2013-04-04, 20:21
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Kan det vara fanjunkarförbandet I19 som utmärker sig i hufvudstaden på detta skarmanta sätt. Ingen still ingen kompetens, bara vresighet och bakfulla befäl med finska efternamn. Ja kanske Mörtberg har lite stil....
Att inte den rosthögen lades ner är bara av geografiska skäl.
Man fick bära allt lull lull där uppe men ingen gjorde det eftersom det ansågs fjolligt och onödigt. Vi var där för att lära oss att kriga i snö is o kyla,,, När det gäller befälet så var de de mest ko-lugna befälet i hela Sverige som aldrig skrek utan lugnt och sansat talade om vad som skall göras med så få ord som möjligt. Lugna legenden Fanjunkare Isakson är ett fullgott exempel och min mästare i hur man tar hand som sina soldater....int behöver vi skrik int....
Senast redigerad av MalinLindquist 2013-04-04 kl. 20:25.
Citera
2013-04-04, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
Under min tid kunde man faktiskt bära grodan som man får om man kan bubbla under vattnet och simma 10 meter. Simutmärkelser får bäras på dagligt dräkt. Under högvakten bar man sina medaljer och skyttemärken och visst fick grodan plats där också.
Självklart får man bära simborgarmärket. Gör man det är man en sinnesslö individ som ej är anpassad till statlig tjänst ens som minröjare.

Man får bära utmärkelser. Men antingen bär man medaljer (med släp), eller utmärkelser (simborgarmärket, baddaren, ryttarmärket etc). Man får INTE blanda dessa två. Antingen har man bara medaljer, eller bara utmärkelser.
Citera
2013-04-05, 00:20
Medlem
EineHerrenkatzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradet
Självklart får man bära simborgarmärket. Gör man det är man en sinnesslö individ som ej är anpassad till statlig tjänst ens som minröjare.

Nu ska vi väl inte överdriva. Simborgarmärket är ett modest märke för en modest prestation. Även för en oinsatt person är det lätt att inse att simborgarmärket är av ringa värde.
Medaljen för Nijmegenmarschen är däremot ett gott exempel på en vräkig medalj; som kanske inte helt backas upp utav bakomliggande prestation. Tilldelad för något, marschduglighet, som förvisso är svårare än simkunnighet, men knappast så mycket svårare att det bör rendera i en medalj med en sådan prålig utformning.
Medaljers och utmärkelses design har förvisso inte per automatik något med deras värde att göra, men det är ändock så som flertalet uppfattar det.
Senast redigerad av EineHerrenkatze 2013-04-05 kl. 00:24.
Citera
2013-06-29, 11:47
Medlem
sharkbaits avatar
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/17016254/531/normal/19afec64a0fc0/sapo.jpg

Vilka medaljer är det vi ser på denna herrn?
Citera
2013-06-30, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sharkbait

Vänster:
MP utb.tecken(?) samt Holländska hoppvingar från Texel.

Höger:
1. FMvplSM: Försvarsmaktens värnpliktsmedalj i silver
2. Någon FrivOrg (Försvarsutbildarna?) förtjänstmedalj i silver
3. SVOFBMth: Svenska Värnpliktsofficersförbundets minnestecken (med kvist)
4. Vet ej...
5. Vet ej...
6. NedNijBK: Kungl. Nederländska Förbundets för fysisk fostran kors i brons
Citera
2021-01-25, 12:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Ges inte ribbor inom US army för avklarade kurser medan medlajerna fortfarande har någon långsökt koppling till att något gjorts?
Fick min ribba ihop med medalj, och tror det allmänt fungerar så i Sverige.

Överdelen av medaljen, den som fästes i uniformen, ser ut som ribban. Får man efter exempelvis utlandstjänst.

