2013-03-19, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sharkbait
Förstår detta syfte men att som enskild individ stoltsera med sin finuniform i civil miljö med mängder av dessa "värdelösa medaljer" för att imponera på kvinnliga civilister... ja, ser inte även du en viss ironi i denna situation?

Jag känner även till att den grupp människor som är insatta i ämnet väljer att inte bära dessa värdelösa medaljer, just för att de inser att de är just värdelösa.
En medalj såsom Nijmegen som tar 4 dagar och kräver att man besitter standard soldatkunskap och två fungerande ben talar inte om något om den person som bär denna medalj annat än att han är just medalj-kåt.

Varför kan man inte bära m/87 vid civila tillställningar, om nu klädkoden tillåter det. Jag har själv använt den så och min Nijmegenmedalj fungerade perfekt att doppa i damernas dekoltage. Medaljerna hade s.a.s. avsedd verkan.

Visst. Har man råd med lyxen väljer man bort de med lägst valör. Nu har ju jag ett fast montage och med tanke att kostar 150-200:-/medalj att få dem fastsatta så uppgraderar jag inte mer än vart 4-5 år. Bär inte mer 10(?) medaljer, blir lite osäker hur många det är nu...
Citera
2013-03-20, 09:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ibland stöter man på personer på stan som bär "finuniform" med ett gäng medaljer eller släpspännen.
När man tittar lite närmare på vad för medaljer de bär blir man alltid lika besviken.

- Värnpliktmedalj = Höll ut genom lumpen utan att vägra lyda order.
- Nijmegenmarschen = Klarar av att röra sig till fots.
- NATO = Har jobbat utomlands.
- Internationell tjänst = Har jobbat utomlands.

Vilka fler medaljer får du bära trots att du inte gjort någonting märkvärdigt?
Varför finns dessa medaljer överhuvudtaget? Varför bär man dem?

Man kan ju alltid diskutera för vad man skall kunna erhålla utmärkelser. Sedan får man förstås skilja på olika sorters utmärkelser - alla är inte "För tapperhet i fält".

Det som man i allmänhet avser med medaljer utgörs av en myntliknande (olika former förekommer) plåtbit, som bärs i band (skyttemedalj saknar band). Även ordnar bärs i band, men är inte medaljer. Skyttemärken mm är inte medaljer.

Värnpliktsmedaljen kan väl kännas litet tveksam för oss som gjorde militärtjänst på Sveriges tid, dvs före år 2000. Därefter blev det så ovanligt att det möjligen kan kännas motiverat.

Nijmegenmarschen är en kraftprestation, inte utan hälsorisker, och att genomföra denna kan jagt tycka motiverar medalj.

Medaljer för utlandstjänst? Tja, de markerar främst deltagande och inte att man utfört något särskilt. Jag har inga direkta synpunkter, även om man kan fundera på varför man får medalj pga lönearbete i ett annat land under tämligen goda omständigheter.

För den som vill lära känna detaljer kring vilka medaljer som får bäras på militär uniform, rekommenderas denna sida: http://www.medalj.nu/ribbon_list.asp?showgroups=A-LMM
Citera
2013-03-20, 11:16
Medlem
Bergakungens avatar
Jag kan väl lägga till att det är tämligen vanligt att man skiljer på förtjänsttecken och tjänstgöringstecken. Att ha släpspännen eller märken som pekar ut att man varit i Kongo (första Kongo, kanske?), ett antal FN-missioner med mera är funktionellt i vissa kretsar, medan förtjänstmedaljer (som Strix påpekade) kan sträcka sig från "För Tapperhet i Fält" via "Min Favoritfågel Är En Örn" till "Jag Kan Skjuta Rakt med Kpist m/45".

De som bryr sig bör kunna avkoda de här signalerna till fulla värdet. För den som inte kan är det blingbling av samma karaktär som dekorativa glassmycken på damsällskapet alltihop.
Citera
2013-03-20, 22:15
Medlem
Citat:
Förstår detta syfte men att som enskild individ stoltsera med sin finuniform i civil miljö med mängder av dessa "värdelösa medaljer" för att imponera på kvinnliga civilister... ja, ser inte även du en viss ironi i denna situation?

