Citat:
Ursprungligen postat av Babord
Tyvärr, tyvärr, jag anser mig inte kompetent att föra en diskussion om Hasselapedagogiken då det är rätt många år sedan jag hade kontakter med Hassela och vården där. Då var dock resultaten av vården förbluffande goda.
Enligt Hassela själva ja. Det finns ju inte direk tnån utvärdering av vad som gått snett heller, eller hur?
Du måste ju ändå inse att din bild är ensidig.
Citat:
Att det var en hel del hjärntvätt kan jag hålla med om, men litet av att ändamålen helgar medeln måste man nog tolerera när det faktiskt gäller att rädda människoliv.
Om du resonerar så vad anser du vara tokigt med att reformera narkotika lagar?
Vad är moraliskt fel med att låta tex brukare och missbrukare själva stå för kostanden för deras vård genom att dom betala skatt för de droger de använder? Visst några fler kanske hamnar i missbruk men dessa kommer ju då ha mer pengar som går till deras vård av frivilja.
Ändamålet helgar ju medlen trotts att det kanske sker en marginell ökning av antalet missbrukare.
Citat:
Hassela påminde nog beträffande detta om de kristna samfund som ju också uppvisar bra resultat av missbruksvård.
Vem har granskat dessa kristna samfund då?
Vad går deras metoder ut på för att kunna bota folk?
Citat:
Hur Hassela arbetar idag vet jag inte mycket om, men troligen har väl även de lärt sig genom "trial and error" under åren.
Läste du vad herrarna på hasselagottland skriver om Sakime?
Dessa personer har inte en frisk männsiko syn. En översittarmetalitet och kvinnosyn som är ganska så efterbliven.
Citat:
Ursprungligen postat av Hasselagotland
Ryktet innan va att expressenbruden skulle vara för legalisering. Stackars tös, tänkte jag, hur ska hon våga yttra sig tillsammans med dessa herrar och deras kunnighet. Dessutom med den publiken. Fredrik Polis med kollega, ”halva” Hassela, IOGT och andra drogmotståndare. Sakine kom med två ledsagare, jag tror de var de enda i trädgårn på den sidan.
Man vill ju gråta när man läser vad företrädarna för hassela har för människosyn. Inte bara hånar dom sina patienter "som en del av sin sjukvård" dom hånar och mobbar offentligt meningsmotståndare.
Bor dom i sandlådan bland dom andra 5åringarna eller?
Citat:
Ursprungligen postat av Hasselagotland
Jag trodde inte någon på allvar kunde avlämna så mycket ovederhäftig och cynisk information inför en så kunnig församling. Tomas Lundqvist 20 åriga forskning om haschets skadeverkning avfärdades med ”det finns annan forskning”.
No shit?
30 års experiment i Holland har vi som motbevisande forskning. Och inte fan är Holland något förfallet missbrukar land.
Och sedan, för att belysa hans vetenskapliga hållaning, använder "herren" ordet "haschet".
Skulle inte förvåna mig om personen i fråga tror hasch och marijuana är två vitt skilda saker. Två olika sorters "knark".
Använder man "haschet" i referens till forskning så undrar jag om man har nån koll över huvudtaget. För mig osar sådan terminoligi(slår ett slag för ordbajseri) okunskap och ignorans.
Cannabis heter det. Och det innefattar även marijuana.
Citat:
Tyvärr är ju förhärligandet av drogerna, främt cannabis, så intensivt och genomgående på FB att "motsidan" nog tycker att de måste ägna sig åt väsentligare ting än ändlösa debatter för döva öron här.
Förhärligande av droger?
Det handlar om att ha en realistisk syn.
Vi har kört vår modell med ultrarestrektiv politik i 20 år nu. 20 år! Det hjälper ju inte.
Det tunga missbruket har ÖKAT.
ÖKAT.
Inte minskat alltså.
Användandet av cannabis blev i juni plötsligt 10 gånger högre än man tidigare trott.
För någon annan slutsats kan man ju inte dra om polisen kommit på att den totala mängden som smugglas in varit 10 gånger högre än man tidigare trott.
Citat:
Så jag tvivlar på att du får några inlägg från sakkunniga om Hasselapedagogiken m.m. Det bästa är nog, om du har ett stort personligt intresse av den, att du tar kontakt med Riksförbundet Narkotikafritt Samhälle (RNS) ordförande Ove Rosengren, som ju själv i rätt många år tillsammans med K.A. Westerberg arbetade på (det ursprungliga) Hasselakollektivet. Se
http://www.rns.se
Fråga: vad finns det för diskussions forum på drogmotståndarnas sidor?
Vart har dom sin öppna debatt?
Flashback ska vara den ocensurerade webben. Här får alla sidor uttrycka sin åsikt fritt.
Samma sak gäller på Swecan eller andra pro-drogrörelser. Det utövas knappast någon censur från prorörelsen. Hänvisa mig gärna till något sådant isåfall så jag får undersöka det.
Nu sk ajag erkänna att jag inte surfat igenom de stora motståndarsidorna för att undersöka om dom har några publika forum där diskusioner i frågan tillåts föras. Men det verkar ju föga troligt att den restrektiva riktningen är för en demokratisk, i form av öppna debattforum, hållning i frågan. Dom vet ju redan sanningen, så varför diskutera den?