Hittade hit för att jag sökte på om man fick ha simborgarmärket på sin uniform, efter ett påstående i ett Youtubeklipp med Leif Mannerström :-)

https://www.youtube.com/watch?v=cN8TFyupaX8
Citera
2021-01-25, 15:00
Medlem
Krickerts avatar
Jag har inget minne av medalj för fullgjord värnplikt.
Var det något man fick köpa själv?
Citera
2021-01-25, 15:06
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Uniform.
Händer inte allt för sällan att militärer tar på sig den när de vill finna kvinnor på krogen.
Givetvis med alla deras värdelösa medaljer.

I min värld är medalj något man får när man gör något anmärkningsvärt.

Fler värdelösa medaljer/utmärkelser:
- Högvaktsmedalj
- *** (märke i guld för att kunna springa 2km och träffa en 1/1 figur på 100m på ca 15min)

Har du NÅGONSIN sett en svensk militär ha uniform på krogen ?

Enda gången jag ser militärer uniformerade i civila sammanhang är på flygplatser då dom
reser i tjänst.
Citera
2021-01-25, 16:26
Medlem
0.999...s avatar
Citat:

Ser ut som standardtramset med lite utländsk smörja inslängt.

Till det viktigaste. Säg att man är en sån där medaljbög som skall beställa en ribba eller vad det heter.

Har någon fått någon klarhet om reglementet tillåter grodan eller t.ex. baddaren? Det hade faktiskt varit lite kul att ha en sådan.
Citera
2021-01-25, 16:32
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Jag har inget minne av medalj för fullgjord värnplikt.
Var det något man fick köpa själv?

Jag kommer inte ihåg vilket år den började delas ut, runt 1985-1990 någonstans kanske... I vilket fall som helst så får den som har godkänd värnplikt köpa den själv om den inte delades ut. Graveringen på baksidan får du själv fixa till i sådana fall, om den är viktig för dig.

Den kan köpas här bl.a.

https://www.yx-prylar.se/product/forsvarsmaktens-grundutbildningsmedalj-stort-set

Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Har du NÅGONSIN sett en svensk militär ha uniform på krogen ?

Många gånger, beroende på vad du menar med "krogen". På restauranger och lounger, särskilt i närheten av regementen och flottiljer, så går det att se emellanåt. Däremot sällan eller aldrig på nattklubbar och sjaskigare barer, vilket säger sig självt lite grann.
Citera
2021-01-25, 16:43
Moderator
T-80Us avatar
Okej... Nu börjar jag mulna på det här "ribb-snacket".

T-80Us snabbskola medalj

I princip alla medaljer som delas ut i militära sammanhang finns i två, eller tre former. Antingen Medalj i stort format + släpspänne, eller medalj i stort format, medalj i litet format + släpspänne.

1. Medalj i stort format. Denna bärs på daglig dräkt vid vissa tillfällen, och också till civil kavaj eller kostym, samt frack. Grön cirkel på bilden i slutet av inlägget.

2. Medalj i litet format. Denna bärs på smoking, och annars efter vissa regelverk som jag inte kan på rak arm. Röd cirkel på bilden i slutet av inlägget.

3. Släpspänne. Detta är alltså det vissa slan envisas med att kalla "ribba". Det heter släpspänne, endast släpspänne och ingenting annat än släpspänne. Släpspänne används istället för medalj i stort format strax över vänster bröstficka på daglig dräkt, vapenrock m/87 grå och m/87 blå, till vardags, samt på samma ställe som en ficka skulle ha suttit på flottans innerkavaj m/48.

Släpspännen får sitta 4 i rad, men det vanligaste är 3 i rad i Sverige. Mer än 7 rader anses inte vara passande (ur minnet här). Har man 2 eller flera medaljer som man monterat släpspännen av, så finns skenor att fästa dessa vid. Gul cirkel på bilden i slutet av inlägget.

Medaljen jag lånat bilden på är Försvarsmaktens Grundutbildningsmedalj, kallad "värnpliktsmedaljen".

Bildlänk: https://ibb.co/F0xjtSm
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in