Jag känner även till att den grupp människor som är insatta i ämnet väljer att inte bära dessa värdelösa medaljer, just för att de inser att de är just värdelösa.
En medalj såsom Nijmegen som tar 4 dagar och kräver att man besitter standard soldatkunskap och två fungerande ben talar inte om något om den person som bär denna medalj annat än att han är just medalj-kåt.

Men om de lyckas lägra någon käring så fungerar det ju tydligen. Vem är då mest patetisk? Tanterna som hoppar i sängen bara för lite medaljer eller den smarte som nyttjar sina medaljer föredömligt?

Citera
2013-03-23, 12:50
Medlem
koffe82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av copybird
Men om de lyckas lägra någon käring så fungerar det ju tydligen. Vem är då mest patetisk? Tanterna som hoppar i sängen bara för lite medaljer eller den smarte som nyttjar sina medaljer föredömligt?

Vem som är mest patetisk? Det måste ju vara den utan medaljer som inte fick ligga och sen gnäller över det på internet. Läs TS...
Citera
2013-03-23, 14:51
Medlem
Citat:
Ibland stöter man på personer på stan som bär "finuniform" med ett gäng medaljer eller släpspännen.
När man tittar lite närmare på vad för medaljer de bär blir man alltid lika besviken.

- Värnpliktmedalj = Höll ut genom lumpen utan att vägra lyda order.
- Nijmegenmarschen = Klarar av att röra sig till fots.
- NATO = Har jobbat utomlands.
- Internationell tjänst = Har jobbat utomlands.

Vilka fler medaljer får du bära trots att du inte gjort någonting märkvärdigt?
Varför finns dessa medaljer överhuvudtaget? Varför bär man dem?

Jag antar att du inte har några medaljer då du inte har gjort nåt vettigt utan att klaga på andra,skaffa dig ett liv istället!
Citera
2013-03-23, 16:40
Medlem
arcen2011s avatar
När man har jobbat 30 år i staten får man välja mellan en guldklocka, kristallskål eller en medalj.

NOR = för Nit och Redlighet i Rikets tjänst.
Citera
2013-03-23, 19:46
Medlem
Nemesisdivinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kethowe
Förr fick man bära Simborgarmärket på sin militära uniform!

Inte simborgarmärket, men däremot Simmagistern, den tog oftast ett halvår att genomföra. Nijmegenmarschen är ett kraftprov, och väl värt en medalj.
Citera
2013-03-24, 01:06
Medlem
sharkbaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffe82
Vem som är mest patetisk? Det måste ju vara den utan medaljer som inte fick ligga och sen gnäller över det på internet. Läs TS...

Upplysningsvis har jag flertalet av dessa nämnda medaljer.

Att jag däremot skulle bära dessa vid en civil tillställning för att få ligga är fullständigt otänkbart.
Citera
2013-03-24, 09:28
Medlem
oRuses avatar
Citat:
Upplysningsvis har jag flertalet av dessa nämnda medaljer.

Att jag däremot skulle bära dessa vid en civil tillställning för att få ligga är fullständigt otänkbart.

Men att du skulle kunna bära dom till uniform är inte otänkbart?
Citera
2013-03-24, 21:51
Medlem
sharkbaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oRuse
Men att du skulle kunna bära dom till uniform är inte otänkbart?

Att bära uniform vid en civil tillställning är otänkbart. (Förstår inte alls poängen med det)

Mina medaljer hänger snyggt på väggen. Att sätta dem på uniformen vid militära tillställningar är bara något jag gör om jag "måste". Då enbart med släpspännen givetvis.

Du som jobbar inom försvaret kanske har lagt märket till att det är främst soldater som försöker briljera med sina medaljer.

Någonsin sett en kapten med vpl medaljen?
Citera
2013-03-24, 21:58
Medlem
arcen2011s avatar
Citat:
Att bära uniform vid en civil tillställning är otänkbart. (Förstår inte alls poängen med det)

Mina medaljer hänger snyggt på väggen. Att sätta dem på uniformen vid militära tillställningar är bara något jag gör om jag "måste". Då enbart med släpspännen givetvis.

Du som jobbar inom försvaret kanske har lagt märket till att det är främst soldater som försöker briljera med sina medaljer.

Någonsin sett en kapten med vpl medaljen?

Fast rent etikettsmässigt så räknas militär uniform om klädkoden är högtidsdräkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in