2013-03-18, 17:42
Medlem
sharkbaits avatar
Ibland stöter man på personer på stan som bär "finuniform" med ett gäng medaljer eller släpspännen.
När man tittar lite närmare på vad för medaljer de bär blir man alltid lika besviken.

- Värnpliktmedalj = Höll ut genom lumpen utan att vägra lyda order.
- Nijmegenmarschen = Klarar av att röra sig till fots.
- NATO = Har jobbat utomlands.
- Internationell tjänst = Har jobbat utomlands.

Vilka fler medaljer får du bära trots att du inte gjort någonting märkvärdigt?
Varför finns dessa medaljer överhuvudtaget? Varför bär man dem?
Citera
2013-03-18, 17:51
Medlem
Kethowes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sharkbait
Ibland stöter man på personer på stan som bär "finuniform" med ett gäng medaljer eller släpspännen.
När man tittar lite närmare på vad för medaljer de bär blir man alltid lika besviken.

Förr fick man bära Simborgarmärket på sin militära uniform!
Citera
2013-03-18, 18:09
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:

De två första kan jag hålla med om att det inte är så märkvärdigt, men de två sista är väl ändå någonting?

Tar jävligt mycket på psyket att åka och kriga.
Citera
2013-03-18, 18:15
Medlem
sharkbaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannesvanslos
De två första kan jag hålla med om att det inte är så märkvärdigt, men de två sista är väl ändå någonting?

Tar jävligt mycket på psyket att åka och kriga.

Tar dock inte särskilt mycket på psyket att städa toaletter, laga mat eller bedriva annan malajtjänst även om man gör detta i Afghanistan.
Citera
2013-03-18, 18:20
Medlem
Olika skyttemedaljer, har själv för k-pist och gevär.
Citera
2013-03-18, 19:03
Medlem
Att åka på någon insats i något land t.e.x Afghanistan behöver inte vara särskilt märkvärdigt men staten vill visa sin uppskattning för att folk ställer upp.

Natomedaljen får ju samtliga inom alla nationer så inget unikt för Sverige.

Varför måste det vara så märkvärdigt för att man skall få en medalj? Vad som är märkvärdigt för dig kanske inte är det för mig.

Jag har själv varit i Afghanistan och varit inblandad i strid där det har slutat med dödlig utgång för motståndaren, för en del gruppkamrater var det märkvärdigt, för andra inte så märkvärdigt.

Dem du sprungit på med dessa medaljer, har de burits till uniform eller på jeansjackan?
Citera
2013-03-18, 19:35
Medlem
Sinkomiess avatar
5 år i Hemvärnet - Den totalaste icke-medaljen av dem alla!

Eller Hemvärnskontrakt uppfyllt år 2008, 2009, 10, ect.
Citera
2013-03-18, 20:48
Medlem
sharkbaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av copybird
Att åka på någon insats i något land t.e.x Afghanistan behöver inte vara särskilt märkvärdigt men staten vill visa sin uppskattning för att folk ställer upp.

Natomedaljen får ju samtliga inom alla nationer så inget unikt för Sverige.

Varför måste det vara så märkvärdigt för att man skall få en medalj? Vad som är märkvärdigt för dig kanske inte är det för mig.

Jag har själv varit i Afghanistan och varit inblandad i strid där det har slutat med dödlig utgång för motståndaren, för en del gruppkamrater var det märkvärdigt, för andra inte så märkvärdigt.

Dem du sprungit på med dessa medaljer, har de burits till uniform eller på jeansjackan?

Uniform.
Händer inte allt för sällan att militärer tar på sig den när de vill finna kvinnor på krogen.
Givetvis med alla deras värdelösa medaljer.

I min värld är medalj något man får när man gör något anmärkningsvärt.

Fler värdelösa medaljer/utmärkelser:
- Högvaktsmedalj
- *** (märke i guld för att kunna springa 2km och träffa en 1/1 figur på 100m på ca 15min)
Citera
2013-03-18, 22:49
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Tar dock inte särskilt mycket på psyket att städa toaletter, laga mat eller bedriva annan malajtjänst även om man gör detta i Afghanistan.

No shit, men hur vet du att dem som har medaljerna har städat toaletterna?

