• 1
  • 2
2013-03-18, 00:18
Medlem
Hej.

Jag har fått ett erbjudande av en anhörig om att låna hen 30k i ca 0.5 år och sedan få tillbaka 33k, alltså tretusen i "ränta"

Låter detta som en vettig deal? Hade tänk även att fixa lite seriösare "avtal" så man har lite papper om något går snett...
Citera
2013-03-18, 00:21
Medlem
Heath-Ledgers avatar
tråkigt om hon flyr landet eller försvinner, Hur säkert kan du lita på henne?
Citera
2013-03-18, 00:22
Medlem
Är väl en liten oskriven regel att man inte lånar ut till vänner, men ska man göra det bör man skriva ett vattentätt avtal.

Och har du råd att låna ut 30 000 utan att det drabbar din egen ekonomi så varför inte?
Citera
2013-03-18, 00:23
Medlem
Streckkods avatar
Vinka hej då till pengarna eller vännen!

Kommer aldrig att funka att låna ut.
Citera
2013-03-18, 00:24
Medlem
MICR0SOFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBankMan
Hej.

Jag har fått ett erbjudande av en anhörig om att låna hen 30k i ca 0.5 år och sedan få tillbaka 33k, alltså tretusen i "ränta"

Låter detta som en vettig deal? Hade tänk även att fixa lite seriösare "avtal" så man har lite papper om något går snett...
Har du någon gång förut lånat ut pengar till den personen och fått tillbaka pengarna?
Om ja så tycker jag att du kan göra det den här gången också, det är ju trots allt en "nära vän"
Citera
2013-03-18, 00:26
Medlem
Personen i fråga ska köpa bostad. Hen har "fast" jobb (tillsvidare)
Hen behöver lite extra till insatsen men har fått lånelöfte av bank.

Nej, det påverkar inte min ekonomi..
Gör det mest för att set är god gärning och får mer avkastning isåfall.
Citera
2013-03-18, 00:29
Medlem
mpees avatar
Vad har ni för vänner egentligen? Samtliga av mina 6nära vänner skulle jag låna ut pengarna till om jag hade möjlighet. Och att ta ränta av en vän. Ingen annan som reagerar på det?
Citera
2013-03-18, 01:01
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Om ni är nära vänner, så självklart ska du hjälpa om du kan. Är det inte det man har goda vänner för, att kunna finnas där och hjälpa när det behövs? Om det nu inte påverkar din egen ekonomi, så tycker jag du ska säga ja. Men det oroar mig att du tänker ta ut ränta?? Det skulle jag aldrig göra...
Citera
2013-03-18, 01:27
Medlem
Låter som en god ide om personen är pålitlig och har en ok inkomst. Jag tycker även att ränta är ok att ta. TS skulle ju annars i princip förlora pengar på att låna ut. 10% på 6 månader låter kanske lite väl mycket iofs. 6-10% på årsbasis känns mer rimligt (om du ser det som en säker investering).

Har själv lånat ut till en vän vid något tillfälle och då utan ränta. Kändes lite surt att förlora pengar på inflationen... Jag fick iofs tillbaka rubbet efter ett par månader då han fick en oväntad inkomst.
Citera
2013-03-18, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mpee
Vad har ni för vänner egentligen? Samtliga av mina 6nära vänner skulle jag låna ut pengarna till om jag hade möjlighet. Och att ta ränta av en vän. Ingen annan som reagerar på det?

Jag håller med dig. En nära vän litar man på och lånar ut pengar till om det skulle behövas.
Utan ränta.
Citera
2013-03-18, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perger
Jag håller med dig. En nära vän litar man på och lånar ut pengar till om det skulle behövas.
Utan ränta.

Det kanske beror lite på summan också. 30k kanske man kan låna ut under ett år utan ränta men inte i flera år. Och inte ett större belopp om säg 100k. Då är det faktiskt betydande pengar man förlorar på att låna ut räntefritt. Man kan ju ändå räkna med åtminstone 4% i avkastning per år (om man är pessimistiskt lagd). Just nu är väl börsen upp typ 10% bara de senaste 6 veckorna...
Citera
2013-03-18, 08:55
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBankMan
Personen i fråga ska köpa bostad. Hen har "fast" jobb (tillsvidare)
Hen behöver lite extra till insatsen men har fått lånelöfte av bank.

Nej, det påverkar inte min ekonomi..
Gör det mest för att set är god gärning och får mer avkastning isåfall.

Om det inte påverkar din ekonomi och du har full tillit, vet att personen är skötsam
och ekonomisk så ser jag inget konstigt med att låna ut 30K, men skriv avtal!

Ett annat alternativ om banken godtar det skulle kunna vara att gå i borgen för dessa
30K, och jag tror ingen drar på sig en bet.anmärkning för sånna småsummor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in