2013-03-31, 20:43
Medlem
Korkiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Ges inte ribbor inom US army för avklarade kurser medan medlajerna fortfarande har någon långsökt koppling till att något gjorts?
Jag kan inte svära på hur exakt man gör i USA i alla lägen men med min NATO-medalj så fick jag med både medalj och ribba i samma ask och det skulle förvåna mig om systemet var så mycket annorlunda i nått annat västland.
http://file1.hpage.com/004275/48/bilder/non_article_5balkan.jpg
Citera
2013-04-01, 08:44
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korkis
Jag kan inte svära på hur exakt man gör i USA i alla lägen men med min NATO-medalj så fick jag med både medalj och ribba i samma ask och det skulle förvåna mig om systemet var så mycket annorlunda i nått annat västland.
Jag vet inte nog mycket om hur US army ger ut medaljer och ribbor men har sett på dokumentärer att ribbor verkar vara betydligt lättare att få och att de ges ut i samband med övningar och kurser. Möjligen har de bara inte sagt att de även får medaljer så jag kan ha uppfattat allt fel.
Citera
2013-04-01, 18:58
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betonglocket
Vad vet du om det, som endast genomfört FBU-verksamhet och lite KFÖ-er? Du har ju knappast sett ett skarpladdat vapen i ett stridsområde eller fått ducka för inkommande eld?

Nä, Järnkorset för väl genomförd KFÖ har aldrig inte funnits...

Vad har min tid i grönt med det jag säger att göra?
Citera
2013-04-01, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
Vad har min tid i grönt med det jag säger att göra?

Inget. Konstigt att du försöker härleda svensk utmärkelsetradition till en utländsk krigsdekoration. Se skillnaden mellan förtjänsttecken och krigsdekorationer. Debatten kring medaljer blir lite skev utan det perspektivet.
Citera
2013-04-02, 12:29
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betonglocket
Inget. Konstigt att du försöker härleda svensk utmärkelsetradition till en utländsk krigsdekoration. Se skillnaden mellan förtjänsttecken och krigsdekorationer. Debatten kring medaljer blir lite skev utan det perspektivet.
Medalj som medalj. Vi pratar om medaljer här och "för tapperhet i fält" ar en svensk medalj och inget utländskt krafs.
Senast redigerad av MalinLindquist 2013-04-02 kl. 12:31.
Citera
2013-04-02, 17:35
Medlem
Jaså, jag trodde att du referade till Järnkorset.

Så du anser att enbart medaljer kan bäras till daglig dräkt? Kan du förklara varför?
Citera
2013-04-02, 18:21
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korkis

Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Jag vet inte nog mycket om hur US army ger ut medaljer och ribbor men har sett på dokumentärer att ribbor verkar vara betydligt lättare att få och att de ges ut i samband med övningar och kurser. Möjligen har de bara inte sagt att de även får medaljer så jag kan ha uppfattat allt fel.

En medalj dels ofta ut i sett. Medaljen, släpspännet och ibland exempelvis en miniatyr att ha på ett kavajslag eller liknande.

T.ex:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/Bronze_Star_Medal,_Set-018.JPG
Citera
2013-04-03, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Tapperhet i fält delas väl ändå aldrig ut ens i strid? Ingen i A-stan har fått den, och ännu mer förvånade så delades den aldrig ut i Kongo.

Följande gav endast vasamedaljen och medalj för sårade i strid, men ingen tapperhet i fält inte:

Försvarsmaktens förtjänstmedalj i silver eller guld är de som delas ut om man varit inblandad i strid och gjort något "extra".
Citera
2013-04-04, 12:45
Medlem
MalinLindquists avatar
Var skall jag placera guldgrodan och bronsfisken? Höger eller vänster om vpl medaljen?
Citera
2013-04-04, 18:44
Medlem
Citat:
Var skall jag placera guldgrodan och bronsfisken? Höger eller vänster om vpl medaljen?
Det ska du inte alls. Antingen så bär du medaljer med släp, eller utmärkelser. Man får inte blanda dessa friskt. Och är man en så sinnessvag individ att man bär baddaren, simborgarmärket eller ryttarmärket till uniform ska man arkebuseras.
Citera
2013-04-04, 19:59
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradet
Det ska du inte alls. Antingen så bär du medaljer med släp, eller utmärkelser. Man får inte blanda dessa friskt. Och är man en så sinnessvag individ att man bär baddaren, simborgarmärket eller ryttarmärket till uniform ska man arkebuseras.
Under min tid kunde man faktiskt bära grodan som man får om man kan bubbla under vattnet och simma 10 meter. Simutmärkelser får bäras på dagligt dräkt. Under högvakten bar man sina medaljer och skyttemärken och visst fick grodan plats där också.
Senast redigerad av MalinLindquist 2013-04-04 kl. 20:02.
Citera
2013-04-04, 20:05
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Under min tid kunde man faktiskt bära grodan som man får om man kan bubbla under vattnet och simma 10 meter. Simutmärkelser får bäras på dagligt dräkt. Under högvakten bar man sina medaljer och skyttemärken och visst fick grodan plats där också.

Kan det vara fanjunkarförbandet I19 som utmärker sig i hufvudstaden på detta skarmanta sätt. Ingen still ingen kompetens, bara vresighet och bakfulla befäl med finska efternamn. Ja kanske Mörtberg har lite stil....
Att inte den rosthögen lades ner är bara av geografiska skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in