• 1
  • 2
2013-03-16, 22:10
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
System/390 var ju känt för att vara ett extremt stabilt system. Hårdvara och mjukvara utvecklade i symbios och integrerade med varandra på ett sömlöst sätt. IBM döpte om systemet till zSeries och senare till System z i ett försök att locka nya kunder och målgrupper, men misslyckades på grund av att man inte gav initiativet tillräckligt mycket support. IBM sålde ju PC-divisionen till kineserna i ett försök att komma bort från hårdvarumarknaden och ville i stället satsa på tjänster, vilket gick ut över S/390 eller z i slutändan.

Tror ni att S/390 kan komma tillbaka på banan igen, men då som ett system för hemanvändaren? Vi vet ju att varken Windows, Mac OS eller Linux är särskilt stabila, oavsett hur mycket fanboysen än hävdar det. Behöver vi inte ett stabilt system vi kan lita på i våra hem? Jag skulle kunna tänka mig ett paket med en S/390 (operativsystem och mainframe) tillsammans med LotusNotes för hemanvändaren. Då har man en stabil plattform tillsammans med kalkyl, ordbehandling, kalender och email. Släng in en webbläsare och vi har en miljö som räcker för 95% av de behov en hemanvändare har.

Dessutom skulle S/390 vara framtidssäkert, eftersom de tål att stå och tugga i år utan att man behöver in och pilla något. Uptimes på 5 - 10 år var inte ovanliga under systemets glansperiod. Dessutom är systemet anpassat för att köra riktigt tunga transaktioner, vilket blir mer och mer viktigt för hemanvändaren med tanke på den lavinartade utvecklingen av "appar".

Wikipedialänkar:
System/390
System z
Citera
2013-03-17, 00:08
Medlem
Kongruensbojds avatar
Med OS/2 gick det ju sådär. Visserligen ett operativsystem snarare än ett fullt koncept som du föreslår. Men IBM lär ändå ha det i åtanke.

Finns det något i affären med Lenovo som omöjliggör för IBM att satsa på konsumentdatorer igen?
Citera
2013-03-17, 06:53
Medlem
BeppeTurbos avatar
Tror inte det. De är väldigt driftsäkra stordatorer, men alldeles för dyra för konsumenter. Med snabba internetuppkopplingar så kommer förmodligen de flesta klara sig med en mobil/tablet/chromebook etc...
Citera
2013-03-17, 08:22
Medlem
Sverige2025s avatar
Är det inte Linux man kör på System/390 förutom möjligen AIX?
Citera
2013-03-17, 08:25
Medlem
Sverige2025s avatar
S/390 har aldrig varit någon konsumentdator?

S/390 är väl mer definierad som en minidator.

Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Med OS/2 gick det ju sådär. Visserligen ett operativsystem snarare än ett fullt koncept som du föreslår. Men IBM lär ändå ha det i åtanke.

Finns det något i affären med Lenovo som omöjliggör för IBM att satsa på konsumentdatorer igen?
Citera
2013-03-17, 10:06
Medlem
hashs avatar
Jag har ingen erfarenhet av IBM System/390, däremot så har jag ganska stor erfarenhet av IBM-produkter. Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig Lotus Notes som stabilt.

Jag ser i alla fall ingen framtid för ett 32-bitarssystem.
Citera
2013-03-17, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
System/390 var ju känt för att vara ett extremt stabilt system. Hårdvara och mjukvara utvecklade i symbios och integrerade med varandra på ett sömlöst sätt. IBM döpte om systemet till zSeries och senare till System z i ett försök att locka nya kunder och målgrupper, men misslyckades på grund av att man inte gav initiativet tillräckligt mycket support. IBM sålde ju PC-divisionen till kineserna i ett försök att komma bort från hårdvarumarknaden och ville i stället satsa på tjänster, vilket gick ut över S/390 eller z i slutändan.

Tror ni att S/390 kan komma tillbaka på banan igen, men då som ett system för hemanvändaren? Vi vet ju att varken Windows, Mac OS eller Linux är särskilt stabila, oavsett hur mycket fanboysen än hävdar det. Behöver vi inte ett stabilt system vi kan lita på i våra hem? Jag skulle kunna tänka mig ett paket med en S/390 (operativsystem och mainframe) tillsammans med LotusNotes för hemanvändaren. Då har man en stabil plattform tillsammans med kalkyl, ordbehandling, kalender och email. Släng in en webbläsare och vi har en miljö som räcker för 95% av de behov en hemanvändare har.

Dessutom skulle S/390 vara framtidssäkert, eftersom de tål att stå och tugga i år utan att man behöver in och pilla något. Uptimes på 5 - 10 år var inte ovanliga under systemets glansperiod. Dessutom är systemet anpassat för att köra riktigt tunga transaktioner, vilket blir mer och mer viktigt för hemanvändaren med tanke på den lavinartade utvecklingen av "appar".

