• 2
  • 3
2007-01-04, 01:24
Medlem
von Schmerzs avatar
Mixa leverpastej med matlagningsgrädde till en smet. Bred den på Polarkakor och bygg en tårta. Blanda lika delar matlagningsyoughurt och majonäs och smeta på utsidan. Garnera med hackad paprika och cocktailtomater.

Det är svårt att få den enklare, och tack vare youghurten känns den inte lika mastig som om man bara använder majo. Är du avancerad kan du lägga något lager finstrimlad skinka istället för leverpastejgeggan.

Till 20 personer räcker nog tre sådana tårtor skulle jag tro, om du inte jobbar på något byggföretag med stora karlar som arbetskamrater.
Citera
2007-01-04, 01:55
Moderator
evilhoneys avatar
Min far gör en variant med tonfiskfyllning, den är supergod men tyvärr har jag inte receptet i huvudet =/
Man blandar iaf tonfisk, cremefraische, chilisås och kryddor (där brister det i kunskaperna, vet inte vilka)
Garnerar med majonäs, hackad persilja på alla sidor, ägg, räkor och ev ost på toppen.

Mer inspiration än recept, men iaf
Citera
2007-01-04, 09:28
Medlem
jugges avatar
Google is your friend.

http://home.swipnet.se/~w-37418/food.html
http://www.hemmetsjournal.se/hj/Food...id=5602&cat=10
http://www.dinnerbase.com/recept/smoergaastaarta.htm
Citera
2007-01-05, 21:00
Medlem
GodModes avatar
Tack för hjälpen allihopa men det blev en tårta. En vanlig sur tårta..
Citera
2007-03-11, 01:03
Medlem
Recept på smörgåstårta med: Skinka, räkor och skivade ägg?

Har aldrig gjort någon smörgåstårta förut. Men tänkte göra det nu, till veckan här...
Och jag vill ha följande i/ på: Skinka, räkor, skivade ägg= detta ett måste...
Men kan jag ha alla de här ingredienserna på, då? Går de ihop tillsammans, smakmässigt sett?

Och om så, vad skall i sådana fall den här "kletröran" emellan(eller var -nu -densamma -skall -ligga -någonstans?!)vara och bestå utav och var skall resten ligga någonstans/ var skall alla ingredienser ligga någonstans?!
Räkor och skivade ägg är då ett måste; skinkan ifråga kan jag väl, motvilligt, undvara...
Men hur gör man en god och smakriktig smörgåstårta? Med då dessa tre, men då främst dessa tvenne(se ovan önskan), ingredienser...?
Och utseendet på en smörgåstårta...; består denna BLOTT utav synintryck, eller skall densamma= utsmyckandet(som jag då tror och vill)ingå även i smakriktigheten...?

Läst på lite i ämnet "Smörgåstårta" och bara sett att majonnäs verkar vara en stomme i alla smörgåstårtor? Ja, vad gäller då "kletet", ifråga.
Så skall detta "kletet" alltid bestå utav majonnäs? Eller kan man, enligt "den givna mallen"(eller rättare sagt- utanför densamma) då, "kleta till det med" t. ex då grädde? Ja, vispad grädde och valfri smak i/ på denna då, tänkte jag? Typ då som kaviar blandad med vispad grädde?
Eller vad sjutton skall "kletet", enligt "mallen", alltid bestå utav?
Och var skall detsamma= "kletet" ligga...?

Läste att en smörgåstårtas botten kan bestå av landgångsbröd(denna skall läggas i typ omlott och 3 på rad/ bredd och 3 på hög. Right?)men att densamma även kan beställas direkt av bagare= då slipper man lägga omlott(men denna slags beställan tänker jag inte göra- kan fälv).
Men i övrigt då och i smörgåstårtans "helhet"; hur göra en smakmässigt(och även estetiskt)lyckad smörgåstårta? Med då mina önskade 2 eller 3 ingredienser i?
Och var/ hur lägga "kletet"? Ja, "kletet" skall ju smakmässigt harmonisera med resten= det övriga...

Help me make a good smorgostarta. Min första och som jag tänker bjuda på då, alltså...

