Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Nu svamlade just jag själv mer generellt och inte specifikt om Hallucinogenforat, men det kan väl appliceras på det också. Jag ser på saken med hopslagningar ungefär såhär:
Jag anser inte att man kan ta tänket från ett forum och applicera på valfritt annat, faktiskt. Olika saker fungerar olika bra när det gäller olika ämnen.
Citat:
Visst är sökmöjligheter bra, men måste det inte vara en bra mycket större majoritet människor (av dem som söker sig till ett diskussionforum som Flashback) som främst är ute efter att slänga ut sin frågeställning i etern och få respons på just denna, efter deras egen situation/formulering och använda de andra debattörerna som bollplank för sina tankar, snarare än att bara "söka efter information" om något? Ett diskussionsforum är väl ändå främst ett medium för att främja diskussioner användarna emellan, och inte bara ett online-bibliotek under uppbyggnad? Vill man bara generellt söka info om frågor så tror jag faktiskt att de allra flesta går direkt till Google och söker brett över hela intarwebset snarare än att bara begränsa sig till Flashback.
Redan här förstår man varför man inte kan ha samma tänk i alla forum. Vissa forum är mer inriktade på diskussion, andra på frågor&svar och ett tredje på rent praktiska saker. Om vi fortsätter att hålla oss till Hallucinogenforumet för enkelhetens skull. Det finns en stor tråd om så kallade toppisar. Tråden är allmänt hållen, det finns en FAQ-del och det där jag vill se att man frågar om dom svampar man har hittat är toppisar eller inte. Om man vill grotta ner i en viss aspekt av dessa svampar så är det klart att en tråd en tydligt definierad frågeställning ska få leva sitt egna liv. Det är just att det är dumt och onödigt med i det här fallet 200 trådar vars enda frågeställning är "Är detta toppisar". Man får helt enkelt ha lite fingertoppskänsla, både som moderator och som användare.
Citat:
Just sökargumentet låter ju lite som att det ses som viktigare att tråd-databasen ska gå att söka efter information i för eftervärlden, snarare än att låta de medlemmar som är online just i nuet att få diskutera vad-de-nu-vill-diskutera, och det låter för mig som ett ganska skumt argument för just ett diskussionsforum. Annat vore det ju om man drev t.ex en Wikipedia-sajt.
Som sagt så låter jag personligen ofta trådar där god diskussion har uppstått få leva ett tag innan jag infogar den på "rätt plats". Människor får diskutera i lugn och ro och i i förlängningen blir databasen lätt att söka i. Jag tycker att det är en ganska god kompromiss.
Citat:
Däremot säger jag inte att det ska få finnas 1000 strunt-trådar om samma ämne med 3 inlägg i vardera heller, man får ju sålla lite och använda sunt förnuft men just på FB tycker jag det råder en hopslagnings-hets utan dess like. Men kanske spelar även tekniska optimerings-principer in i avvägningen med tanke på forumets storlek.
Optimeringsprinciper vågar jag inte uttala mig om men som jag skrev ovan så är det klar att sunt förnuft är en viktig del i det hela.
Citat:
Nu kanske just 100 känns som lite onödigt många, men meningen är väl ungefär att även om frågan/ämnet i sig kan ha tagits upp förut, så är ju individuella omständigheter alltid smått olika och varje situation är unik. Varje trådstartare har alltid en lite annan historia att berätta kring sin frågeställning än tidigare, och som sagt - om alla ska bakas ihop i en enda lång tråd så *blir* det faktiskt ett rent helvete att försöka följa individuella röda trådar igenom hela röran. Samt att trådarna blir så enorma att knappt någon som inte varit med från början kommer att orka sätta sig in i vad det handlar om.
Här får jag säga "njae". Det är rätt lätt att följa en diskussion så länge man försöker komma ihåg att citera den man svarar. Visst, det kan blir krångligt i många fall men i mina forum så brukar det vara lätt att följa enskilda frågeställningar. Det beror som sagt helt och hållet på vad det är för ämne vi pratar om.
Citat:
Jag ser faktiskt stora fördelar med många mindre trådar just FÖR själva sökningens skull, för då är det lättare att se på rubrikernas formulering, trådstartarens namn osv vilka av trådarna man vill läsa, och så kan man lättare sålla bort resten. När man har en enda jättetråd med tusentals inlägg så har man ju tvärtom inte den blekaste aning om att den kanske intressantaste delen råkade ligga mellan sidorna 27 och 32, och gissa hur många som tänker läsa hela tråden för att ta reda på det?
Så jag tycker nog att fördelarna med att ha ett flertal småtrådar faktiskt överväger mot nackdelarna.
Som sagt, har du en tråd som verkligen "behöver" att få stå själv så kommer det i alla fall hos mig att få göra det men i 98% (typ) så är det inte så.