• 1
  • 2
2013-03-16, 16:17
Medlem
Lenny Xs avatar
Hej ädla flashare!
Tänkte kolla om någon vet något om mitt problem.

Jag har sedan en överdos av tramadol fått krampanfall 6x de senaste 6 åren. Jag har alltid skyllt på sömnbrist, stress eller mediciner då läkarna efter undersökningar av hjärnan inte kunnat se nån epilepsi.
Vad kan orsaka dessa krampanfall?

Jag är 25+
Får norspan plåster för en skada i ryggen.
Brukar då och då lite benz men inga överdrivna mängder, jag rör inte tramadol sen första gången det utlöstes.
Övrigt frisk.
Citera
2013-03-16, 16:26
Medlem
Jag tror på epilepsi helt enkelt.
Citera
2013-03-16, 16:30
Medlem
Lenny Xs avatar
Mmm fast undersökningarna jag gjort 2-3x visar att jag inte har epilepsi. Men visst ska söka till privatvården för att få ett andra utlåtande.
Citera
2013-03-16, 16:33
Medlem
Extuberads avatar
Vilka undersökningar av hjärnan har du gjort?
EEG är nämligen inget särskilt tillförlitligt diagnostiskt verktyg för att hitta epileptisk aktivitet i hjärnan.
Har du gjort någon magnetröntgen av hjärnan, eller sömndeprivations-EEG?
Citera
2013-03-16, 16:38
Medlem
Lenny Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extuberad
Vilka undersökningar av hjärnan har du gjort?
EEG är nämligen inget särskilt tillförlitligt diagnostiskt verktyg för att hitta epileptisk aktivitet i hjärnan.
Har du gjort någon magnetröntgen av hjärnan, eller sömndeprivations-EEG?

Precis, jag har gjort EEG, magnetröntgen och CT-skalle (skiktröntgen) och alla läkare säger samma sak, inte epilepsi. Jag skulle föredra att ha en diagnostiserad epilepsi-stämpel än att gå och oroa mig för när nästa anfall kommer. Kan tilläggas att det handlar om stora anfall som pågår 3-5min, varje gång.
Citera
2013-03-16, 19:32
Medlem
lithionits avatar
Tror att det är Norspan som är boven, i fass står det varning för att medicinen skall användas med försiktighet vid krampsjukdomar.
Tyvärr är det så med krampanfall att för varje anfall så ökar chansen för ett nytt sk "kindling", så om man väl fått ett så utlöses nästa lättare.

Får du någon form av sjukgymnastik eller någon annan åtgärd för att du skall bli bättre i ryggen? Att stå på opioder i tid och otid är inte bra, dels tolerans, beroende och att det kan maskera om din smärta/skada skulle bli värre.
Citera
2013-03-16, 19:52
Medlem
Lenny Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Tror att det är Norspan som är boven, i fass står det varning för att medicinen skall användas med försiktighet vid krampsjukdomar.
Tyvärr är det så med krampanfall att för varje anfall så ökar chansen för ett nytt sk "kindling", så om man väl fått ett så utlöses nästa lättare.

Får du någon form av sjukgymnastik eller någon annan åtgärd för att du skall bli bättre i ryggen? Att stå på opioder i tid och otid är inte bra, dels tolerans, beroende och att det kan maskera om din smärta/skada skulle bli värre.

Tack för ditt svar
Jag har samtalat med min läkare om norspan-plåstret och dem menade på att det inte kunde vara orsaken, men ett andra utlåtande verkar inte helt dumt med tanke på vad som sägs på FASS. Precis som du säger: Har man en gång framkallat ett krampanfall så har man lättare att utlösa nya. Jag har ätit SSRI-medicin tidigare men slutade genast då jag såg en koppling till krampanfallen. Men tyvärr fortsätter dem så fort jag börjar med ny medicin.

Jag ska sluta med norspan, jag har gått till sjukgymnast och kiropraktor en tid nu och det börjar kännas bättre. Jag har absolut ingen tanke på att vara beroende av något egentligen men måste man så måste man.

Tack för ditt svar igen, det stärker mina misstankar angående norspan och jag får arbeta vidare med att någon läkare där ute kan bekräfta så det blir ordning på mig.
Citera
2013-03-16, 23:13
Medlem
Rompetrolls avatar
Jag tror det går att vända lite på orden.
Det finns epilepsi som inte visar sej på undersökningar.
Helt enkelt: utan känd orsak.