Citera
2007-11-21, 11:52
Medlem
w84funs avatar
En 2.5 år gammal tråd. Men vad gör man inte. Jag vill ha recept på goda smörgåstårtor. Gärna någon med lax och räkor, en med rostbiff osv. Flera olika varianter eftersom firmafest nalkas och det är perfelt bjudmat. Givetvis ska alla gäster kunna hitta någon som de tycker om.
Citera
2007-11-21, 11:58
Medlem
SwedishPlayboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolarenPär
Nån kock här som vet vad fyllningen med leverpastej mm innehåller?

Bredbar Leverpastej blandad med majonnäs och ev. konseverade ärtor/morötter.
Citera
2007-11-21, 15:49
Bannlyst
Fyllning
4 dl vispad grädde
300 gram majonnäs (cirka 2 dl)
1 dl färsk dill
svartpeppar (eller annan peppar efter smak)
6 msk stenbitsrom/sikrom/löjrom
Vill du lyxa till det ännu mer kan du även blanda i lite hackad gravad lax och/eller hackade räkor samt purjolök i fyllningen.

Köpta smörgåstårtebottnar delas så att de blir hälften så tjocka. Blanda fyllningen och bred den mellan bottnarna. Avsluta med att sätta fyllning runt om tårtan. Stick ner tandpetare, glöm inte att räkna dem, och täck tårtan med plastfolie. Förvara svalt över natten.

Garnera sedan med:
Gravad lax
Räkor
Ägg
Gurka
Tomat
Dill
Citron

Gör gärna dubbel sats av fyllningen.
Citera
2007-11-22, 11:44
Medlem
w84funs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam Hussein
Fyllning
4 dl vispad grädde
300 gram majonnäs (cirka 2 dl)
1 dl färsk dill
svartpeppar (eller annan peppar efter smak)
6 msk stenbitsrom/sikrom/löjrom
Vill du lyxa till det ännu mer kan du även blanda i lite hackad gravad lax och/eller hackade räkor samt purjolök i fyllningen.

Köpta smörgåstårtebottnar delas så att de blir hälften så tjocka. Blanda fyllningen och bred den mellan bottnarna. Avsluta med att sätta fyllning runt om tårtan. Stick ner tandpetare, glöm inte att räkna dem, och täck tårtan med plastfolie. Förvara svalt över natten.

Garnera sedan med:
Gravad lax
Räkor
Ägg
Gurka
Tomat
Dill
Citron

Gör gärna dubbel sats av fyllningen.

Behövs dubbel sats av fyllningen? Eller är den bara så god att den slinker ner under tiden bröden prepareras?
Citera
2007-12-06, 09:27
Medlem
CrackerJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Har inte heller något bra recept i huvudet men två tips kan du få:
2: Krossade ostbågar som kantfyllning (låter cheesy ( ) jag vet men det är gott!).

Kan bara instämma, förbaskat gott + en härlig färg inramning. PRÖVA!
Citera
2007-12-06, 15:58
Bannlyst
Den där med ostbågskanterna brukar jag göra om förrätt vid festligare tillfällen.

Har fått höra att den heter Vita Husets Entree’ no1 och är Prins Charles favoriträtt.

Har ingen koll på mått och grejer, jag brukar höfta.

Du behöver:
- Vitt (roste)bröd
- Räkor
- Creme Fraiche
- Majonnäs
- Dill
- Ostbågar
- Rödlök

Gör en röra av hackade räkor, finhackad rödlök, creme fraiche, majonnäs samt dill. Ställ in i kylen (för att få lite tjockare konsistens).

Tryck ut cirklar ur brödskivorna, förslagsvis med ett upp och nervänt glas. Tre skivor per portion. Rosta dem lätt i ugnen.

Därefter lägger du en skiva i botten och lägger på lite röra. Ny skiva, mer röra, och ytterligare en brödskiva på toppen.

Sedan brer du majonnäs på kanterna på det lilla tornet. Krossa ostbågarna till små smulor i en plastpåse och rulla sedan tornet i detta. Kanterna skall vara helt täckta. Garnera med hela räkor, rödlök och en dillkvist på toppen.

Smaklig spis!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in