• 2
  • 3
2013-03-25, 07:02
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Not sure if srs.

Hemdatorn är så prispressad idag att termer som redundans, stabilitet och OEM:er som skräddarsyr operativsystem och drivrutiner för sin hårdvara omöjligen kan konkurrera med det sydostasiatiska slit och släng vanligt folk plockar upp för småslantar i samma butiker som säljer vitvaror och husgeråd.
Man törs nog gissa att tråden är skämtsamt menad med tanke på att TS inte framstår som direkt efterbliven.

Kul idé iallafall, personligen har jag alltid velat ha en Sun Starfire/E10000 hemma, den är ju ingen raket med dagens mått mätt men när man står brevid en är den riktigt jävla mäktig, det är något med designen som får den att kännas som datorernas svar på dödsstjärnan.
O andra sidan hävdar alltid mina kollegor(samt alla andra som känner mig) att jag är lite konstig.

Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover

Lynx i alla ära, men jag fördrar nog en snabbare, modernare och framförallt en grafisk webbläsare.

Kärring. Riktiga män använder telnet som HTTP-klient.
Citera
2013-03-25, 20:27
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Där har vi någonting som kunde intressera hemanvändaren. Sedan kan jag tänka mig att hemanvändaren lär sig programmera i COBOL för att skapa de applikationer man för tillfället behöver. Tänk dig att du ska iväg till COOP för att köpa kycklinglever, men väntar på någon närstående för att tala om att Göran söker honom eller henne. Du upptäcker att du har slut på papper och penna för att skriva ett meddelande till den närstående.

Då snitsar du helt enkelt ihop en app i COBOL på din S/390 som fungerar som en datoriserad anslagstavla. Du sticker iväg till COOP och din närstående kommer hem och möts av ett blinkande meddelande på bildskärmen är det står "Press enter". Den närstående trycker då på enter och datorn skriver ut meddelandet på radskrivaren: "Göran ringde och undrade om han kan få låna din momentnyckel över helgen".

Som ni ser finns det många skäl till att ha en dator i hemmet. Förutom att förenkla komplicerade beräkningar kan man lösa problem som uppstår i vardagslivet. Som ni ser i exemplet ovan användes en S/390 till att förenkla livspusslet i en fiktiv situation. Det krävs dock ingen större fantasi för att inse att exemplet lika gärna kunde ha varit en skarp situation. Nästa gång kan det vara allvar, och man finner att en S/390 väsentligt underlättat i vardagen, och kanske även satt lite guldkant på tillvaron.

Annars går det bra att köra z/OS i Turbohecules på en vanlig Pc. Där kan du köra ditt lilla COBOL-program. Fast att få en radskrivare at funka på en Pc kan nog vara ett problem, jag tror du får använda en vanlig laser istället

http://en.wikipedia.org/wiki/Hercules_(emulator)
Citera
2013-03-26, 08:57
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Annars går det bra att köra z/OS i Turbohecules på en vanlig Pc. Där kan du köra ditt lilla COBOL-program. Fast att få en radskrivare at funka på en Pc kan nog vara ett problem, jag tror du får använda en vanlig laser istället

http://en.wikipedia.org/wiki/Hercules_(emulator)

Originalsidan passar kanske bättre än att länka till wikipedia:

http://www.hercules-390.org/

Hercules emulerar s/390 och z/OS så pass bra att de blev stämda av IBM för et par år sedan, vet inte hur det gick med det, men emulatorn är ju fortfarande tillgänglig. Ett bra tillfälle för folk som kanske vill jobba med stordatorer att slipa färdigheterna på hemmadatorn.
Citera
2013-04-16, 06:48
Medlem
karlkukens avatar
Radskrivare är inget problem, Okis produkter tillverkas fortfarande och kan köras under de flesta O/S.

Det finns få saker som är trevligare än en radskrivare som står och knattrar och hoppar samtidigt som den skriver ut en uppsats på 30 sidor.

Hade själv inte haft ngt emot en IBM stordatormiljö hemma om det inte hade varit för energiförbrukningen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in