• 1
  • 2
2013-03-17, 13:27
Medlem
Hej! Jag köpte mig macbook pro häromdagen och är helt grön i datorvärlden ö.h.t, så jag vore tacksam för om ni kunde förklara med enkla termer och begrepp.

Det är så att jag har ca 6000 bilder på en extern hårddisk som jag skulle vilja sortera upp lite noggrannare. Bilderna har jag lagt in på hårddisken genom min gamla dator som är en windows, men vill nu använda min macbook för att arbeta med bilderna.

Grejen är den att jag inte vill ha in bilderna på datorn, utan bara arbeta i den externa hårddisken. Jag testade att formatera om hårddisken (från windows - macbook) efter en guide jag hittade genom en googlesökning. Men så fort jag försöker öppna en bild nu så står det bara "kan inte hitta volymen för img ****"

Jag kan ha gjort helt fel från början och kan gärna börja om från början om någon bara kan hjälpa mig med tillvägagångssättet.
Citera
2013-03-17, 13:30
Medlem
Robinbobbaans avatar
Låter nästan som om du har fel format på din hårddisk..
Citera
2013-03-17, 13:31
Medlem
RedBats avatar
Har du formaterat den externa hårddisken?
Citera
2013-03-17, 13:34
Medlem
Om du inte gjorde en backup av filerna innan du formaterade den externa hårddisken så är de borta. Vid formatering av lagringsenheter försvinner allt.
Citera
2013-03-17, 13:34
Medlem
tzjs avatar
Om du har formaterat din externa hårddisk så är bilderna borta nu.

Hårdvara - Mac --> Programvara - Mac OS
/Moderator
Citera
2013-03-17, 13:41
Medlem
Jag har formaterat om hårddisken enligt denna guiden; http://wiki.lopnet.se/mac/formatera-en-harddisk

Som sagt, har någon bara tid och ork att hjälpa mig så kan jag gärna göra om det från början.

Bilderna ligger säkerhetskopierade på datorn redan.
Senast redigerad av Tmg 2013-03-17 kl. 13:49.
Citera
2013-03-17, 13:47
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tmg
Jag har formaterat om hårddisken enligt denna guiden; .

som sagt, har någon bara tid och ork att hjälpa mig så kan jag gärna göra om det från början. Bilderna ligger säkerhetskopierade på datorn redan.

Ok, har du kopior på bilderna så skall vi se till att du får rätt format på din externa hårddisk, så den passar din Mac.

Var rädd för att du formaterat med bilderna kvar på hårddisken.

Här är en guide med bilder till: http://wiki.lopnet.se/mac/formatera-en-harddisk

Ok såg att du använt den guiden redan.

Säker på att du valde rätt filformat?
Testa att koppla ur hårddisken och koppla in den igen.
Citera
2013-03-17, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Ok, har du kopior på bilderna så skall vi se till att du får rätt format på din externa hårddisk, så den passar din Mac.

Var rädd för att du formaterat med bilderna kvar på hårddisken.

Här är en guide med bilder till: http://wiki.lopnet.se/mac/formatera-en-harddisk

Ok såg att du använt den guiden redan.

Säker på att du valde rätt filformat?
Testa att koppla ur hårddisken och koppla in den igen.

Vilket filmformat av alternativen skall man välja? Jag valde "Mac OS extended (journalförd)"

Testade även att ta ut å sätta in hårddisken igen, utan någon skillnad dessvärre.

En annan fråga som kom upp nu, kan jag fortfarande lägga in bilder från en windowsdator när man formaterat om hårddisken?
Citera
2013-03-17, 19:05
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Vilket filmformat av alternativen skall man välja? Jag valde "Mac OS extended (journalförd)"

Testade även att ta ut å sätta in hårddisken igen, utan någon skillnad dessvärre.

En annan fråga som kom upp nu, kan jag fortfarande lägga in bilder från en windowsdator när man formaterat om hårddisken?

Du har valt rätt format.

Jag rekommenderar att du tar en titt i vår klistrade tråd om filformat här: https://www.flashback.org/t807271

Citera
2013-03-18, 16:33
Medlem
Joomlas avatar
"Men så fort jag försöker öppna en bild nu så står det bara "kan inte hitta volymen för img ****""
Might be too early to tell for sure but it sounds like you may have only created shortcuts to the images rather than to actually copy them from the external drive. That would at least explain why OS X can't open the images since the images no longer exist on the external hard drive. Moving 6k images would take a significant amount of disk space. So the easy way of telling would probably be to just check the size of the folder containg the pictures. If it's anything between zero and infinitely small, something went wrong with copying.

Regardless of which, in case the images on your computer for whatever reason can't be opened, DO NOT write ANYTHING to your external hard drive. Deleted data can, depending on the kind of formatting you did, be recovered. But if you were to write any new data onto the drive you're more than likely to overwrite the deleted images and make them unrecoverable.
Citera
2013-04-26, 21:44
Medlem
Hej!

Jag lade problemet åt sidan ett tag eftersom jag tröttnade, är totalt ointresserad av datorer och mitt tålamod tröt helt enkelt. Jag har läst och läst nu under kvällen men blir inte ett dugg klokare för det.

Det jag undrar är om man skulle kunna göra om allting från början? Jag menar radera bilderna från datorn och hårddisken (bilderna finns enkelt att få tag på av en vän som har dem sparade på sin hårddisk så det är inga problem)

Det jag skulle vilja ha hjälp med i så fall är följande;

- Hur tömmer jag datorn på alla bilder?
- Jag vet inte om min hårddisk är formaterad till Mac eller windows, kan man nollställa den med och göra om installeringen?
- Eftersom vi fortfarande har två windowsdatorer i hushållet, finns det möjlighet att formatera hårddisken att fungera till både mac och windows?

Jag tycker inte att det borde vara ett så stort problem som jag har fått det till, det är det som retar mig. Vore ytterst tacksam för svar eftersom resan jag gjorde är ett minne för livet.

Trevlig helg!
Citera
2013-04-27, 15:36
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
- Hur tömmer jag datorn på alla bilder?
- Jag vet inte om min hårddisk är formaterad till Mac eller windows, kan man nollställa den med och göra om installeringen?
- Eftersom vi fortfarande har två windowsdatorer i hushållet, finns det möjlighet att formatera hårddisken att fungera till både mac och windows?
Jag förstår inte vad stegen med att tömma datorn och så ska hjälpa. Fråga din kompis hur mycket utrymme bilderna kräver, ta med ett USB-minne/extern hårddisk/valfri annan lagringsmedia med minst så mycket ledigt utrymme, för över bilderna, koppla in din lagringsmedia i din dator och kopiera/flytta bilderna till din dator.

Om du formaterar hårddisken till exFAT så fungerar den både med Windows och Mac.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in