Även om detta förändrats till viss del med nya hjälpmedel så finns det nog kvar ändå men i mindre antal.
Citera
2013-03-17, 00:47
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenny X
Tack för ditt svar
Jag har samtalat med min läkare om norspan-plåstret och dem menade på att det inte kunde vara orsaken, men ett andra utlåtande verkar inte helt dumt med tanke på vad som sägs på FASS. Precis som du säger: Har man en gång framkallat ett krampanfall så har man lättare att utlösa nya. Jag har ätit SSRI-medicin tidigare men slutade genast då jag såg en koppling till krampanfallen. Men tyvärr fortsätter dem så fort jag börjar med ny medicin.

Jag ska sluta med norspan, jag har gått till sjukgymnast och kiropraktor en tid nu och det börjar kännas bättre. Jag har absolut ingen tanke på att vara beroende av något egentligen men måste man så måste man.

Tack för ditt svar igen, det stärker mina misstankar angående norspan och jag får arbeta vidare med att någon läkare där ute kan bekräfta så det blir ordning på mig.

Precis, vissa är mer krampbenägna än andra. SSRI ger inte normalt kramper heller om man inte är krampbenägden såvida man inte kör överdos och kombinerar med tramadol (just den kombon är inget vidare)

Bra att du tänker sätta ut norspan, att vara beroende av opioider är väldigt negativt för en själv i slutändan, och ju längre du tar det ju svårare blir det att sätta ut medicinen.
Citera
2013-05-12, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lenny X
Mmm fast undersökningarna jag gjort 2-3x visar att jag inte har epilepsi. Men visst ska söka till privatvården för att få ett andra utlåtande.
hur görs epelipsi undersökningen?
Citera
2013-05-13, 05:34
Medlem
ParadiseRoads avatar
Hur har dina krampanfall yttrat sig? Har de varit självbegränsande eller har du behövt få t ex stesolid eller annat kramplösande för att de ska upphöra? Har du blivit insatt på någon krampförebyggande medicinering?

Sedan är jag lite undrande över att du skriver att du använder bensodiazepiner... Hur ofta och hur mycket och i vilket syfte? Du ser inget samband mellan att du tagit benso en tid och att du får kramper efter detta? Har du tagit benso en tid så har ju hjärnans GABA-receptorer anpassat sig till detta, slutar du sedan ta benso blir det ju en relativ brist på GABA-agonister, vilket kan framkalla kramper (tänk benso- eller alkoholabstinens). Om du nu är krampbenägen kanske du ska vara extra försiktig?
Citera
2013-05-13, 07:49
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killlenn
hur görs epelipsi undersökningen?

En undersökning för att se om en person har epilepsi bygger dels på beskrivningar av personen själv och folk som sett anfallen, alltså hur de ser ut, hur länge anfallet pågick, om personen gjort något som kan ha triggat igång anfallet osv (kallas anamnes).

Vidare får personen genomgå en EEG-undersökning vars syfte är att registrera de elektriska impulserna i hjärnan och dokumentera hur de ser ut, här försöker man provocera fram anfall t.ex. via blinkande ljus m.m. för att om möjligt se eventuella anfall. Dock är det långt ifrån alltid man ser något avvikande vid denna undersökning gällande de elektriska impulserna då de kan vara helt normala förutom vid själva anfallet.

Datortomografi och Magnetkameraundersökning görs för att se om personen har någon form av skada på hjärnan som kan ligga bakom eventuella anfall men i många fall ser man inte något avvikande här heller.

För att få diagnosen epilepsi så skall personen ha fått minst två oprovocerade anfall, dvs de skall ha utlösts utan synbar orsak eller yttre påverkan.

Det förekommer att folk som inte har epilepsi får epilepsianfall (ett anfall beror på en plötslig abnorm/onormal elektrisk urladdning som sprider sig över delar av eller hela hjärnan) men då pga att de har utsatts på yttre påverkan. Exempel på sådana saker är långvarig sömnbrist, feberkramper (gäller främst barn), flimrande ljus i form av blinkande lampor eller flimmer från tv-spel m.m osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in