2005-05-19, 11:30
Medlem
bigMajks avatar
Jag har och har alltid haft (tror jag har ärvt det från mamma) en rädsla för att köttet jag steker inte ska bli ordentligt genomstekt, så att man får i sig lite "halvrått" kött.
Detta resulterar ofta i att jag server kolbitar eller som igår, söndertrasade hamburgare som jag varit tvungen att dela på mitten för att se att de inte är röda inuti.

Kan någon kunnig inom matlagningens ädla konst ge mig lite tips på hur jag ska komma över dessa tvångstankar, och hur länge kött av olika slag stekas.
Citera
2005-05-19, 11:33
Moderator
Ruskigbusss avatar
Nu är jag ingen kock, men tyckte det var en intressant fråga.

Hittade den här sidan, som då gäller stekar, men det kanske går att applicera på flera maträtter.

http://et.sdsu.edu/radair/world_wide...k_doneness.htm
Citera
2005-05-19, 11:35
Medlem
Håll dig till oxfilé så slipper du oroa dig.

När du steker annat kött kan du väl bara helt enkelt skära i köttet när du tycker att det borde vara klart. Om det ser okej ut är det bara att käka. Hur svårt kan det vara?
Citera
2005-05-19, 12:41
Medlem
Roger Pontares avatar
Nötkött som entrecote, oxfile etc ska ätas blodigt, bara lätt stekt och mer eller mindre rått i mitten, annars kan man lika gärna steka på grytbitar och äta. Vad är du rädd för när du äter blodigt kött?
Citera
2005-05-19, 13:33
Medlem
Madchilds avatar
Köp en stektermometer så slipper du gissa eller sabba födan. Köp utan sladd så du kan använda på grillen och i stekpannan. Då kan du även träna upp känslan genom att känna med händerna när termometern visar att köttet är klart..

Pontare/

Det händer ju att man äter kyckling och gris. Ingen vits att gissa då.. Dessutom är det kul att kunna bjussa gäster på den stekning dom vill ha..
Citera
2005-05-19, 14:21
Medlem
Beatrixs avatar
Kläm i den köttiga delan av vecket mellan tummen och pekfingret.
Jämför med hur biten på grillen (bpg) känns.

Med handen helt avslappnad - (bpg) är rött inuti
Vik in tummen, utan att spänna - (bpg) är rosa
Vik in tummen och spänn - (bpg) är genomstekt

Simpelt och funkar på allt utom på fisk och grönsaker...

/B
Citera
2005-05-19, 15:05
Medlem
Mx2000s avatar
Steker jag hamburgare eller liknande så brukar jag sticka en gaffel i den i en sekund och sen snabbt hålla gaffeln mot tungan. Bränner man sig då lite grann är det färdigt Vet inte om det är det bästa sättet, men det duger åt mig.
Citera
2005-05-19, 21:50
Medlem
bigMajks avatar
Tack & bock..
Lite klokare blev jag iaf.
Citera
2005-05-22, 14:07
Medlem
swecows avatar
Nötkött är färdigt att vända när det börjar "svettas" på ovansidan, då brukar man få det rosa i mitten, vill man ha well done väntar man en liten stund innan man vänder.
Citera
2005-05-22, 17:43
Medlem
Svalbards avatar
Det viktigaste är nog ändå att du lär dig äta riktigt tillagat kött.
Du kanske kan öva på medium, via blodigt och sen examensprovet: råbiffen.
Gott som fan. Lycka till!
Citera
2005-05-22, 22:20
Medlem
Hispers avatar
Utöver att känna på köttbiten så är ju färgen på den utsipprande köttsaften en bra indikator. Är den ofärgad så är biten genomstekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in