Okej... Nu börjar jag mulna på det här "ribb-snacket".
T-80Us snabbskola medalj
I princip alla medaljer som delas ut i militära sammanhang finns i två, eller tre former. Antingen Medalj i stort format + släpspänne, eller medalj i stort format, medalj i litet format + släpspänne.
1. Medalj i stort format. Denna bärs på daglig dräkt vid vissa tillfällen, och också till civil kavaj eller kostym, samt frack. Grön cirkel på bilden i slutet av inlägget.
2. Medalj i litet format. Denna bärs på smoking, och annars efter vissa regelverk som jag inte kan på rak arm. Röd cirkel på bilden i slutet av inlägget.
3. Släpspänne. Detta är alltså det vissa slan envisas med att kalla "ribba". Det heter släpspänne, endast släpspänne och ingenting annat än släpspänne. Släpspänne används istället för medalj i stort format strax över vänster bröstficka på daglig dräkt, vapenrock m/87 grå och m/87 blå, till vardags, samt på samma ställe som en ficka skulle ha suttit på flottans innerkavaj m/48.
Släpspännen får sitta 4 i rad, men det vanligaste är 3 i rad i Sverige. Mer än 7 rader anses inte vara passande (ur minnet här). Har man 2 eller flera medaljer som man monterat släpspännen av, så finns skenor att fästa dessa vid. Gul cirkel på bilden i slutet av inlägget.
Medaljen jag lånat bilden på är Försvarsmaktens Grundutbildningsmedalj, kallad "värnpliktsmedaljen".
Bildlänk:
https://ibb.co/F0xjtSm