Det dyker upp sådana, oftast Glock eller Beretta, med jämna mellanrum på olika säljsajter dock oftast inte blocket pga deras regler.

Men man kan beställa dom från Tyskland som dessutom pga EU innebär att tullen ej får göra stickprover på post inom EU utan misstanke. Men det är inte helt säkert, risken att åka fast finns alltid.

Bla dessa skickar till Sverige:
http://sniper-24.de/Schreckschusswaffen

tror även dessa:
http://www.kotte-zeller.de/Schrecksc...shop&ci=009889

Och det finns massor med mera sidor som dessa från Tyskland!
Citera
2013-03-19, 18:35
Bannlyst
Tack för hjälpen! En till fråga, om jag nu beställer en från Tyskland och den fastnar i tullen är det bara att blå neka att jag beställt den och inget mer med det eller blir det en jävla massa skit?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in