Låt dem ha sina medaljer, du hade nog inte vågat åka ner och städat toaletterna.
Citera
2013-03-19, 01:51
Medlem
Jag tror att TS har missuppfattat medaljernas funktion. De är inte allena krigsutmärkelser utan skall även ses som belöning/uppskattning från givaren för utfört arbete/uppdrag. Finns en hel drös med medaljer från en massa olika typer av organisationer/motsvarande som på så sätt har dekorerat personer som verkat för deras sak.

Regementschefen som har fått hemvärnsmedalj för gott stöd till utbildning av hemvärnsförband genom sin yrkesutövning är ett exempel. Genom att sedan bära medaljen visar han värdet av den genom den symboliska handlingen det innebär. Samtidigt kan en lönnfet hemvärnskapten bära motsvarande medalj efter att varit hemvärnschef i 15år, allt detta genom en uppoffrande hobby utöver sitt civila arbete. Är den medaljen då mindre värd?

Genom att läsa av bandsalladen på bröstet kan man snabbt få en uppfattning av vad bäraren har gjort. Medaljer med fyra smala ränder är till exempel en sådan man snabbt lär sig att de inte innebär något särskilt.

Visst, vi har inte delat ut några större mängder av krigskors och tapperhetsmedaljer. Men glöm inte bort olika typer av medaljer fyller en viss funktion i sina olika sammanhang.

Förvånansvärt många som retar sig på att det finns för dem en obegriplig flora av medaljer är fd värnpliktiga som själva saknar sådana. En enkel indikator på avund.
Senast redigerad av Betonglocket 2013-03-19 kl. 01:57.
Citera
2013-03-19, 15:44
Medlem
sharkbaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betonglocket
Jag tror att TS har missuppfattat medaljernas funktion. De är inte allena krigsutmärkelser utan skall även ses som belöning/uppskattning från givaren för utfört arbete/uppdrag. Finns en hel drös med medaljer från en massa olika typer av organisationer/motsvarande som på så sätt har dekorerat personer som verkat för deras sak.

Regementschefen som har fått hemvärnsmedalj för gott stöd till utbildning av hemvärnsförband genom sin yrkesutövning är ett exempel. Genom att sedan bära medaljen visar han värdet av den genom den symboliska handlingen det innebär. Samtidigt kan en lönnfet hemvärnskapten bära motsvarande medalj efter att varit hemvärnschef i 15år, allt detta genom en uppoffrande hobby utöver sitt civila arbete. Är den medaljen då mindre värd?

Genom att läsa av bandsalladen på bröstet kan man snabbt få en uppfattning av vad bäraren har gjort. Medaljer med fyra smala ränder är till exempel en sådan man snabbt lär sig att de inte innebär något särskilt.

Visst, vi har inte delat ut några större mängder av krigskors och tapperhetsmedaljer. Men glöm inte bort olika typer av medaljer fyller en viss funktion i sina olika sammanhang.

Förvånansvärt många som retar sig på att det finns för dem en obegriplig flora av medaljer är fd värnpliktiga som själva saknar sådana. En enkel indikator på avund.

Förstår detta syfte men att som enskild individ stoltsera med sin finuniform i civil miljö med mängder av dessa "värdelösa medaljer" för att imponera på kvinnliga civilister... ja, ser inte även du en viss ironi i denna situation?

Jag känner även till att den grupp människor som är insatta i ämnet väljer att inte bära dessa värdelösa medaljer, just för att de inser att de är just värdelösa.
En medalj såsom Nijmegen som tar 4 dagar och kräver att man besitter standard soldatkunskap och två fungerande ben talar inte om något om den person som bär denna medalj annat än att han är just medalj-kåt.
Citera
2013-03-19, 16:41
Medlem
Det kan ju variera från person till person också. En högre officerare går väl inte runt med de första lumpen-medaljerna för avlagda skytteprov etc, medan en som nyss gjort lumpen och firas av familjen när han kommer hem självklart trycker dit de han fått, hur fjantiga de nu egentligen är ur prestationssynpunkt. Det hela känns som en ganska larvig sak att störa sig på enligt mig. Att visa upp sin status via medaljer är ju ganska töntigt överlag, så varför gå så långt att kritisera specifika medaljer för att vara för "lätta" eller "fjantiga"? Jag tycker det är lika fjantigt oavsett vad det är för medalj, men vill någon gå runt med en medalj som säger att de vann skolans 60m-turnering i högstadiet får de väl det, lika häftigt som att visa upp att man gjort utlandstjänst eller att man fått en "medal of honor".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in