2005-05-19, 05:57
Medlem
http://www.nt.se/GEN_forum_messages.asp?ForumTypeID=1&ForumID=1&For umThreadID=1092&ForumMessageID=6859&ArticleID=8702 12

Hon gissar att Storängsskolan är djupt oroade för att skolan ska dra till sig elever som inte tycker om invandrare. Därav rektorsområdets agerandet En skrivelse från Östermalms rektorsområdet förra månaden - Handlingsplan för att motverka rasism - belyser också att alla former av rasism inom rektorsområdet är helt oacceptabelt. Dit hör nationalism, patriotism och nazism. Föräldrar ska omedelbart informeras om en elev bär symboler, kläder eller uppträder på ett sätt som uppfattas som rasistiskt. Symbolerna ska dessutom beslagtas och händelsen polisanmälas. Varje situation ska bedömas efter sunt förnuft slår rektorsområdet fast i skrivelsen.

Edit, tillägg:

Med anledning av detta har SDU beslutat att anmäla Storängsskolans rektor Cecilia Carlén till Justitieombudsmannen. Martin Kinnunen kommenterar anmälan:

- Vi hoppas att JO kommer att utdöma ett vägledande beslut som ger elever rätt att bära kläder som uttrycker sympati med Sverige precis som man får med kläder som uttrycker sympati med andra länder. Jag vill dock påpeka att det inte är förbudet mot nazistiska och rasistiska kläder och symboler som vi vänder oss mot med denna anmälan.
http://www.sdkuriren.se/nyheter.php?action=fullnews&id=496

---
Man häpnar. Speciellet över påståendet att nationalism och patritism skulle vara rasism. Det är ju helt befängt. Hela världen bygger på nationalism, är hela världen rasistsik per automatik då? Jag ser mer och mer ett censursamhälle som växer fram och det är oraoande att skolor driver på antidemokratiska tendenser och förbjuder saker såhär. Skolan ska inte vara någon PK-institution för att upprätthålla olika politiska mål. Vad trcyker ni om det här?
Citera
2005-05-19, 06:14
Bannlyst
Man undrar ju vad deras hårdnackade motstånd grundar sig i. Inte är det i deras demokratiska värderingar, det är en sak som är säker. Jag har inte mycket till övers för småaktig nationalism, men åsiktsförtryck och censur är tamejfan det värsta jag vet. Det är sjukt att skolorna aktivt driver likriktning av åsikter på det här sättet.

Ibland undrar jag hur samhället hade sett ut om vi i Sverige hade fått kämpa och dö för våra medborgerliga rättigheter. Då hade vi nog inte slentrianmässigt avfärdat såna här tilltag, även om det är i den förment goda sakens namn.
Citera
2005-05-19, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uph-man
Man undrar ju vad deras hårdnackade motstånd grundar sig i. Inte är det i deras demokratiska värderingar, det är en sak som är säker. Jag har inte mycket till övers för småaktig nationalism, men åsiktsförtryck och censur är tamejfan det värsta jag vet. Det är sjukt att skolorna aktivt driver likriktning av åsikter på det här sättet.

Ibland undrar jag hur samhället hade sett ut om vi i Sverige hade fått kämpa och dö för våra medborgerliga rättigheter. Då hade vi nog inte slentrianmässigt avfärdat såna här tilltag, även om det är i den förment goda sakens namn.

Man får hoppas att sånt här slår åt motsatt håll. När man börjar förbjuda åsikter är man farligt ute, åsikter försvinner inte heller för att man förbjuder dom, man kan inte förbjuda folk att tänka, ännu...även om det troligen är denna rektors våta dröm.
Citera
2005-05-19, 06:35
Medlem
Klickens avatar
Skulle denna rektor verkligen få rätt att genomföra detta vore det ännu ett slag under bältet på demokratin. Du får inte bära ett hakkors för det påminner om nazi-tyskland som krävde 3-9 miljoner liv. Men man får bära en kommunistisk symbol, kommunister som dödat uppåt 80 miljoner(!) liv genom åren. Kommunismen skördar fortfarande sina liv.

Låt ungarna ha sina åsikter i fred. Så länge dom inte slåss och mobbas på skoltid så finns det absolut INTE någon anledning att ingripa.
Citera
2005-05-21, 17:12
Medlem
Skades avatar
"Östermalms rektorsområde säger klart nej till svenska flaggan, malteserkors, torshammare och nationalsången på T-shirtar. "

Torshammare? Och här satt jag och trodde att vi hade religionsfrihet i Sverige. Patetiskt.
Citera
2005-05-21, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skade
"Östermalms rektorsområde säger klart nej till svenska flaggan, malteserkors, torshammare och nationalsången på T-shirtar. "

Torshammare? Och här satt jag och trodde att vi hade religionsfrihet i Sverige. Patetiskt.

Men... Du gnäller inte när burkor blir förbjudna... Eller?
Citera
2005-05-21, 17:29
Medlem
Skades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irganox
Men... Du gnäller inte när burkor blir förbjudna... Eller?

Va? Vad har det här med någonting överhuvudtaget att göra? Och vad fasen är du för en jäkla tomte som kommer och tror dig veta mina åsikter efter att jag gjort ett imponerande antal av 11 stycken inlägg här på Flashback?

Jag anser INTE att det ska vara förbjudet med burka, vad får dig att tro det? Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så har vi (eller borde iallafall ha) religionsfrihet, varför det bör stå vem som helst fritt att klä sig som de behagar.

Och som motfråga till dig: tycker du att folk ska få bära torshammare om dom vill, eller är det så att du faktiskt försvarar vad pucko-rektorn på den här skolan sysslar med?
Citera
2005-05-21, 17:29
Medlem
I alla skolor i Sverige, en viss tid på året får eleverna bilda egna "partier" i skolan som eleverna på skolan kan rösta på, nu i år har man förbjudit nationalistiska partier.
Citera
2005-05-21, 17:40
Medlem
Tycker det börjar bli skrämmande när det ses som rasistiskt att vara född i Sverige.
Citera
2005-05-21, 17:48
Medlem
agitators avatar
Sånt här är ju så jävla idiotiskt. När man börjar förbjuda kläder har det långt. Snart får väl kidsen inte ha Marilyn Manson tröjor heller. Börjar bli lite USA över detta. Förbudsivrare.
Citera
2005-05-21, 17:52
Medlem
prinsviktors avatar
Fan va ja önskar att ja gick på den skolan. Då hade ja satt den rektorn på plats.
Citera
2005-05-21, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skade
Va? Vad har det här med någonting överhuvudtaget att göra? Och vad fasen är du för en jäkla tomte som kommer och tror dig veta mina åsikter efter att jag gjort ett imponerande antal av 11 stycken inlägg här på Flashback?

Jag anser INTE att det ska vara förbjudet med burka, vad får dig att tro det? Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så har vi (eller borde iallafall ha) religionsfrihet, varför det bör stå vem som helst fritt att klä sig som de behagar.

Och som motfråga till dig: tycker du att folk ska få bära torshammare om dom vill, eller är det så att du faktiskt försvarar vad pucko-rektorn på den här skolan sysslar med?

Haha... Jävlar va du kom igång... Du kanske inte märkte mitt "eller?" i slutet av min mening, vilket indikerar att jag inte alls vet din ståndpunkt.

Jag tycker att man ska få ha på sig vad man vill, sålänge man visar respekt gentemot andra...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in