Wikipedialänkar:
System/390
System z

Att stabilitet är ett faktiskt problem för den genomsnittlige användaren av Windows, MAC eller Linux, tror jag helt enkelt inte. Vi använder ofta argument som kretsar kring uptime, omstarter och dylikt. Men jag tror det bara är relevant för oss datanördar som sitter argumenterar.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "transaktioner" och förstår inte riktigt hur ett nytt OS/dator skall kunna göra någon skillnad på den fronten.
Citera
2013-03-19, 01:15
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd

Lenovo borde i alla fall vara IBM-kompatibla.

Citat:
Ursprungligen postat av BeppeTurbo
Tror inte det. De är väldigt driftsäkra stordatorer, men alldeles för dyra för konsumenter. Med snabba internetuppkopplingar så kommer förmodligen de flesta klara sig med en mobil/tablet/chromebook etc...
Faktumet att man behöver 600 volt i trefas kanske också borde avskräcka vissa hemanvändare. Kommer dock IBM ut med en serie för 220-volts kan jag inte se annat än att det skulle bli en succé.

Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Är det inte Linux man kör på System/390 förutom möjligen AIX?
Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
S/390 har aldrig varit någon konsumentdator?

S/390 är väl mer definierad som en minidator.
Snarare en mainframe. Du kanske tänker på AS/400 eller iSeries eller i5 som brukar kallas minidator?

Citat:
Ursprungligen postat av hash
Jag har ingen erfarenhet av IBM System/390, däremot så har jag ganska stor erfarenhet av IBM-produkter. Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig Lotus Notes som stabilt.

Jag ser i alla fall ingen framtid för ett 32-bitarssystem.
Du gillar inte Lotus Notes? Jag gillade rättstavningsfunktionen i "anteckningar".

Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Jag vet inte riktigt vad du menar med "transaktioner" och förstår inte riktigt hur ett nytt OS/dator skall kunna göra någon skillnad på den fronten.
Tunga transaktioner? Det är exempelvis vad General Motors tog höjd för när man hade fabriker och leverantörer i hela världen och administrerade produktion och materialförsörjning i en enda dator. Givetvis en System/390. Tänk dig tusentals användare uppkopplade från fabrikerna och leverantörerna som konstant piskade datorn med databasförfrågningar och EDI.

Nu för tiden har ju nästan alla minst 500 vänner från hela världen på Facebook, och du kan ju tänka dig hur snabbt man kunde uppdatera där med en S/390. Farmville skulle gå som en raket på en S/390.
Citera
2013-03-19, 04:38
Medlem
Sverige2025s avatar
Du har nog rätt, den är i S serien.S/360,S/390 osv.. Konstigt nog kör inte google eller facebook på stordatorer. Trenden är back to basic med molnet och liknade, så vem vet..

På 80 talet satt man med vt100 terminaler och idag är det html5 som gäller , men annars ingen större skillnad. Men fråga om någon kan drifta sån här maskiner, folk klara inte ens av lära sej CLI kommandon längre i bash eller cmd.

Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Lenovo borde i alla fall vara IBM-kompatibla.
Snarare en mainframe. Du kanske tänker på AS/400 eller iSeries eller i5 som brukar kallas inidator?
Du gillar inte Lotus Notes? Jag gillade rättstavningsfunktionen i "anteckningar".
Citera
2013-03-19, 20:36
Medlem
Citat:
Nu för tiden har ju nästan alla minst 500 vänner från hela världen på Facebook, och du kan ju tänka dig hur snabbt man kunde uppdatera där med en S/390. Farmville skulle gå som en raket på en S/390.

Fast nu är det ju inte så att det är hårdvaran som gör det möjligt för Twitter eller facebook att hålla alla relationer uppdaterade och att hantera kändisars miljontals relationer.

Det handlar om att hitta smarta lösningar där man klurar ut när man skall använda push och när man skall använda pull. Sedan är det ett virrvarr av logik för att splitta upp eventsen i olika casher beroende på vilken typ av användare som "vill ha" eventet och vilken typ av användare som "delar med sig" av ett event. Att hantera alla events som genereras när en kändis skriver på en annan kändis twitterkonto, är knappast någonting du löser med hårdvara.
Citera
2013-03-22, 19:28
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Not sure if srs.

Hemdatorn är så prispressad idag att termer som redundans, stabilitet och OEM:er som skräddarsyr operativsystem och drivrutiner för sin hårdvara omöjligen kan konkurrera med det sydostasiatiska slit och släng vanligt folk plockar upp för småslantar i samma butiker som säljer vitvaror och husgeråd.
Citera
2013-03-22, 19:33
Medlem
TorrentLovers avatar
Nu när folk inte ens vågar närma sig en prompt vet jag inte...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in