• 1
  • 2
2013-03-18, 12:02
Medlem
Hej!

Jag har en Mt 5 med en 5 halva cylinder jag skulle vilja porta! Men jag vet inte hur eller var man ska fila, jag har effekt krk och en 16,5 mm frgasare med filat insug , den r ven drevad! Eller vad ska man annars kpa fr trim fr att f ut s mycket effekt som mjligt?

Tack!
Citera
2013-03-18, 13:17
Medlem
Min cylle var en portad och planad 70cc.
Hg komp topp som var mer planad.
Cdi boxen frn 80cc crossen
Grvre tndkablar samt tndstift (kommer inte ihg mrke )
Motorblocket frn 80cc crossen, det ger dig 6 vxlar och grvre innehll.
16drevad fram.
Kolven var lite planad p insugs sidan.
20 frgasare med sportluftfilter.
Effekt avgasrr.

Kommer nog inte p mer just nu:P men ja mtte aldrig upp moppen:/ vgade aldrig maxa den
Citera
2013-03-18, 21:32
Medlem
Men hur portade du cylindern ?
Citera
2013-03-18, 21:58
Medlem
majordoes avatar
Var jvligt frsiktig nr du portar! Ett fel, och s har du en klump vrdels metall i handen.

Flashback anvndare: Rexxy har ett program som kan hjlpa med bl.a. durationer.
Citera
2013-03-19, 12:16
Medlem
De r drfr jag frgar hur man gr
Citera
2013-03-19, 12:39
Medlem
INTPs avatar
Du r lite begrnsad av grejerna du har.

Den cylindern r rtt trkig, ger mttlig effekt och r framfrallt klen p lgvarv. Fr att plocka ut mer effekt fr man gra ndringar som generellt gr den nnu smre p lgvarv - den blir inte vidare behaglig att kra med.

Det avgasrret funkar hyfsat med trimcylindrarna i det utfrande man kper dom, men det kan inte hantera en vettigt portad cylinder, drmed blir dina portningsmjligheter ganska kraftigt begrnsade. Den lilla portning du kan gra kommer inte gra mycket skillnad.

Vi brjar i andra nden: sg hur mycket pengar och jobb du r beredd att lgga s ska vi frska ge dig tips p vad som r lmpligt att gra och kpa.
Citera
2013-03-19, 21:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo940gl92
....
Piratebay, sk p "Four stroke & two stroke performance tuning by Graham Bell" s har du att lsa fr ett par veckor framver att porta en cylinder r en komplicerad historia om de ska gras grundligt och ordentligt.

Ps, Athena har en 50cc cylinder med 7 kataloghstar, kan va ett bttre val n att frska porta en 5

Citat:
Ursprungligen postat av Ekorrex
Min cylle var en portad och planad 70cc.
Finns inga 70cc till mt5:an, strsta r 65.8cc och redan d r cylinderkjolen s tunn att den ltt spricker.
Citera
2013-03-20, 07:21
Medlem
r det ingen som portat en cylinder tidigare som har lite erfarenheter?
Citera
2013-03-20, 12:55
Medlem
INTPs avatar
Jod, massor. Steg ett r att kasta de trimdelar du har, skaffa en vettig frgasare i lmpligare storlek, modifiera topplocket, svetsa ett eget avgasrr avstmt fr cylinderportningen, byta reedventil, modifiera tndningen fr att kunna justera den ordentligt, renovera motorn s den pallar varvtalet, och efter en vecka inse att det blev trkigt med 50cc cylindern och kpa en strre cylinder och porta den ocks, och s byta till 5/6 vxlar fr att 4 blir fr trkigt med det trimmet...

S... du ska inte brja med att svara p vad du r beredd att lgga p trimningen? En bra portning drar med sig att allt annat p motorn behver ndras ocks, och du ger inte riktigt intrycket av att vilja lgga 5-10-15000kr p det fr att gra det ordentligt.
Citera
2013-03-20, 21:45
Medlem
Nja Max 3000 kanske, och de blir nog en 70cc med 24 mm frgasare vreed ventil dubbel, och det blir inget avstmt rr, det syns alldeles fr mycket att det r trimmat!
Citera
2013-03-20, 23:14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Fr 3000kr fr du ett halvdassigt kpetrim.
Citera
2013-03-21, 06:40
Medlem
fr 3000 fr man en 70cc, 20mm frgasare och ett hg komp lock
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem